حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/07 | 2024/07/28

Logo

خیابان‌هایی که میدان مسابقه سوخت‌بران هستند؛

تراژدی غم‌بار بمب‌های متحرک در جاده‌های هرمزگان

تراژدی غم‌بار بمب‌های متحرک در جاده‌های هرمزگان

ماشین‌های سوخت‌بر چنان جاده‌های استان هرمزگان را قبضه کرده‌اند که به‌صورت کاروانی در جاده‌ها تردد می‌کنند و جاده‌ها به میدان سبقت سوخت‌بران تبدیل شده است.

 به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ قاچاق سوخت بلایی خانمان‌سوز برای مردم استان هرمزگان شده که تأثیرگذار بر فرهنگ و رفتارهای اجتماعی این خطه شده است.

 خودروهای سوخت‌بری که امنیت جاده‌های را برای پیر و جوان ناامن کرده و هر زمان از گوشه‌وکنار فرزندی بی‌پدر یا مادر و یا داغ جوانی بر والدینش گذاشته است.

سوخت‌بران سرعتی دارند که خیابان‌ها را با صدای گوش‌خراش خود به تباهی کشانده و جز آتش‌ گرفتن و جان گرفتن چیز دیگری نصیب مردم نشده است و چه‌بسا افراد بی‌گناهی قربانی شده‌اند.
هر روزه فرماندهی انتظامی و مرزبانی هرمزگان خبر از توقیف و کشف سوخت‌های قاچاق در جاده‌ها و خیابان‌های هرمزگان دارد که در تلاش این نظامیان بزرگوار در برخورد با سوداگران سوخت‌بر هیچ شکی نیست و تلاش همه آن‌ها قابل‌ ستایش است.
هر چند که تلاش شبانه‌روزی نیروی انتظامی و مرزبانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما همچنان جاده‌های هرمزگان محل تردد بمب‌های متحرکی است که برای رسیدن به مقصد خود گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند.
علی‌ای‌حال عزم و اراده ملی برای برخورد با سوخت‌بران نیازمند است تا در کنار نیروهای انتظامی و مرزبانی که در این راه از جان شیرین خود نیز گذشته‌اند و سالانه شهید تقدیم نظام و انقلاب می‌کند قرار گیرند و برخورد جدی با قاچاقچیان سوخت صورت گیرد.

 

تراژدی غم‌بار بمب‌های متحرک در جاده‌های هرمزگان

برخی از نوجوانان برای سوخت‌بری ترک تحصیل می‌کنند

 کلامی پور یکی از اهالی روستاهای هرمزگان می‌گوید: این که برخی از جوانان می‌گویند قاچاق سوخت از روی بیکاری است نوعی دروغ به خود است، این همه جوان در این مرزوبوم به دنبال آموزش مهارت‌های و ایجاد شغل و موفق هستند باید معنای بیکاری را یک باز تعریف کرد.

 وی گفت: پول بادآورده قاچاق سوخت چنان برای برخی جوانان شیرین بوده که از تحصیل و پیشرفت خود شانه خالی کردند و به سراغ سوخت‌بری رفتند و با تحمل همه سختی‌ها آن تمام تلاش خود را در این راه صرف کردند.


این شهروند هرمزگانی بیان کرد: اگر بالاخره کار نیست پس از کجا؟ پول یک خودرو را می‌آوردند که برای سوخت‌بری خود مورداستفاده قرار دهند و چه‌بسا کسانی در این کار منافعی دارند.

 وی تأکید کرد: معضل قاچاق سوخت از دو جهت برای جامعه ضرر دارد، نخست اینکه به جان و مال و نزدیکی خود که اغلب افرادی با سن‌های پایین هستند و برای ادامه حیات خود را با مشکلاتی روبرو می‌کنند و از طرفی فرهنگ مردم در زمینه تلاش و زحمات برای نان‌آوری و ارتزاق را نیز دچار برخی آسیب‌ها شده است.


 کلامی پور ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات و معضلاتی که برای قاچاق سوخت می‌توان شمرد همین تضعیف بنیان نهاد خانواده است به‌طوری‌که برخی از این افراد به جز درآمد و منفعت حتی به خانواده خود احترامی قائل نیستند و مالی که از این راه حاصل می‌کنند را مقدم بر ادب و احترام می‌دانند تا جایی که طلاق اولین محصول آن است و در برخی از مناطق بیشترین آمار طلاق در همین روستاها و شهرهای است که مبادرت به قاچاق سوخت می‌کنند.

 وی مطرح کرد: جوانی که از این راه ارتزاق می‌کنند با پول‌های بادآورده در مقابل حتی پدر و مادر و گاهی زن و فرزند خود می‌ایستد و همه را با این نگاه می‌سنجد و این پول‌ها را راه سربلندی خود می‌داند.

 

تراژدی غم‌بار بمب‌های متحرک در جاده‌های هرمزگان

 رجبی یکی دیگر از شهروندان هرمزگانی اظهار کرد: من خودم در یکی از جاده‌های هرمزگان مشاهده کردم که یک جوان سیزده‌ساله پشت فرمان نیسان آبی بود از پشت به خودروی آژانس روستا زد و خود راننده و سرنشینان راهی بیمارستان شدند.

 وی مطرح کرد: تصادف با خودروهای سوخت بر برای اهالی برخی از شهرها و روستاها دیگر به یک‌روند عالی تبدیل شده است و جاده‌ها محلی برای مسابقه سبقت‌های آنان شده و هیچ ابایی ندارند.
این شهروند بندرعباسی بیان کرد: متأسفانه طی سالیان اخیر؛ شاهد فجایع دلخراشی ناشی از تصادفات مرگبار خودروهای سوخت بر در محور جاده‌های شرق و غرب هرمزگان بودیم. 
 رجبی ادامه داد: شواهد ماجرا حاکی از آن است، سال گذشته در محور جاده میناب به سیریک، ۸ نفر از اعضا یک خانواده بر اثر تصادف مرگبار جاده‌ای ناشی از برخورد یک خودرو پژو ۴۰۵ با یک خودروی نیسان آبی حامل سوخت قاچاق جان خود را از دست دادند.
 وی تأکید کرد: هر بار این تراژدی غم‌بار با شدت بیشتری نسبت به گذشته آسیب‌هایش را متوجه مردم هرمزگان می‌کند.
این شهروند بندرعباسی تصریح کرد: در مسئله قاچاق سوخت علاوه بر مسئولان استانی باید تمام ارگان‌ها اعم از مسئولان عالی اجرایی کشور و شورای تأمین با ارائه راهکارهای هوشمندانه و مطلوب و همچنین طراحی سیستم مدیریت یکپارچه؛ اقدامات لازم را در جهت مبارزه با قاچاق سوخت انجام دهند. 
 رجبی بیان کرد: بیکاری و مشکلات مالی شایع‌ترین عواملی است که مافیای سوخت دست روی آن نهادند و با بهانه افزایش درآمد اغلب جوانان را به سمت «قاچاق سوخت» ترغیب کرده است و عده کثیری از نوجوانان هرمزگانی نیز به تبعیت از سایر جوانان مدرسه را رها کرده و در جاده‌های ناایمن هرمزگان با خودروهای شوتی، مسیر یک‌شبه را به‌جای ره صدساله طی می‌کنند و بار قاچاق را به شوق رسیدن به آرزوهای پوشالی حمل می‌کنند.

تراژدی غم‌بار بمب‌های متحرک در جاده‌های هرمزگان

سوخت‌بری باعث عقب‌ماندگی جامعه می‌شود

 حجت صادقی فعال اجتماعی دراین‌رابطه گفت: قاچاق سوخت را باید از منظر دیگری مورد بررسی قرار دهیم و یعنی برخی از جوانان و نوجوانان جامعه محلی بخشی از شهرها و روستاهای هرمزگان به سمت بی‌سوادی گام برمی‌دارند .

 وی افزود: نوجوان و جوانی که سوخت بری را انتخاب می‌کند از سوی دیگر بی‌سوادی در طول زندگی برای خود رقم می‌زند و تا جایی که پیشرفت یک جامعه به علم است و این ناهنجارهای اجتماعی سبب عقب‌ماندگی آن جامعه خواهد بود.

 فعال اجتماعی ادامه داد: تنها این معضل با به میدان آمدند نیروی انتظامی کفایت نمی‌کند و نخبگان و فرهیختگان و دانشگاهیان و کسانی که تریبون‌دار هستند برای ازبین‌بردن این فرهنگ بد در جامعه باید پای‌کار بیایند.

 صادقی گفت: باید تعریف‌ها از کار در جامعه عوض شود و با آموختن مهارت‌های که برای ادامه زندگی و اشتغال جوانان و نوجوانان است به وجود آورد و از کارهای پشت‌میزنشینی به دنبال کارآفرینی همراه شود.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از