حالت تاریک

امروز : جمعه, 1403/02/21 | 2024/05/10

Logo

هرمز گزارش می‌دهد؛

شوراها بازوی قدرت دولت

شوراها بازوی قدرت دولت

شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهادی مردمی و به عنوان بازوی قدرت برای دولت‌هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ شوراها از صدر اسلام، حائز اهمیت بوده و آیه «و أمرهم شوری بینهم» نشان‌دهنده این موضوع مهم است، در دین مبین اسلام، امر مهم شورا جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که سوره‌ای به نام شورا در قرآن کریم آمده که امر به شورا است و بیانگر آن است که هرکس در هر زمینه‌ای، شور و مشورت کند، متضرر نخواهد شد.

امر به شور و مشورت یک دستور إلهی است و شورا به معنای دوری از استبداد و خودرآی بودن، شورا یعنی یک کار، امر یا مسئله‌ای به شور گذاشته شود، سپس نظر خبرگان محل اخذ، و رأی نزدیک به صواب اجرا گردد، همین امر سبب می‌شود تا از دیکتاتوری جلوگیری بعمل آید.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، هوشمندانه و با تیزبینی و آگاهی به اهمیت شوراها، در روز نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸، دستور تشکیل نهاد مقدس شوراهای شهر و روستایی را صادر کردند، لذا در قانون اساسی، اصول ۶، هفت، ۱۰۰ الی ۱۰۶، مربوط به بحث شوراها است و این بیانگر اهمیت این امر مهم است.

در باب کارکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا باید گفت که این شوراها همانند یک پارلمان محلی فعالیت دارد، همانطور که مجالس و پارلمان‌های دنیا به مقیاس ملی کار می‌کند، یا شورای امنیت در مقیاس بین‌المللی فعالیت دارد و همچنین انواع مختلف اتحادیه‌ها در سطح جهان فعالند، همه اینها برای مشورت بهتر و کارکرد مناسب‌تر تشکیل شده‌اند ‌تا با مشورت همدیگر، منطقه و جهان را بسازند.

شورا به عنوان یک پارلمان محسوب می‌شود که مقیاس بزرگتر آن، شورای شهر و مقیاس کوچکترش، شورای روستا است، توازن در توزیع بودجه و امکانات یکی از مهم‌ترین کارکردهای شورای شهر و روستا است، اینگونه نیست که کسی با لابی‌گری، بودجه بیشتری دریافت کند، بلکه بر اساس قانون، بودجه بین تمامی شوراها توزیع می‌شود.

 امروزه شاهد ثمرات بسیار خوب شوراها هستیم، طرح‌های بهسازی، هادی و همچنین طرح جامعی که در شهرها اجرا شده است و اخذ بودجه‌های مردمی و دولتی برای عمران آبادی شهر و روستا، همه از کارکرد شوراهاست، البته خود شوراها نیز بازوی قدرت برای دولت‌هاست.

شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهادی مردمی هستند، مردم، برای اداره جامعه خودشان، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر و اعضای آن و همچنین دهیار را انتخاب می‌کنند ‌

مردم با انتخاب شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، سرنوشت خودشان را رقم می‌زنند و منتخبین آنان، کارگزارانی اعم از شهردار و دهیار هستند که کارهای مردم را انجام می‌دهند و دولت نیز در کنار این پارلمان محلی قرار دارد و به آن کمک می‌کند.

اگر امروزه شاهد آنیم که کشور ایران اسلامی به کارگاه عمرانی تبدیل شده، به این دلیل است که شوراهای شهر و روستا موفق عمل کرده‌اند، هر شهر و روستایی که از شورای قوی برخوردار بوده است بیانگر انتخاب خوب مردم بوده است، و شورایی که شهردار و دهیار خوبی را انتخاب کرده است امروز در عمران و آبادی، سرآمد است.

خدمات رفاهی و بهداشتی، زیباسازی شهر، احداث تفرجگاه، تأمین آرامش مردم، جاده‌سازی و ... از جمله وظایف شورای اسلامی شهر و روستاست، بنابراین کارکرد شوراها بسیار فراوان است.

شوراها بازوی قدرت دولت

یعقوب دبیری‌نژاد نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره با سابقه چندین ساله فعالیت شوراهای شهر و روستا، عملکرد و میزان اثرگذاری شوراهای شهر و روستا گفت: قدمت شوراها صرفا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه شوراها تا قبل از انقلاب هم به نام انجمن شهرها شناخته می‌شدند، اگر بخواهیم به سابقه شوراها و تأثیر آنها بر دموکراسی برگردیم باید به قبل از انقلاب اسلامی رجوع کنیم که به عنوان انجمن فعالیت داشتند.

 

وی افزود: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران نیز اصل ۱۰۰ الی ۱۰۶ قانون اساسی که فصل هفتم این قانون را شامل می‌شود به امور شوراها اختصاص داده شده است که بیانگر اهمیت شوراها در موضوع دموکراسی و تصمیم مردم برای حضور و نقش در سرنوشت‌شان هست که حتی در قانون اساسی هم به این موضوع اشاره شده و به نوعی شوراها، به عنوان پارلمان محلی شناخته می‌شوند.

 

نائب‌ رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برای شروع به‌کار شوراها، وقفه‌ای وجود داشت و می‌بایست شوراها را هم‌قدمت و هم‌سابقه با مجلس شورای اسلامی بدانیم اما این‌گونه نیست و این پارلمان محلی، درحال حاضر ششمین دوره فعالیت خودش را دارد و با تأخیر، کار خود را در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شروع کرده است. البته در مدت زمانی که این شوراها آغاز بکار کرده‌اند می‌توان بیشترین نقش و تأثیر شورها را در ارتباط با مردم شاهد هستیم و مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم، با درنظر گرفتن اولویت‌بندی درحال انجام است.

 

دبیری‌نژاد همچنین در ادامه افزود: یکی از وظایف شوراها، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی است و به نوعی شهرداران در شهرها و دهیاران در روستاها، مجری سیاست‌های شوراها هستند چراکه شوراها نهادی برآمده از مردم و با رأی مردم تشکیل شده و قطعاً باید آن مشورت و همفکری که اعضای شوراها باهم داشته باشند در راستای مطالبات و خواسته‌های مردم باشد، اگر طی ۶ دوره فعالیت شوراها هرکجا مردم مطالبه‌ای داشتند و شوراها قوی ظاهر شده و طبق چارچوب قانون عمل کردند سبب آبادانی و توسعه و پیشرفت آن منطقه شده‌اند. برعکس هرجا مردم از شوراها مطالبه‌گر نبودند و یا اعضای شورای اسلامی به بیراهه رفتند و قانون را تفسیر به رأی خود و به نفع شخصی خودشان گام برداشته باشند، شاهد عقب‌ماندگی و توقف توسعه در آن منطقه بوده‌ایم.

 

وی تأکید کرد: در مجموع اگر بخواهیم برآیند و حضور شوراها در ۶ دوره بررسی کنیم باید گفت که برآیند نهایی و کلی، برآیند خوبی است، همیشه معتقدم هرآنچه که قانون و قانونگذار مشخص می‌کند اگر تمامی آحاد جامعه و همه رده‌های مسئولیتی و حاکمیت، تابع آن باشند (قانون شوراها و قانون اساسی که جایگاه نقش و جایگاه شوراها را مشخص می‌کند) بدون شک این قانون و اجرای آن خیلی بهتر از بی‌قانونی است و هر چیزی که در قانون مشخص می‌شود به خیر و صلاح کردم هر کشور خواهد بود.

 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به جایگاه شوراها به عنوان پل ارتباطی میان شهرداری با مردم و مردم با حکومت، تصریح کرد: همانطور که در عنوان آن پیداست می‌توان به وظیفه و نقش شورایی اعضا پی برد، شورا به نوعی پارلمان محلی است و مدل کوچک‌تری از قانونگذاری و فعالیتی است که مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهد لذا به نوعی می‌توان گفت که مجلس شهری محسوب می‌شود.

 

دبیری‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات موجود در شهر بندرعباس اشاره و بیان داشت: شهر بندرعباس به عنوان یک شهر ساحلی و گردشگرپذیر و مهاجرپذیر در سطح کشور، مشکلات و موانع خاص خود را دارد، به عنوان مثال؛ شاید بواسطه شرایط آب و هوایی و اقلیم شهر بندرعباس و سایر شهرهای ساحلی کشور، تاسیسات و مبلمان شهری میزان پوسیدگی و ازبین رفتگی آنها خیلی بیشتر است، حتی جداولی حاشیه خیابان‌ها که به عنوان زیرساخت و مبلمان شهری شاهدیم که نسبت به زیرساخت‌های سایر شهرهای ایران عمر کوتاه‌تر دارند، این بخشی از مشکلات شهر بندرعباس است.

 

وی ادامه داد: اما مشکلات عمده‌ای که شهروندان بندرعباسی با آن مواجه هستند و سبب آزار و اذیت‌ مردم آن منطقه شده است، بافت فرسوده شهر بندرعباس می‌باشد که سال‌های سال از آن عقب هستیم و ساکنان این منطقه از شهر برای دریافت خدمات با مشکل مواجه هستند، چون آن بافت بر اساس اصول شهرسازی ساخته نشده، و نظارت چندانی بر احداث آن صورت نگرفته است، به عنوان مثال؛ کوچه‌ها برای تردد مناسب نیست و خواسته به‌حق مردم این مناطق، بازگشایی معابر و خیابان‌کشی است که باید تحقق یابد.

 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: ساحلی بودن شهر بندرعباس علاوه بر اینکه یک حسن محسوب می‌شود، اما در بخش دیگری، شهر ما را محدود کرده است، چون از سمت جنوب، می‌توانیم شهر را توسعه دهیم لذا باید به فکر این باشیم که جنوب شهر و خط ساحلی که به عنوان یک حسن بوده و از نگاهی دیگر تهدید برای توسعه کشور محسوب می‌شود بتوانیم روی خط ساحلی یا نقطه قوت، به عنوان نقطه گردشگری و گردشگرپذیر کار کنیم.

 

دبیری‌نژاد گفت: در شمال شهر بندرعباس نیز تپه‌ها و پستی و بلندی‌ها، امکان توسعه شهر را با هزینه‌های زیادی مواجه کرده است، در شرق نیز با فرودگاه و یک منطقه نظامی مواجه هستیم که توسعه شهر را محدود کرده است، در قسمت غرب شهر بندرعباس هم به صنایع و منطقه نظامی محدود شدیم و تا حدودی توسعه شهری مورد نیاز با مشکل مواجه هستیم.

 

وی، تورم بالای مسکن به دلیل پایین بودن عرضه را یکی دیگر از مشکلات مردم شهر بندرعباس عنوان کرد و گفت: حتی اگر تقاضا را هم ثابت نگه داریم، مادامی که به دلیل محدودیت شهری، عرضه پایین باشد با چالشی عمده و جدی مواجه خواهیم بود.

 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: عدم توسعه شهر بر اساس زیرساخت‌های استاندارد شهر یکی دیگر از مشکلات موجود در شهر بندرعباس است، در مناطقی از شهر(گلشهر، داماهی و خیابان دانشگاه، خیابان سیدجمال اسدآبادی)، ترافیک دایمی شاهدیم که هر کدام از معضلات، عللی دارد و یکی از علت‌ها آن است که ما به عنوان یک توسعه متوازن به سمت توسعه شهر پیش نرفتیم و در سال‌های اخیر در خیابان اتوبوسرانی، بزرگترین مجتمع تجاری شهر بندرعباس احداث شده و تمامی خیابان‌های اطراف منتهی به این مرکز تجاری با ترافیک شدید مواجه شده‌اند و مشکلات و معضلات عدیده‌ای را برای مردمان این منطقه ایجاد کرده است، بنظرم اگر به همین منوال پیش برود خیابان دانشگاه و داماهی بندرعباس از یک نقطه مطلوب شهر بندرعباس به یک نقطه نامناسب برای زندگی مردم تبدیل شود.

 

دبیری‌نژاد بیان داشت: ترافیک در خیابان سیدجمال اسدآبادی در مرکز شهر نیز نتیجه اعطای مجوزات بی‌ضابطه به ساختمان‌هایی است که با کاربری ساختمان‌های پزشکان، کلینیک‌ها و مجتمع‌های تجاری است که طی سال‌های متعدد احداث شده است و نمی‌توان بر آن خرده گرفت چون شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و خودش باید درآمدزا باشد تا بتواند هزینه‌های امور و اداره شهر را تأمین کند، لذا یکی از محل‌های عمده درآمد شهرداری، صدور پروانه‌ها و مجوزهای ساخت و ساز است و همیشه نگاه مدیران و مسئولان شهری برای کسب درآمد، به همین موضوع است، شاید نگاه مدیران در ادوار مختلف شهرداری و شوراها، ناگزیر از این باشند که پروانه‌های ساختمانی را صادر کنند که در آینده معضلات و مشکلاتی را برای ساکنین شهر بندرعباس ایجاد کند، اینها عمده مشکلات شهر بندرعباس هستند.

 

وی، عدم فرهنگ تفکیک‌ زباله، عدم جمع‌آوری و خدمات مناسب در حوزه خدمات شهری، عدم رشد و توسعه آسفالت و همچنین آسفالت نشدن خیلی از محلات مثل سنگ‌کن، نخل ناخدا و بخش‌هایی از محلات ششصد و دوهزار و بافت فرسوده محله کمربندی را از دیگر مطالبات به‌حق مردم هر کدام از مناطق عنوان کرد که به دلیل کمبود بودجه شهرداری و گران اداره شدن شهر بندرعباس سبب شده تا بخشی از مطالبات مردمی همچنان عقب بماند و اعضای شورای شهر و مدیران شهری در ادوار مختلف همیشه شرمنده این مناطق باشند، امید است با برنامه‌ریزی مناسب همه همکاران بتوانیم این معضلات حل شوند و رضایت نسبی برای مردمان ساکن این بخش از شهر ایجاد کنیم‌.

 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس درخصوص آینده شهر بندرعباس نیز گفت: آنچه که در شورای ششم درحال اتفاق است افتادن است، اینکه به دنبال آن هستیم تا شهر بندرعباس را به یک شهری برای خانواده‌ها و زیست آنان و همچنین شهری برای افزایش و ارتقای روحیه خانواده‌ها تبدیل کنیم. تقویت زیرساخت‌های فضای سبز، زیرساخت‌های گردشگری و تغییر چهره و نمای شهر که همگی شاهدیم، عمده هدف شورای شهر و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شورای ششم است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از