حالت تاریک

امروز : پنج‌شنبه, 1403/02/20 | 2024/05/09

Logo

کارشناس مسائل اجتماعی مطرح کرد:

هرمزگان بهشت تکدی‌گران

هرمزگان بهشت تکدی‌گران

کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به بهشتی برای گدایان تبدیل شده است، گفت: متکدیان با وضعیت رقت‌بارشان حتی در شناورها، درب منازل، مغازه‌ها و ... حضور دارند و مردم به شدت از این معضل ناراضی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز» درخصوص تکدی‌گری، جولان متکدیان و همچنین آسیب‌های اجتماعی آن گفت: اصلی به عنوان کمک به هم‌نوع وجود دارد که فرد مستمند از کار افتاده و یا نیازمند واقعی است که نیاز به کمک دارد و از آنجایی که ملت ایران اسلامی، مردمی نوع‌دوست، عاطفی و حس انسان‌دوستانه دارند و در رفع مشکلات مالی و معیشتی این دسته از افراد جامعه کمک‌رسانی می‌کنند.

 

وی در ادامه افزود: اما در مقابل، عده‌ای گدایی می‌کند و به عبارتی متکدی هستند و بی‌پروا گدایی کرده و این کار ناشایست را به عنوان شغلی برای خود برگزیده‌اند.

 

دکتری حقوق عمومی اضافه کرد: مستمندان واقعی هرگز تحت هیچ شرایطی، برای رفع مشکلات خود، دستشان را جلوی دیگران دراز نمی‌کنند، معضلی به نام متکدی‌گری سبب شده تا فرق بین گدا و مستمند نباشد و ضرر این کار نازیبا را مستمندان متحمل می‌شوند.

 

غلامی از تکدی‌گری به عنوان یکی از مشاغل کاذب در کشور نام برد و گفت: متأسفانه این معضل در کشور رواج یافته و روز به روز درحال افزایش است و کسی هم به آنها کاری ندارد.

 

وی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که متکدیان برای جامعه ایجاد می‌کنند اشاره داشت و افزود: این گونه افراد، با جولان خود در سطح شهرها، به دلیل تغذیه نامناسب و عدم رعایت موارد بهداشتی مشکلاتی از قبیل به خطر انداختن سلامتی مردم را به دنبال دارند.

 

تحلیلگر مسائل اجتماعی هرمزگان ادامه داد: متکدیان به دلیل موارد فوق و همچنین عدم اسکان مناسب، مستعد بیماری هستند و از آنجایی که برخی بیماری‌ها، مسری هستند لذا برای مردم خطراتی ایجاد می‌کنند.

 

غلامی بیان کرد: علیرغم تمامی مشکلاتی که متکدیان در حوزه‌های اجتماعی و بهداشتی و سلامت می‌توانند برای کشور و مردم ایجاد کنند، هیچ توجهی از سوی دستگاه‌های متولی به این معضل نشده است.

 

وی تأکید کرد: متکدیان حتی مشکلات امنیتی را نیز می‌توانند برای کشور و مردم ایجاد کنند، چون دشمن از هر طریقی قصد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کشور را دارد، احتمال اینکه برخی متکدیان، جاسوس باشند هم وجود دارد، ملت ایران هم مهربان هستند و ممکن است از سر دلسوزی، به این دسته از افراد کمک کنند و مشکلات امنیتی پیش آید.

 

دکتری حقوق عمومی با بیان اینکه متکدیان با جولان خود در سطح شهر، چهره آن شهر را نازیبا می‌کنند، گفت: ورودی هر شهر باید آنقدر زیبا و فرحبخش باشد که گردشگر یا میهمانان با ورود به آن شهر، زیبایی‌های شهرها را احساس کنند اما حضور متکدیان در حال تکدی‌گری واقعاً وضعیتی چندش‌آور ایجاد کرده‌اند.

 

غلامی با اشاره به اینکه متکدیان اهل سوءاستفاده از احساسات عاطفی مردم هستند، تصریح کرد: این افراد جاهایی مثل جلوی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه و حتی بانک‌ها حضور دارند، اگر اتباع خارجی هستند که باید طرد شوند، بدون شک، پشت این قضیه، مافیایی وجود دارد که عده‌ای از متکدیان را اجیر می‌کنند و صبح‌ها با ماشین‌های گرانقیمت، آنان را در مکان‌های مختلف رها کرده و پایان شب، جمع‌آوری می‌کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه متکدیان در سطح شهرها، مستمندان واقعی نیستند، گفت: دستگاه‌های نظارتی موظف به پیگیری این معضل هستند، ما باید واردکننده تکنولوژی باشیم، نه گدا!، بعضی از متکدیان، اتباع خارجی هستند، سؤال اینجاست که اینان چگونه وارد شده‌اند؟

 

دکتری حقوق عمومی تأکید داشت: شهری که باید به محض بیرون آمدن از خانه، با زیبایی‌هایش، چشم همگان را بنوازد و با مردم سخن بگوید، با مشاهده متکدیان در پوشش‌های چندش‌آور، دل آدم را می‌زند.

 

غلامی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به بهشتی برای گدایان تبدیل شده است، افزود: متکدیان با وضعیت رقت‌بارشان حتی در شناورها، درب منازل، مغازه‌ها و ... حضور دارند و گدایی می‌کنند و مردم به شدت از این معضل ناراضی هستند.

 

وی در پایان اذعان داشت: متکدیان به دلیل کسب درآمد راحت و آسان، راضی نیستند کار کنند تا در قبال آن مزدی دریافت کنند، لذا دستگاه‌های متولی باید وارد میدان شوند و نسبت به جمع‌آوری آنان اقدام کنند، اگر نیازمند واقعی هستند، آنان را حمایت کنند، در غیر اینصورت با آنان برخورد شود، چون آسیب جدی است و ممکن است علاوه سوءاستفاده مالی، در معرض سوءاستفاده جنسی نیز قرار گیرند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از