حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/06/12 | 2024/09/02

Logo

وضعیت کارگران فصلی چالش بزرگ بندرعباس
«هرمز» گزارش می‌دهد؛

وضعیت کارگران فصلی چالش بزرگ بندرعباس

با نگاهی به میدان‌های شهر بندرعباس می‌بینیم که وضعیت کارگران فصلی تبدیل به چالشی برای این شهر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، استان هرمزگان با دارابودن صنایع مختلف و بزرگ معدنی، صنعتی و دریایی و گردشگری و وجود جزایر دارای شگفتی بی‌نظیر است که باعث شده افراد زیادی از تمامی نقاط کشور به این استان سفر کنند.

جاذبه‌های طبیعی این استان گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است و صنایع انرژی‌بری برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کرده و مقصدی برای کسب‌وکار است.

ناگفته نماند که برخی از این اشتغال‌ها پایدار است و افراد جذب ادارات و شرکت‌ها می‌شوند و در یک مدت‌ زمان تا بازنشستگی قرارداد دارند؛ اما برخی از افراد نیز به‌صورت فصلی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

عده‌ای از کارگران فصلی برای فعالیت‌های متناسب با شغل خود بهترین زمان را ۶ماهه دوم انتخاب می‌کنند که آب‌وهوای استان مساعد و هوای بس متعادل برخوردار است و با چالش گرمی هوا روبرو نیستند و می‌توانند با خیال راحت مشغول کسب‌وکار و یا ساخت‌وساز و... شوند.

با روی‌نهادن گرمی هوا و گرمی بازار میوه‌های تابستانی برخی از اشتغال‌های فصلی در هرمزگان رونق می‌گیرد و از استان‌های همجوار یا از شهرستان‌ها برای عرضه میوه به مرکز شهر سرازیر می‌شوند که شغل‌های فصلی متعددی را ایجاد می‌کند.

از همین رهگذر به برخی از مشکلات کارگران نیز باید پرداخت و سختی‌ها و مشتقات که برای آنها وجود دارد و کارگران ساختمانی که در طول روز با هوای گرمی که در هرمزگان وجود دارد در کنار جاده و گاهی نبود حتی یک سایه برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنند.

از دیگر مشکلات پیشروی کارگران فصلی نبود بیمه است که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده است و امید به آینده را برای آنان کاهش داده و در دوران پیری با مشکلات عدیده‌ای آنها روبرو خواهند شد.

نبود محل اسکان مناسب برای این کارگران خود نیز روضه‌ای است که شب‌ها در کنار خیابان‌های شهر خوابیدن جلوه شهر را نازیبا می‌کند و حتی گاهی سبب سرقت از آنها نیز می‌شود.

در بندرعباس نیز کارگران فصلی در میدان‌های و خیابان‌های پرتردد با ابرازها و وسایل موردنیاز خود ایستاده‌اند و منتظر هستند که شهروندی که به دنبال کارگری می‌گردد آنها را برای کسب روزی حلال مشغول کند.

گرما مشکل نیست بیکاری مشکل است

در همین رابطه با برخی از کارگران به گفتگو پرداختیم که یکی از کارگران که دوست نداشت نام او برده شود، برایمان گفت: چند سالی است که در بندرعباس مشغول کارگری هستم ولی امسال در دو فصل مانده‌ام چون در شهر خودمان کار نیست و نیاز دیدم با گرما دست و پنجه نرم کنم و شرمنده خانواده نباشم از این‌رو گرمای تابستان اینجا را تحمل کردم.

وی مطرح کرد: گرما تنها مشکل ما نیست بلکه نبود کار در هر روز نیز برای ما مشکل است و با توجه به اینکه دستمزد ما روزانه است باید برای امرار و معاش روزانه خود و خانواده کنار بگذاریم سختی بیشتری برای ما آن روز است که کار گیر نیاید و باید با شکم خالی به سر ببریم.

این کارگر فصلی بیان کرد: من که تا چند ماه پیش کنار خانواده بودم و تابستان‌ها در محل زندگی خودم کار می کردم، فرزندانم را بیشتر می‌دیدم اما حالا با شرایط سختی که پیش آمده باید تابستان‌ها نیز از آنها دل بکنم و سراغ یک لقمه نان در شهر دیگر باشم.

 

وضعیت کارگران فصلی چالش بزرگ بندرعباس

چالش کارگران مهاجر، پیش‌روی کارگران فصلی 

یکی دیگر از کارگران فصلی در سطح شهر بندرعباس گفت: خود شغل کارگری سخت است و اگر فصلی باشد سخت‌تر و سخت‌تر آن نیز که نه بیمه‌ای داریم و نه قیمت مصوبی که بتوانیم درآمدی داشته باشیم که با کارهای سخت چند سال دیگر که پیر می‌شویم و هیچ توان بدنی نداریم بتوانیم آسوده زندگی کنیم.

وی بیان کرد: گاهی روزانه برای ما پیش می‌آید که کار هست و خوشحال هستیم و خدا را بابت آن شکرگزار ولی روزهایی بر ما سخت می‌گذرد که کار نیست و در این میدان باید بنشینیم و چشممان به خیابان باشد که شاید کسی پیدا شود و تا غروب خبری نمی‌شود و در حسرت در گوشه‌ای نشسته تا روز دیگری آغاز شود.

این کارگر فصلی بیان کرد: یکی از مشکلات را می‌توان به تعداد زیاد کارگران اشاره کرد که رونق را از ما گرفته به‌ویژه مهاجران از کشورهای همسایه و در شهر بندرعباس بازار کارگران را اشغال کرده‌اند و هیچ نظارتی وجود ندارد و کار کارگران داخلی را سخت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: درآمد ما با خرجی ما کفاف نمی‌کند و همیشه اندر خیابان اول هستیم اگر فکر خوردن گوشت کنیم باید دیگر هیچ نخریم و اگر بخواهیم برای فرزندان خود لباس بخریم باید خوردن را تعطیل کنیم که خود دردی سخت برای امثال ما است.

ارائه خدمات ایست کار به کارگران فصلی در بندرعباس

وضعیت کارگران فصلی چالش بزرگ بندرعباس

عادل فخاریان رئیس سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری بندرعباس در گفتگو با خبرنگار «هرمز» گفت: در بندرعباس تعداد بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کارگر فصلی جویای کار به «ایست کار» مراجعه کردند که با توجه به اینکه در شهر بندرعباس مناطق مختلفی وجود دارد هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده است.

وی افزود: این مجموعه برای کارگران فصلی مکان استراحت و توقف، تامین آب آشامیدنی خنک و بهداشتی و کار فرما برای کارگران فراهم کرده است که اغلب این افراد کارگران ساختمانی و باربری هستند.

 

رئیس سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری بندرعباس ادامه داد: با توجه به اینکه کارگران و فنی‌کاران با تخصص‌های مختلف در دفتر ایست کار اقدام به نام‌نویسی و شماره تماس خود را ثبت می‌کنند در هنگام مراجعه شهروندان این شماره‌های تماس در اختیار آنها قرار می‌گیرد و تمام این موارد با توجه به توافق صورت گرفته توسط خانه کارگر انجام می‌گیرد و خانه کارگر به عنوان بخش خصوصی کار را انجام می‌دهد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از