حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/06/21 | 2024/09/11

Logo

گلایه‌مندی هنرمندان هرمزگانی از کوتاهی مسئولان
هرمز گزارش می‌دهد؛

گلایه‌مندی هنرمندان هرمزگانی از کوتاهی مسئولان

هنرمندان هرمزگانی گلایه‌مندند و می‌گویند مسئولین استان در طی این سال‌ها در حقشان، کوتاهی کردند، به گونه‌ای که حوزه فرهنگ و هنر به شدت با مشکل مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، استان هرمزگان از ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی به ویژه حوزه فرهنگ و هنر برخوردار است و احداث زیرساخت‌های لازم در این حوزه، یکی از مطالبات مهم و به‌حق هنرمندان استان است.

هنرمندان هرمزگانی، توانمندی و ظرفیت‌های هنری فراوانی دارند و می‌بایست مسئولان مربوطه‌، اهتمام ویژه‌ای به مطالبات و خواسته‌های این قشر تاثیرگذار بورزند.

ظرفیت‌های هنری نظیر هنرمندان ملی؛ رضا صادقی، غلامرضا صنعتگر، سیروس کهوری‌نژاد، ابراهیم پشتکوهی، کوروش زارعی و مدیر فرهنگی همایون امیرزاده خارج از استان هستند و می‌توان در جهت پیشبرد برنامه‌های فرهنگی به ویژه هنری از ظرفیت ایده و نظرات این هنرمندان بهره برد، منظور این نیست که هنرمندان مذکور در بندرعباس حضور یابند اما می‌توان از این ظرفیت‌های بسیار خوب در جهت اعتلاي فرهنگ و هنر استان استفاده کرد.

حسین کریمی، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۳۵ سال در عرصه فرهنگ و هنر در واقع فعالیت دارم، در حوزه فرهنگ و هنر در گذشته، بیشتر در حوزه زیرساخت اقداماتی صورت می‌گرفت اما هرچه پیشتر می‌رویم ارائه خدمات در حوزه فرهنگ نیز کاهش یافت.

وی افزود: ضعفی که در طی این سال‌ها در حوزه فرهنگ وجود داشته این است که سکانداران حوزه فرهنگ آنگونه که باید و شاید نتوانستند خواسته و مطالبات هنرمندان استان هرمزگان را تامین کنند، این عدم پاسخگویی به نیازهای هنرمندان هرمزگانی یا از روی ناتوانی سکانداران آن بوده و یا هر چیز دیگری به خودشان مربوط است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان بیان کرد: شکافی بین مسئولان و هنرمندان در استان هرمزگان ایجاد شده است که این شکاف را می‌توان با گفتگو و تعامل ترمیم کرد چرا که همه ما یک هدف مشترک داریم و همه برای آبادانی و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنیم اما شکل و نوع خواسته‌ها و مطالبات با هم متفاوت است.

کریمی گفت: مسئولین استان هرمزگان در طی این سال‌ها در حق هنرمندان استان کوتاهی کردند به گونه‌ای که حوزه فرهنگ و هنر به شدت با مشکل مواجه شده است و نمی‌دانم چرا کسی زیاد به این مسئله توجهی ندارد از شخص اول استان گرفته تا بقیه هیچ یک توجهی به حوزه فرهنگ و هنر استان هرمزگان ندارند.

وی ادامه داد: در طی این سال‌ها شاهد رقم خوردن اتفاق خاصی در حوزه فرهنگ در استان هرمزگان نبودم حتی در زمینه تولید محتوا و برنامه‌های فرهنگی هنری اقدام خاصی صورت نگرفته است، سوال اینجاست که تاکنون چند برنامه فرهنگ هنر در سطح استان اجرا شده است البته قبلاً برنامه‌های خوبی برگزار می‌شد که اکنون تعطیل شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان، یاد و خاطره مرحوم محمدعلی بهمنی را گرامی داشت و گفت: در یک برهه از زمان جشنواره قصه و شعر جوان برگزار می‌شد و خیلی اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر در سطح استان هرمزگان رخ می‌داد که هرچه به سمت جلو پیش رفتیم عوض اینکه شرایط بهتر شود اما بدتر شد.

کریمی اضافه کرد: بارها پیشنهاد برگزاری جشنواره بین‌المللی با موضوع ساحلی مرتبط با شرایط استان که یک استان ساحل‌نشین است را داده‌ایم و چندین مرتبه نیز از طریق استانداری و مدیران زیربط این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی افزود: در زمینه هنری هیچ برنامه‌ای خوبی نداریم، جشنواره فیلم در استان هرمزگان برگزار شد و هنرمندان در این حوزه دغدغه‌های فراوانی دارند که همه آن دغدغه‌ها به جاست، هنرمندان هرمزگانی، توانمندی و ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند ولی آن‌گونه که باید و شاید خواسته‌های آنان برآورده نشده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان تأکید کرد: باز هم می‌گویم متاسفانه در این سال‌ها مسئولان استان خیلی در حق هنرمندان کوتاهی کردند و هنرمندان استان را همراهی و کمک نکردند و در حوزه هنر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم، بخشی از زیرساخت‌های حوزه هنر در اختیار شهرداری است، همچنین تعدادی از فرهنگسراها تخصصی نیستند، بارها این موضوع را یادآور شده و درخواست داشته‌ایم که این مشکلات را حل و فصل کنند اما بی‌نتیجه بوده است.

کریمی از استان هرمزگان به ایران کوچک تعبیر کرد و گفت: از اقشار گوناگون از کشور ایران و با فرهنگ‌های مختلف در این استان زندگی می‌کنند، البته در اغلب کشورها بهترین شهرهای آنان در استان‌های جنوبی‌شان قرار دارد، اما متاسفانه با تمام ظرفیت‌هایی که برخوردار هستیم و فعالیت صنایع در استان هرمزگان، تنها چیزی که عاید مردم این استان می‌شود دود و آلایندگی‌های آنها است، ولی دریغ از کوچک‌ترین کمک یا حمایتی که به حوزه فرهنگ و هنر استان از سوی صنایع صورت گیرد.

وی بیان داشت: با یک سیری کوتاه در سطح شهر متوجه خواهید شد که مردم شهرستان بندرعباس، هیچ فضای فرهنگی مختص تئاتر وجود ندارد که مردم بتواند تئاتر ببینند،  البته در گذشته پنج الی ۶ سینما در استان هرمزگان وجود داشته و فعالیت می‌کرده است، اخیرا نیز یک الی دو سینما به واسطه احداث مجتمع تجاری به تعداد سینماهای قبل اضافه شده است.

رئيس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان گفت: سالن تخصصی تئاتر در شهر بندرعباس احداث شده اما به بخش خصوصی واگذار شده که مسئول آن با تئاتر بیگانه است، سالنی که با پول بیت‌المال برای اعتلای فرهنگ و هنر این شهر ساخته شده است به فردی تحویل داده شده که هیچ شناختی از هنر تئاتر ندارد، یک سالن تخصصی تئاتر واقع در پارک شهر بندرعباس که به پلاتوی شهر معروف است در اختیار هنرمندان بود شهرداری به منظور بازسازی از هنرمند تحویل گرفت تا پس از بازسازی به هنرمندان برگرداند اما ظاهرا قصد دارند از این پلاتو تخصصی به صورت چند منظوره استفاده کنند، چرا یک پلاتو تخصصی که متعلق به یک قشر خاصی از جامعه است و باید در اختیار همان قشر قرار گیرد قرار است به صورت چند منظوره از آن استفاده شود؟.

کریمی با طرح این پرسش که چرا مجتمع‌های فرهنگی به دست هنرمندان که جزئی از این مردم هستند سپرده نمی‌شود؟! تصریح کرد: چندین بار اعلام کردم که حاضرم با نخبگان فرهنگی شهر بندرعباس مناظره برگزار کنم و مسئولان فرهنگی پاسخگوی عملکرد خود در حوزه فرهنگ باشند، اگر عملکرد خوبی در این حوزه دارند ارائه دهند اما به جرات می‌گویم هیچ رویداد خوبی در استان هرمزگان برگزار نشده است، به عنوان مثال رویداد ملی خلیج فارس که در استان هرمزگان برگزار می‌شود ببینید در گذشته به چه شکل برگزار می‌شده و در حال حاضر چگونه برگزار می‌گردد، برگزاری این رویداد به سمتی پیش می‌رود که صرفاً یک برنامه باشد در حالی که ما می‌توانیم جشنواره بین‌المللی خلیج فارس را با محوریت دریا را برگزار کنیم و در زمینه آئین‌ها، سنت‌ها و موسیقی‌های دریایی و حتی اقتصاد دریا تولید محتوا کنیم البته این را هم پیشنهاد داده‌ایم اما متاسفانه استقبال نشده است و مسئولین نیز گوششان بدهکار نیست و یا با حوزه فرهنگ و هنر بیگانه شده‌اند.

وی همچنین بیان داشت: توجه خاصی به حوزه فرهنگ و هنر نشده و هنرمندان گلایه‌مند هستند، امید است هر مسئولی در هر پستی به خصوص حوزه فرهنگ منصوب می‌شود توجه ویژه به حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد، چرا که این حوزه مثل یک محور است که در واقع همانند منطقه‌ پر از مین می‌ماند اگر مسئولی فاقد شایستگی خدمت و تخصص لازم باشد کار را بدتر می‌کند که بهتر نمی‌شود، لذا باید فردی روی کار بیاید که شناخت کافی از حوزه فرهنگ و هنر داشته و در این حوزه رشد کرده باشد درد و مشکلات فرهنگی و هنری استان را بداند ما حاضریم تمام قد در خدمت حوزه فرهنگ باشیم تا اتفاقات خوب در این حوزه رخ دهد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان افزود: در گذشته سینماهای شهرزاد، قدس و انقلاب در شهر بندرعباس وجود داشت، شاید سینمای دیگری هم بوده و من به خاطر نمی‌آورم، دو سینمای دیگر نیز در دو مجتمع تجاری ستاره شهر و ستاره جنوب بود که جدیداً از یک سینما در مجتمع تجاری بندرعباس مال به این تعداد سینماها اضافه شده است چرا این ظرفیت‌ها که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند در شهر وجود ندارد.

کریمی با بیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان،  فاقد سالن تئاتر است، افزود: متأسفانه تنها سالن تخصصی تئاتر شهرستان بندرعباس با ۷۱ صندلی در حال فعالیت است و تنها سالن تئاتر در استان هرمزگان است و این در حالی است که مسئولان فرهنگی استان،  توانایی بازسازی تنها سالن تخصصی استان را نیز ندارند، طی نامه‌ای از استاندار هرمزگان تقاضای کمک کردیم، حتی حضوری این مشکل را با وی در میان گذاشتیم و وی هم جهت بازسازی پلاتو قول مساعد داد اما محقق نشد، دغدغه اغلب هنرمندان هرمزگانی به حوزه زیرساخت مربوط می‌شود لذا می‌بایست مکانی تحت عنوان سرای هنر یا هر عنوان دیگری، در استان هرمزگان احداث شود تا تمام انجمن‌های هنری بتوانند در آن مکان به فعالیت‌های هنری مشغول شوند.

وی گفت: تجربه نشان داده که هر چقدر کار به بخش مردمی و هنرمندان سپرده شود خروجی بهتری دارد چون دلسوزانه وارد عمل می‌شوند، در هیچ یک از شهرستان‌های استان هرمزگان پلاتو تخصصی تئاتر وجود ندارد و مردمان این شهرها از این نعمت محرومند حتی شهرستان بندر لنگه و میناب هیچ سالنی تحت عنوان سینما ندارند و از فضای سالن اجتماعات استفاده چند منظوره می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان در پایان تأکید کرد: چرا ساختمان‌هایی که در سطح شهر بندرعباس احداث می‌شود پیوست فرهنگی ندارند سرانه فرهنگی که از آن سخن به میان می‌آید کجاست؟! چندین فرهنگسرا در شهر بندرعباس احداث شده که هیچ کدام تخصصی نیست و در فرهنگسراها فعالیت‌هایی همچون کمه‌زنی و سایر فعالیت‌هایی که مربوط به صنایع دستی می‌شود انجام می‌گیرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از