
یادداشت؛
درس اول؛ حرف و عمل متفاوت
با آغاز ثبتنام مدارس، دانشآموزان و والدینشان با واقعیتی مواجه میشوند که نخستین درس واقعی سال تحصیلی را شکل میدهد، بسیاری از مدارس دولتی، برخلاف بخشنامههای رسمی، والدین را ناگزیر به پرداخت کمکهای مالی میکنند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، اسماعیل رحیمی، فعال رسانهای هرمزگان، در یادداشتی نوشت: با آغاز هر سال تحصیلی، همزمان با شور و هیجان ثبتنام دانشآموزان، والدین در همان قدم نخست با واقعیتی روبهرو میشوند که شاید مهمترین درس زندگی فرزندانشان باشد؛ درسی که نه در کلاس درس، که در حیاط مدرسه و پشت میز ثبتنام رقم میخورد: تناقض آشکار میان وعدهها و عمل.
وزارت آموزش و پرورش در بخشنامههای رسمی صراحتاً تأکید میکند که دریافت هرگونه وجه هنگام ثبتنام در مدارس دولتی ممنوع است. با این حال، در عمل، بسیاری از مدارس تا زمانی که مبلغی تحت عنوان «کمک به مدرسه» پرداخت نشود، از ثبتنام خودداری میکنند.
این مبالغ گاه به شکل مستقیم و گاه در قالب هزینه کلاسهای فوقبرنامه، سرویس رفتوآمد یا تجهیزات آموزشی از خانوادهها مطالبه میشود.
این تضاد رفتاری، نهتنها اعتماد عمومی به نظام آموزشی را خدشهدار میکند، بلکه نخستین مواجهه دانشآموز با واقعیت تلخ فاصله میان قانون و اجراست؛ جایی که کودک درمییابد گفتهها الزاماً معادل عملکردها نیست. در چنین شرایطی، آنچه باید با امید و اشتیاق آغاز شود، به تجربهای همراه با ناامیدی و بیاعتمادی بدل میگردد.
کمبود بودجه در مدارس دولتی، مدیران را به سمت دریافت کمکهای اجباری سوق داده است. نبود نظارت کارآمد و بیتفاوتی نسبت به شکایات مردمی، این روند را به یک عادت فراگیر بدل کرده است.
در نتیجه، نهاد آموزش و پرورش که باید نماد عدالت آموزشی باشد، در نگاه بسیاری از خانوادهها به سازمانی با چهرهای متناقض تبدیل شده است.
پیامد این وضعیت، نهتنها آسیب به روحیه دانشآموزان است، بلکه والدینی را که باید حامی و همراه فرزندشان باشند، به چانهزنی و فشار مالی میکشاند. این تجربه ناخوشایند، نخستین برخورد خانوادهها با سیستمی است که قرار بود مظهر برابری باشد، اما در عمل، تبعیض و بیعدالتی را بازتولید میکند.
برای بازگرداندن اعتماد عمومی و اجرای واقعی عدالت آموزشی، ضروری است دولت بودجه مدارس را بهطور کامل و شفاف تأمین کند و گزارش منابع و مصارف مالی مدارس در دسترس عموم قرار گیرد. ایجاد سامانهای برای نظارت مردمی و پیگیری تخلفات ثبتنام، میتواند مانع تکرار این روند شود.
همچنین، آموزش مدیران در حوزه حقوق شهروندی و اخلاق حرفهای میتواند گامی مؤثر برای حفظ کرامت خانوادهها باشد، آموزش و پرورش، اگر قرار است سنگبنای تربیت نسل آینده باشد، باید از همان روز نخست مدرسه، درس صداقت، عدالت و امید بدهد؛ نه درس تناقض.
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!