حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/02/31 | 2024/05/20

Logo

یادداشت؛

نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

یک فعال فرهنگی در یادداشتی، گسترش فرهنگ قرآن در جامعه را برای ازبین بردن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی لازم و ضروری دانسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ گسترش فرهنگ قرآن درجامعه برای از بین بردن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه امروزی لازم و ضروری است و عدم نوآوری و خلاقیت در فعالیت ‌های قرآنی و مؤسسات از مشکلات موجود است و روش تدریس و آموزش در جامعه ما سنتی است و نوآوری در آن دیده نمی‌‌شود.

 پیشکسوتان قرآنی جزو سرمایه‌‌های جامعه هستند و ما به وجود این افراد افتخار و مباهات می‌‌کنیم. در حوزه قرآنی باید فعالیت‌های قرآنی را انجام دهیم تا ماندگار شود موانع و مشکلاتی سر راه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد ولی نباید هرگز دلسرد و ناامید شویم و جامعه ما که یک جامعه قرآنی است ضرورت دارد که زندگی ما هم قرآن محور شود و تربیت جامعه نیز تربیت قرآنی باشد وقرآن کریم باید در زندگی ما جاری و ساری یابد و عقب‌ ماندگی‌هایمان را باید از طریق عمل به دستورات قرآن کریم جبران کنیم.

 باید دید امروز زندگی و جامعه ما چقدر با قرآن و سنت پیامبر(ص) هماهنگ است وجامع عمل می‌پوشانیم باید از این قرآن کریم به‌ عنوان سرمایه‌ای الهی در راستای حذف تمام بیماری‌های روحی و ناهنجاری‌های درونی و بیرونی ازجمله ریا و دورویی و کینه و رعایت حلال و حرام استفاده کنیم و نباید تنها به خواندن و تدریس کردن قرآن کریم دلخوش بود و درک مفاهیم و تدبر در قرآن برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و سبک زندگی قرآنی باید در جامعه جاری و ساری شود.

در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه زمانی می‌‌توانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم که آثار قرآن کریم در کسب و کار و رفتار و مدیریت جامعه نمود پیدا کند.

به نظر می‌‌رسد از قرآن کریم به ‌عنوان سرمایه بزرگ انسان ‌ساز به خوبی استفاده نشده تا جامعه ما را به سعادت و کمال برساند و دوری از مفاهیم و آموزه‌های بلند قرآنی را روز به روز شاهدیم اگر آموزش، اقتصاد و جامعه ما قرآنی بود شاهد وقوع مشکلات جامعه نبودیم بنابراین مدیران و مسئولان نخستین کسانی هستند که باید به آموزش قرآن کریم اهتمام ورزند، ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشت و باید دید چقدر از این فرصت برای ترویج فعالیت‌های قرآنی استفاده کرده‌ایم در حالیکه به نظر می‌‌رسد هنوز استفاده مطلوب و آرمانی نشده است.

 درخصوص موانع و مشکلات درحوزه فعالت‌های قرآنی نیاز است در برخی موارد متولیان امر در کشور برای رفع مشکلات مسائل قرآنی تصمیم اساسی بگیرند و باید سعی شود جامعه را به تراز قرآنی رساند و انتظار می‌‌رود پیشکسوتان قرآنی فعال‌تر عمل کنند. در بین مسئولان امر، موانع را رفع و آسیب‌ها شناسایی شود تا بتوانیم تصمیم درستی در حوزه قرآنی بگیریم و برنامه‌ریزی موثری داشته باشیم؛ از پراکندگی فعالیت‌های قرآنی و عدم هماهنگی فعالان قرآنی برای انجام دوره‌های مختلف تربیت مربی و مهارت‌افزایی قرآن کریم نیز گلایه دارم، نظم خاصی برای فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد که این امر غلط است و باید متولیان جهت انسجام برنامه‌های قرآنی اقدام کنند و دارالقرآن‌ها و مؤسسات و خانه‌های قرآنی، بهترین مجریان برای این امر است.

عدم نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌‌های قرآنی را نیز از مشکلات موجود است روش تدریس و آموزش در جامعه ما سنتی است و نوآوری در آن دیده نمی‌شود چرا که جوان باید نشاط دینی پیدا کند و برای رسیدن به این مهم باید از شیوه‌های نوین تعلیم قرآنی استفاده شود.

توجه جدی به فعالیت‌های قرآنی از طرف مردم و مسئولان و ورود خیرین به فعالیت‌های قرآنی نیاز اساسی برای رونق‌بخشی به این امر مهم است و تشکیل گروه‌های متعدد در فضای مجازی، استفاده از ظرفیت رسانه‌‌های جمعی و استفاده از فضاهای مذهبی ومساجد متعدد به ‌عنوان یک ظرفیت موثر در ترویج فرهنگ قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد.


به قلم: حجت‌الاسلام والمسلمین مفید سهرابی فعال فرهنگی هرمزگان

انتهای یادداشت/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از