خبر های امروز : 0
فرهنگ / کتاب و ادبیات | شماره خبر: 9666
۱۴۰۲-۶-۵ ۰۹:۳۶ 3 + -
همواره برای خوانش و مجوز مشکل داشته‌ام
طنزپرداز استان هرمزگان با بیان اینکه عمده چالشی که در سرودن اشعار با آن داشته‌ام، با ممیزی بوده است، گفت: بیشتر اشعارم، طنز و انتقادی است لذا همواره برای خوانش و مجوز، متاسفانه مشکل داشته‌ام.

راشد انصاری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، درخصوص فلسفه نامگذاری روز شعر و ادب به نام شهریار گفت: شناسنامه و هویت ما ایرانی‌ها در جهان شعر است و بیشتر کشورهای جهان ما را با شاعران‌ ما را می‌شناسند، براساس یک نظر سنجی از موسسه‌ای معتبر که ۱۰ نفر شاعر برتر جهان را در طول تاریخ معرفی کرده است، تا به امروز از ۱۰ نفر؛ پنج شاعر: مولانا، خیام، حافظ، فردوسی و سعدی هستند و پنج نفر دیگر از بقیه کشورهای جهان؛ پس با وجود این بزرگان و غول‌های ادبیات این که روز شعر و ادب فارسی را به نام شهریار نامگذاری کرده‌اند، برای بنده جای سئوال دارد. البته با ذکر این نکته که نمی‌توانیم مُنکِر غزلیات قدرتمند شهریار و به ویژه منظومه ماندگار حیدربابا به زبان آذری نمی‌توانیم باشیم و جایگاه ایشان در ادبیات فارسی قطعاً والاست.

وی با بیان اینکه شعر جوان هرمزگان به واسطه فعالیت یکی الی دو نفر از شاعران استان و انجمن شعر و دریا خوب است و در جشنواره‌های کشوری نیز حصور فعالی دارد، افزود: اما از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دستگاه‌های دولتی حمایت نمی‌شوند، در کل، طی چند سال اخیر، بودجه‌های فرهنگی برای شعر کمتر هزینه شده، وگرنه از نظر استعداد، استان هرمزگان جزو استان‌های خوب کشور است.

این شاعر خوش‌ذوق هرمزگان با بیان اینکه متأسفانه سرانه مطالعه نه تنها در بین آحاد مردم، بلکه مطالعه در بین شاعران جوان و بزرگسال هم به حد صفر رسیده است، تأکید کرد: عدم مطالعه شاعران، بزرگ‌ترین تهدید برای شعر جوان است، لذا به شاعران جوان پیشنهاد می‌کنم شبانه‌روز، نه تنها در حوزه ادبیات، بلکه فلسفه، تاریخ، و... مطالعه کنند. 

انصاری اذعان داشت: طی این سال‌ها در استان هرمزگان، آثار بنده کمتر نقد شده و گاهی اوقات اگر تعریف و تمجید کرده‌اند، به هیچ عنوان دچار غرور نشده‌ام و اگر انتقادی هم شده و می‌شود، با آغوش باز پذیرفته‌ام، چراکه معتقدم در هر کار تا انتقاد نباشد و تا فرد انتقادپذیر نباشد، موفقیتی در کار نخواهد بود.

وی گفت: هم در شعر و هم در نثر، بیشتر آثار بنده، نقد مسائل و مشکلات اجتماعی و سیاسی است، البته نقد نه به معنای مثله کردن و هجو کردن، بلکه انتقاد سازنده در جهت رفع مشکلات و اصلاح می‌باشد. 

طنزپرداز استان هرمزگان با بیان اینکه عمده چالشی که در سرودن اشعار با آن داشته‌ام، با ممیزی بوده است، اضافه کرد: بیشتر اشعارم، طنز و انتقادی است لذا همواره برای خوانش و مجوز، متاسفانه مشکل داشته‌ام و کلی از آثارم حذف و ممیزی شده است.

انصاری با اشاره به آینده ادبیات ایران نیز گفت: باید دید دولت جدید در خصوص سانسور و بها دادن به ادبیات و احیا کردن کنگره‌های شعر و داستان چه نگرشی دارند و چگونه برخورد خواهد شد. اگر سختگیری‌های بی‌مورد و ....نباشد، قطعا وضع بهتر خواهد شد.

وی به وضعیت شعر و ادببات استان هرمزگان اشاره و تصریح کرد: وضعیت استان هرمزگان در این زمینه همانند سایر استان‌ها، بد نیست، البته در زمینه برگزاری کنگره‌ها و جشنواره‌های کشوری در استان، وضعيت بسیار بد و در حد صفر است.

این شاعر خوش‌ذوق هرمزگان با تأکید بر اینکه ارتباط با شاعران مطرح، نقد آثار توسط پیشکسوتان و حتی شاعران جوان برای پیشرفت بسیار ضروری است، گفت: البته حضور شاعران در انجمن‌ها و شب‌های شعر و همچنین کارگاه‌های شعر، بسیار تأثیرگذار است.

انصاری، وظیفه یک هنرمند واقعی، را روشنگری دانستوافزود: هنرمندان باید روشنگر باشند، شاعر به عنوان یک عضو روشنفکر جامعه، نباید خنثی باشد، زیرا شاعر واقعی، نسبت به هر حادثه‌ای، احساس مسئولیت می‌کند و با هنرش و قلمش، واکنش نشان می‌دهد.

انتهای خبر/

نظرات
صابر حمیدی عنبران 16:16 - سه شنبه 16 مرداد
تشکر قهرمان
پاسخ