حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/05/08 | 2024/07/29

Logo

استاد دانشگاه پیام‌نور بندرخمیر:

مذاکره در موضع قدرت میراث دولت سیزدهم است

مذاکره در موضع قدرت میراث دولت سیزدهم است

استاد دانشگاه پیام‌نور بندرخمیر گفت: دولت سیزدهم مذاکرات در موضع قدرت در مراودات خارجی و اقتصادی کشور را افزایش داد.

ساجدی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»، به مقایسه‌ای بین دولت یازدهم و دوازدهم روحانی و دولت کوتاه سیزدهم شهید رئیسی پرداخت و اظهار کرد: در دو دولت گذشته دو رویکرد متفاوت را تجربه کردیم و هدف هر دو اعتلای نظام، عزت و اقتدار نظام اسلامی بود.

وی افزود: رویکردی که در دولت روحانی و نزدیکان و دولتمردان او مطرح بود، مذاکره را تعامل و ارتباط با دنیا از جمله با غرب و به‌ویژه آمریکا محسوب می‌شد و این اعتقاد همواره بر افکار برخی از دولتمردان وجود داشته است و پیشرفت، رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی و حتی صادرات نفت را در مذاکره با آمریکا و کشورهای غربی می‌دانند.

استاد دانشگاه پیام‌نور بندرخمیر با بیان اینکه مذاکره با دنیا در چه موضعی باشد اهمیت دارد، تصریح کرد: گاهی مذاکره از ضعف و با دست‌خالی و بدون پشتوانه است که این گونه مذاکره طرف مقابل هر چه امتیاز بخواهد دریافت می‌کند و هیچ امتیازی هم نمی‌دهد و از طرفی دیگر اگر مذاکره از موضع قدرت باشد و پشتوانه میدان به کمک دیپلماسی بیاید ورق برمی‌گردد.

ساجدی ادامه داد: در دولت روحانی با شعار دیپلماسی مقدم بر میدان و با دست‌خالی بر میز مذاکره نشستن و عواقب آن نقطه قوت است، بعد از به‌ نتیجه‌ رسیدن برجام شاهد خارج‌شدن یک‌طرفه آمریکا از برجام بودیم و ما هم نتوانستیم خارج شویم بر اساس دلایلی که نوع مذاکره که از ناحیه ضعف بود و جوری برجام مصوب شد که خروج ما زیان‌های بیشتری به کشور تحمیل می‌کرد.

وی اظهار کرد: در نتیجه بعد از برجام فروش نفت به‌شدت تحریم شد و نفتی هم که صادر می‌کردیم نمی‌توانستیم پولش را وارد کشور کنیم و صنایع فضایی تحریم شد و حتی به‌جای رسید که در صنایع دارویی در ایام کرونا وارد نکردیم و خیلی از مسائل که وابسته به زندگی روزمره ما بود. 

استاد دانشگاه پیام‌نور بندرخمیر گفت: در دولت شهید رئیسی، همین رویکرد تعامل و ارتباط با دنیا را با یک نگاه دیگری داریم می‌بینیم و نگرش‌ها متفاوت است و نگرش اول پر کردن و پشتیبانی دست دولت بود و دولت قوی و بااقتدار و با رویکرد میدان و دیپلماسی بر سر میز مذاکره نشستند و دشمن حساب کار خودش را کرد.

ساجدی یادآور شد: مذاکره در موضع قدرت یا دشمن مذاکره نمی‌کند یا اگر پای میز بیاید مجبور به دادن امتیاز می‌شود و این مسئله به‌وضوح در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد و همچنین مراودات خارجی در سطح بالایی اتفاق افتاد.

وی اظهار کرد: از مهم‌ترین اتفاقات که در مدت کوتاه دولت شهید رئیسی رخ داد، ارتباط بسیار خوب با کشورهای همسایه و به‌ویژه حاشیه خلیج‌فارس مانند عربستان سعودی بود و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همچنین عضویت در پیمان‌های بین‌المللی بریکس و شانگهای و دیگر پیمان‌ها و فروش و صادرات نفت در این دولت به ۲ میلیون بشکه در روز رسید و ورودی اقلام دارویی مثل واکسن و بسیاری از دستاوردهایی که ما قبل از این گره زده بودیم به مذاکرات و تحریم‌ها انجام گرفت.

استاد دانشگاه پیام‌نور بندرخمیر به مقایسه قدرت نظامی در دو دوره اخیر اشاره و اضافه کرد: در زمان دولت روحانی سایه جنگ بالای سر کشور بود و این در حالی بود که ما هیچ تهدیدی علیه دشمنان ایران و نظام اسلامی نداشتیم؛ اما در دولت شهید رئیسی قاطعانه در برابر زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی در دفاع از مردم فلسطین و غزه ایستادیم و در مقابل کوچک‌ترین تعرضی که به ساختمان سفارت در سوریه شد اسرائیل را مورد شدیدترین حملات موشکی قرار دادیم.

 

 وی افزود: آنها در واکنش به حرکت مقتدرانه هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و دیگرکسی جرئت به دست‌درازی به منافع ما در هیچ جای عالم نخواهند داشت.

ساجدی عنوان کرد: اگر در زمینه اقتصاد و نظامی با دیدگاه دولت خدمتگزار پیش برویم و تعامل داشته باشیم مؤثرتر و به نفع کشور خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات چند دهه گذشته در ایران و تجربیات که دولت‌ها کسب کرده‌اند مسیر راه برای دولت چهاردهم هموار کرده تا کشور را مقتدرانه روبه‌جلو پیش برد.

استاد دانشگاه پیام‌نور بندرخمیر افزود: با وجود همه تلاش‌های شهید رئیسی برخی مغرضانه دولت او را ناکارآمد جلوه می‌دهند و ملت ایران با رئیس‌جمهور این شهید سعید خدمتگزاری را به معنای واقعی لمس کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از