خبر های امروز : 9
اقتصادی | - شماره خبر : 5214
1403-07-11 06:42 https://hormoz.ir/short/4Lg8X
مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی هرمزگان خبر داد:
برگزاری هفتمین کاروان ترویجی الگوی کشت ملی
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از برگزاری هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه ۱۴۰۴_۱۴۰۳ در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمز، لاله بشیرزاده گفت: این کاروان ترویجی ۹ مهرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ الی ۱۱ صبح در ۱۵ مرکز خدمات کشاورزی ایسین، شمیل، رضوان، قلعه قاضی، طارم، فارغان، شمیل حاجی‌آباد، احمدی، تیرور، سندرک، هشتبندی، این استان همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

وی افزود: این برنامه‌ها به دو شکل میدانی و رسانه ای با همکاری معاونت بهبود تولیدات گیاهی، مدیریت های زراعت، حفظ نباتات، آب و خاک و امور مهندسی، امور فناوری های مکانیزه کشاورزی، هماهنگی ترویج کشاورزی، جهاد کشاورزی شهرستان ها، اداره روابط عمومی، سازمان تعاونی روستایی، صندوق بیمه کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، شرکت خدمات حمایتی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی برگزار شد که زمینه بهره‌مندی یک‌هزار و ۱۲۵ نفر بهره‌بردار از یافته‌های علمی و تحقیقاتی در ۴۵ کلاس و کارگاه فراهم شد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان هرمزگان تصریح کرد: کاروان ترویجی با هدف جریان‌سازی اجتماعی برای نهادینه‌سازی فرهنگ الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی، پاسخگویی به سوالات و ابهامات کشاورزان در مورد برنامه الگوی کشت ملی محصولات زراعی سال ۱۴۰۴_۱۴۰۳ و مسئله یابی و ارائه راهکارهای علمی و فناورانه برای حل آنها با حضور یکپارچه و گسترده محققان، کارشناسان و خبرگان کشاورزی برگزار شد.

 بشیرزاده افزود: تشریح الگوی کشت و تغدیه، تشریح اهمیت توجه به مکانیزاسیون، تشریح سیاست‌ها و برنامه‌ها برای تامین و توزیع نهاده ها، بیمه، تاب آوری و مدیریت مخاطرات، تشریح نقش و جایگاه تشکل‌های روستایی و کشاورزی در تحقق برنامه های الگوی کشت، پیشگیری، شناسایی و مبارزه با آفات مگس میوه انبه، سوسک سرخرطومی حنایی خرما، کرم برگخوار پاییزه و سیستم های نوین آبیاری تحت فشار از محورهای اصلی این کاروان ترویجی بود.

وی اظهار کرد: ارتقای بهره‌وری آب و منابع تولید، توسعه و جایگزینی کشت گیاهان پاییزه، تنوع بخشی کشت دانه های روغنی، اصلاح و مدیریت کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه و انتقال و نشر دانش و معرفی فناوری‌های نوین از دیگر محورهای مهم این کاروان ترویجی در استان هرمزگان بود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان هرمزگان تغذیه متعادل و روش‌های مصرف کودهای پایه، اهمیت استفاده از بذور گواهی شده در افزایش عملکرد را از جمله عناوین برنامه‌های آموزشی این کاروان دانست و افزود: نحوه استفاده از بذر مال‌ها و روش‌های کاربرد آن، آشنایی با ارقام بذر مناسب و سازگار با اقلیم های مختلف، خاک ورزی حفاظتی، آشنایی با ماشین آلات و روش های نوین کشت محصولات زراعی پاییزه از دیگر عناوین برنامه‌های آموزشی بود.

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان 

انتهای خبر/

نظرات