حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

مديرعامل شركت مادرتخصصی توسعه جهانگردی:

نگاه‌ها به دریا باید توسعه‌پایدار باشد

نگاه‌ها به دریا باید توسعه‌پایدار باشد

مديرعامل شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: در دوره جدید دولت سیزدهم، جدا از بحث برنامه هفتم، نگاهمان به دریا، کاملاً جدی بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، رضا هادی در حاشیه نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی اقتصاد دریامحور ایران در قشم، در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش صنعت گردشگری در اقتصاد دریامحور گفت: اقتصاد گردشگری، آمار و ارقام مختلف ذکر می‌کنند ولی در حال جزو ارزآورترین اقتصادها در عموم کشورها محسوب می‌شود، البته برخی کشورها، صنعت نفت، خودرو و ... حرف اول را می‌زند ولی گردشگری جزو اقتصادهای مطرح در تمام کشورها است.

وی با اشاره به نقش محوری دریا و ساحل در توسعه کشورها افزود: این نقش به حدی مهم است که کشورهایی که دسترسی به دریا و ساحل ندارند، یک ضعف بزرگی دارند، البته جدای از دریا و ساحل، آب‌های آزاد هم هستند که بیش نقش اقتصادی و تجاری آنها مطرح است و در حوزه گردشگری شاید در کروزها معنای پیدا کند والا همان ساحل و آب برای گردشگر، جذابیت دارد.

مديرعامل شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: ولی با همه این تفاسیر،‌ کمترین کار در این حوزه انجام مو همه چنین تصور می‌کنند که فقط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وارد شود درحالی که در این زمینه، دستگاه‌های متولي و دستگاه‌های دولتی فراوان هستند و این دست و پاگیر است.

هادی بیان داشت: اصل و اساس اقتصاد گردشگری برای کشورهای دارای ساحل مثل ایران که بیش از ۳ هزار کیلومتر مرز ساحلی است، گردشگری دریا و ساحل است، اگر به سهم کشورها از گردشگری بنگریم شاید تعداد گردشگري دریا به اندازه گردشگری خشکی نباشد ولی سهم اقتصادی آن چندین برابر است، حتی سهم دریا به جهت تنوع، هزینه‌ها و گردشگران و همچنین جذابیت‌های دریا از ساحل بیشتر می‌باشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: در برخی جاها برای جذب گردشگران، باید جذابیت‌هایی ایجاد گردد اما برای تمام مردمان دنیا، ساحل و دریا به تنهایی، دارای جذابیت‌هایی است، البته در این زمینه خیلی عقب هستیم و دلیلش هم مسائل مختلفی است که در کشور وجود داشت.

وی تصریح کرد: در دوره جدید دولت سیزدهم، جدا از بحث برنامه هفتم، نگاهمان به دریا، کاملاً جدی بوده است، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری پیرامون دریا،‌ در شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، یک بخشی را کاملاً مجزا کردیم که فقط به دریا بپردازد.

مديرعامل شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: نگاه‌ها به دریا باید توسعه‌پایدار باشد، گاهی مواقع برخی‌ها توقع دارند که تسهیلات دریافت کنند اما برای جذب گردشگر و فروش صنابع، با مشکل روبه‌رو می‌شوند اما توسعه‌پایدار در گردشگری به این مثال شبیه است که چاهی حفر شده اما برای بهره‌برداری از آن باید تجهیزات موردنیاز فراهم شود.

هادی اضافه کرد: البته فاز اول تسهیلات برای ناوگان مسافری درنظر گرفته شده است که در نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی اقتصاد دریامحور ایران در قشم، شرایط اعطای آن اعلام کردیم، پرداخت میزان تسهیلات به طرح بستگی دارد که تا ۷۵ درصد پرداخت می‌شود.

وی سپس بیان کرد: علاوه بر کارهایی همچون انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادها، حتما دو الی سه کار بزرگ در زمینه جزایر از قبیل ایجاد تأسيسات گردشگری مثل هتل، اقامتگاه‌های غیر هتلی و تفرجگاه‌ها انجام خواهيم داد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از