حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/05/01 | 2024/07/22

Logo

هرمز گزارش می ‌دهد؛

لباس بندری نمادی از حجاب و عفت اسلامی

لباس بندری نمادی از حجاب و عفت اسلامی

لباس بانوان هرمزگان از نقش و نگارهای خاصی برخوردار است که توسط هنر دست زنان هرمزگان نقش می‌بندد؛ دختران و زنان با استفاده از گلابتون، پولک، مهره و... با مهارتی خاص بر روی پارچه‌های بی‌جان نقش و نگار از گل‌های رنگارنگ می‌زنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ هرمزگان که در جنوبی‌ترین نقطه کشور قرار دارد دارای شرایط آب و هوایی ویژه‌ای است و برحسب آن مردمان این خطه از جنوب کشور دارای پوشش خاص هستند.

 گرما در هرمزگان موج می‌زند و در طول سال فقط دو الی سه ماه آن هوای معتدل بهاری را هرمزگانی‌ها تجربه می‌کنند.

 هوای گرم جنوب ساحل‌نشینان را از دوران گذشته به سمت‌وسوی لباس‌هایی با رنگ روشن سوق داده است و بیشتر لباس‌های هرمزگانی‌ها از رنگ‌های سفید، آبی، صورتی و نارنجی است.

 لباس‌ها و پوشش سنتی زنان هرمزگان کاملاً پوشیده بوده و نمونه‌ای کامل از حجاب اسلامی است به‌طوری‌که علاوه بر پیراهن، شلوار، روسری و چادری از روبندی‌های ویژه‌ای نیز بانوان دریادل هرمزگان استفاده می‌کنند.

 لباس بانوان هرمزگان از نقش و نگارهای خاصی برخوردار است که توسط هنر دست زنان هرمزگان نقش می‌بندد؛ دختران و زنان با استفاده از گلابتون، پولک، مهره و... با مهارتی خاص بر روی پارچه‌های بی‌جان نقش و نگار از گل‌های رنگارنگ می‌زنند.

 لباس‌های سنتی هرمزگانی‌ها چشم هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌سازد و زیبایی خاصی در آن وجود دارد؛ اما با داشتن همه زیبایی‌های آن تحریف در پوشش بومیان این منطقه در حال رخ‌دادن است که همت والای متولیان فرهنگی را می‌طلبد تا پوشش کامل و اصیل هرمزگان جای خود را به لباس‌های بدن‌نما ندهد.

 زنان هرمزگان علاوه بر پیراهن و شلوار از جلبیل که نوعی روسری بوده نیز در زیر چادرهای خود استفاده می‌کنند تا با دولایه‌ای که از روسری و چادر روی سر و بدن آنان قرار می‌گیرد پوشش کاملی داشته باشد.

 امروزه متأسفانه پوشش بومی هرمزگان در معرض تحریف قرار گرفته و لباس‌های نازک و بدن‌نما در حال رقابت از لباس‌های بومی و سنتی در جنوب کشور است.

لباس بندری نمادی از حجاب و عفت اسلامی

لباس بندری نمادی از عفت و حجاب زنان

 لیلا عوض‌پور در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به پوشش سنتی بانوان هرمزگان عنوان کرد: لباس بندری نمادی از عفت و حجاب زنان و دختران جنوبی‌ترین نقطه کشور است.

 این شهروند بندرعباس بیان کرد: اگر لباس بندری را همان‌گونه که مادربزرگ‌های ما می‌پوشیدند ما نیز استفاده کنیم نمونه‌ای کامل از حجاب و عفاف است؛ اما به دلیل گرمای هوا برخی از دختران جلبیل (روسری) را در زیر چادرهایشان نمی‌پوشند.

 وی خاطرنشان کرد: لباس بندری‌ها مانند مردم این خطه که به شاد بودن شهرت دارند از رنگ‌های روشن و شاد است که موردپسند همگان است.

 

لباس بندری نمادی از حجاب و عفت اسلامی

بازار در قبضه لباس‌های رنگارنگ بندری است

 مرضیه محبی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مردم هرمزگان با چنگ و دندان از سنت‌های خود مراقبت می‌کنند و از آن حمایت می‌کنند.

 این شهروند بندرعباس بیان کرد: مردم هرمزگان لباس سنتی و بومی خود را خیلی دوست دارند و مشتری پروپاقرص لباس‌های سنتی بیشتر جوانان هستند؛ زیرا تلاقی هنر و سلیقه را می‌توان در لباس‌های هرمزگان دید.

 محبی با بیان اینکه هر منطقه در هرمزگان از لحاظ خرده‌فرهنگ‌ها لباس‌هایشان با یکدیگر متفاوت است، بیان کرد: مردم بلوچ و شرق هرمزگان بیشتر لباس‌های بلند که با زری و خوص بافته شده را استفاده می‌کنند و مردم غرب و مرکز بیشتر از لباس‌های کوتاه بندری به همراه شلوارهای زیبای بندری استفاده می‌کنند.

 وی تصریح کرد: لباس بندری روزبه‌روز به طرح‌های زیبا و خلاقانه آن افزوده می‌شود و بازار در قبضه لباس‌های رنگارنگ بندری شده است.
 دختران جوان مشتری پروپاقرص لباس‌های بندری هستند

 

لباس بندری نمادی از حجاب و عفت اسلامی

علی شجاعی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: ۲۵ سال است که فروشنده لباس‌های بندری هستم که در طول این سال‌ها نه‌تنها مشتری‌های من کم نشده؛ بلکه روزبه‌روز افراد بیشتری خواهان لباس‌های بندری هستند.

 فروشنده لباس بندری بیان کرد: دختران جوان مشتری پروپاقرص لباس‌های بندری هستند و در مراسمات مختلف خود از لباس‌های سنتی بندری استفاده می‌کنند.

 شجاعی تصریح کرد: هر چند که هزینه لباس‌های بندری زیاد است اما مردم هرمزگان آن را بسیار دوست دارند و برخی از بانوان خودشان روی پارچه‌ها را با گلابتون و مهره‌ها نقش و نگار می‌بندند.

 وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از چادرهای بندری نازک و بدن‌نما است که باید حتماً زیر آن روسری استفاده شود؛ اما برخی از دختران روسری را زیر آن نمی‌پوشند و باعث تحریف در لباس‌های بومی می‌شوند.

 این فروشنده لباس بندری تأکید کرد: علاوه بر اینکه زنان هرمزگان علاقه‌مند به پوشش سنتی خودشان هستند گردشگران و توریست‌هایی که به هرمزگان سفر می‌کنند چندین لباس بومی منطقه را برای خودشان و برای سوغاتی خریداری می‌کنند.

 شجاعی خاطرنشان کرد: ما مشتری‌های فراوانی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داریم که ماهانه لباس‌های سنتی را برای آنان ارسال می‌کنیم و علاقهٔ فاخری به آن دارند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از