حالت تاریک

امروز : جمعه, 1403/02/28 | 2024/05/17

Logo

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قشم:

افکار شهید مطهری علم زمان و مکان ندارد

افکار شهید مطهری علم زمان و مکان ندارد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قشم گفت: فکر و روح و اندیشه شهید مطهری اگر بر معلمی یا جامعه‌ای یا محیطی طنین‌انداز شود آن جامعه علمی می‌شود و علم زمان و مکان ندارد.

حجت‌الاسلام غلامی عضو در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی «هرمز» با بیان اینکه معلم در دین مبین اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، اظهار کرد: دررابطه‌با جایگاه معلم در قرآن و روایات مطالب فراوانی ذکر شده است و امر در علم، آموزشی و معلم که مهم‌ترین سرمایه بشر علم است و اسلام برای علم هیچ محدودیت و حد و مرزی قائل نیست.
 
 
 وی افزود: اسلام برای علم نه مرز جغرافیایی در نظر می‌گیرد که توصیه کرده به چین که یک کشور دوردست برای مسلمان است که پیغمبر اسلام (ص) علم‌آموزی را یک فریضه و واجب است و از طرفی برای کسب علم‌آموزی به چین و ثریا بروید، و در طلب آن باید بروید.
 
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قشم بیان کرد: دین مبین اسلام درباره علم‌آموزی به سن اشاره نمی‌کند و برای هر چیزی وقت معلوم است؛ مانند کسی که کارمند هست در یک سن مشخص است و بعد از آن بازنشسته شود و اما برای علم این‌چنین نیست از هنگام تولد که در گهواره تا گور بایستی علم بیاموزید و در اسلام کلمه فارغ‌التحصیل واقعاً بی‌معنا است و هیچ فردی در علم و دانش به یک حدی برسد که نیاز به این مسائل ندارم.
 
 
 حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: امیر المومنین علیه‌السلام فرمود ریشه هر بدی جهل است و «الجهل اصل کل شر» نادانی برترین درد است و اسلام برای دانستن علم و دانش بسیار حساس است و برای معلم نیز احترام ویژه قائل است.
 
 وی به اهمیت تعلیم‌وتربیت از دیدگاه اسلام پرداخت، اظهار کرد: اسلام به علم‌آموزی و معلم حرمت گذاشته است و در آیات مسلمانان را به دو قسمت تقسیم می‌کند یک معلم و یک متعلم و یا فرامی‌گیرند یا معلم هستند و در جایگاه معلم باید دید که خدا اولین معلم است «و علم آدم الاسماء کل‌ها» خداوند متعال خود را معلم معرفی می‌کند.
 
 
 کارشناس مذهبی ادامه داد: علم اسماً آن اسراری که آفرینش و نام‌گذاری موجودات است که معلم به متعلم خداوند است که به پیامبرش می‌آموزد و باز هم «علم الانسان ما لا یعلم» به این اندازه معلم اجر دارد که معلم خداوند و انبیا و پیامبران الهی معلمان بزرگ تاریخ بشریت هستند.
 
 غلامی گفت: معلم افتخار است که هم ردیف شغل انبیا و اولیا دارد و معلم به‌عنوان برترین‌ها در بشریت است و درباره هر کدام از پیامبران یا پیامبر اسلام ص که هدف از بعثت انبیا زودون جهل از میان مردم است و قرآن هدف از بعثت را «و یعلمه الکتاب و حکمت» یعنی آموختن مردم «و بتعلیم ارسلت» من فرستاده شدم تا و پیامبر هدف کلی و فلسفه آمدنش از معلمی است.
 
 وی افزود: امروز معلم کمک می‌کند که به اهداف و رسالت پیامبر و به ترویج و علم و دانش و ادامه‌دهنده انبیا و راهی که خدا برای انسان برگزیده است و درباره معلم از پیامبر روایت است که وقتی دیدید معلمی به کودکی بسم‌الله الرحمن الرحیم را یاد داد و تکرار می‌کند خداوند چهار برات آزادی از دوزخ را برای معلم و حتی به پدر و مادر متعلم می‌نویسد.
 
 
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قشم یادآور شد: درباره عواقب بی‌احترامی به معلم از پیامبر اسلام نقل است که حتی آنها را منافقان واضح نفاق می‌شمارند و کسی که عمری را در اسلام گذارند و پیشوای عادل و نیکی را آموزش می‌دهد و کسی که حق معلم خیر را سبک بشمارد منافق بین النقاق است.
 غلامی ابراز داشت: امیر المومنین علیه‌السلام می‌فرماید کسی که مرا حرفی تعلیم دهد مرا عبد و بنده خود قرار می‌دهد؛ ولی در مورد معلم می‌فرماید انا عبدا من عبید محمد من بنده‌ای از بندگان محمد هستم.
 
 وی خاطرنشان کرد: در اسلام مقام معلم آن‌قدر بالا است که خدا به همه موجودات و مورچه در لانه خود و ماهیان در دریا و بر کسی که بر مردم نیکی تعلیم کند درود می‌فرستد .
 
 
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قشم خاطرنشان کرد: شهید مطهری که بزرگ‌ترین معلم انقلاب بود که تا امروز می‌بینم که فکر و روح و اندیشه و این شهید اگر بر معلمی یا جامعه‌ای یا محیطی طنین‌انداز شود آن جامعه علمی می‌شود و علم زمان و مکان ندارد.
 
 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از