حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1404/08/28 شمسی | 2025/11/19 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری هرمز هستید؟
اسراف آب؛ خط قرمز در سبک زندگی اسلامی
در گفتگو با هرمز تأکید شد؛

اسراف آب؛ خط قرمز در سبک زندگی اسلامی

کارشناس دینی هرمزگان با تأکید بر اینکه اسراف آب؛ خط قرمز در سبک زندگی اسلامی است، گفت: فرهنگ‌سازی باید از خانه‌ها شروع شود، در مساجد و رسانه‌ها ادامه یابد و سپس در رفتار اجتماعی به نتیجه برسد.

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ درباره ضرورت فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف آب اظهار کرد: در نگاه اسلامی، آب مایه حیات و از اساسی‌ترین نعمت‌های الهی است، به فرموده قرآن کریم، تمام زندگی بر پایه آب است، وقتی خداوند این نعمت را محور هستی قرار داده، حفظ و استفاده درست از آن وظیفه‌ای دینی، اخلاقی و اجتماعی است. 

وی در ادامه افزود: متأسفانه در زندگی امروزی، آب به دلیل در دسترس بودن، گاه بی‌ارزش تلقی می‌شود، در حالی که در تعالیم دینی، حتی در هنگام وضو گرفتن نیز پیامبر اکرم(ص) از اسراف منع فرمودند؛ این یعنی اگر در عبادت اجازه زیاده‌روی نیست، در امور روزمره به طریق اولی باید صرفه‌جویی کنیم.

کارشناس دینی تصریح کرد: کاهش بارندگی‌های اخیر زنگ خطری برای ماست، اگرچه نباید به سمت سیاه‌نمایی رفت، اما آگاهی‌بخشی واقعی ضروری است. مردم باید بدانند که صرفه‌جویی به معنای محرومیت یا سخت‌گیری نیست، بلکه یعنی استفاده درست.

مدیریت مصرف آب یک رفتار مسئولانه است 

کاظمی اضافه کرد: مدیریت مصرف یک رفتار مسئولانه است نه محدودیت، ما در دین خود تأکید داریم که «کلوا و اشربوا و لا تسرفوا»؛ پس مسئولیت داریم که در زندگی روزمره نیز این اصل را رعایت کنیم.

وی تأکید کرد: از کودکی باید به فرزندان بیاموزیم که آب امانت نسل آینده است. اگر این تفکر در ذهن جامعه نهادینه شود، حتی شست‌وشوی دست‌ها، آبیاری باغچه، یا تمیز کردن خودرو با دقت بیشتری انجام می‌شود.

این کارشناس دینی تأکید کرد: نقش مدارس، مساجد و همچنین رسانه‌ها در این زمینه بسیار مؤثر است. رسانه‌ها باید پیام واقع‌بینانه بدهند، بدون اینکه اضطراب ایجاد کنند. بیان بحران به همراه ارائه راه‌حل، بهترین شیوه رسانه‌ای برای مدیریت این موضوع است.

کاهش مصرف آب با ارائه آموزش ساده و قدم به قدم

کاظمی درباره روش‌های تغییر رفتار توضیح داد: می‌توان با آموزش ساده و قدم به قدم، مصرف آب را در خانه‌ها، ادارات و حتی مراکز عمومی کاهش داد، نصب تجهیزات کاهنده، جلوگیری از باز ماندن شیر آب هنگام مسواک زدن، تعمیر نشتی‌ها و تعیین برنامه‌های صرفه‌جویی، از اقدامات عملی هستند. 

وی ادامه داد: همچنین معرفی الگوهای موفق، مثل خانواده‌هایی که حجم مصرف ماهانه خود را کاهش داده‌اند یا مدارسی که با مشارکت دانش‌آموزان طرح صرفه‌جویی ایجاد کرده‌اند، تأثیرگذاری فرهنگی بسیار بالایی دارد.

این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به اهمیت مشارکت اجتماعی گفت: باید از مردم بخواهیم تجربیات‌شان را در زمینه مصرف درست آب به اشتراک بگذارند.

راه‌اندازی پویش مردمی #نجات_آب در شبکه‌های اجتماعی اثرگذار است 

کاظمی همچنین گفت: راه‌اندازی پویش مردمی #نجات_آب در شبکه‌های اجتماعی، اقدام بسیار خوبی است، وقتی یک مادر یا کارمند یا حتی یک کودک توضیح می‌دهد که چگونه فقط با تغییر یک عادت کوچک، آب کمتری مصرف کرده، این پیام از هر سخنرانی رسمی اثرگذارتر خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر، نهادهای دولتی هم باید پاسخگو باشند و شفاف بگویند چه کرده‌اند تا مردم احساس کنند این مسئولیت جمعی است، نه فقط وظیفه فردی.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها خط مقدم این حرکت فرهنگی هستند، اگر رسانه بتواند امید را در کنار هشدار منتقل کند، مردم نه ناامید می‌شوند و نه بی‌خیال؛ ما باید باور کنیم که هر لیتر آب، صرفه‌جویی‌شده، سرمایه‌ای برای امروز و فرداست، مردم باید مطمئن باشند که با کمک خداوند و تغییر رفتار، می‌توانیم قبل از اینکه بحران جدی‌تر شود، آن را مدیریت کنیم.

مسئولیم تا قبل از بارش‌ باران، رفتار مصرف خود را اصلاح کنیم

کاظمی افزود: امید است فصل زمستان با رحمت الهی این کم‌بارشی‌ها را جبران کند، اما در عین حال مسئولیم تا قبل از بارش‌ها، رفتار مصرف خود را اصلاح کنیم.

وی گفت: اگر هر خانواده روزانه فقط چند لیتر مصرف آب را کاهش دهد، حجم آن در سطح کشور قابل‌توجه خواهد بود، فرهنگ‌سازی باید از خانه‌ها شروع شود، در مساجد و رسانه‌ها ادامه یابد و در رفتار اجتماعی به نتیجه برسد. 

کارشناس دینی یادآور شد: پویش ملی #نجات_آب می‌تواند آغاز یک حرکت مردمی برای پاسداشت این امانت الهی باشد؛ حرکتی که اگر درست هدایت شود، نه تنها بحران را کاهش می‌دهد، بلکه نسلی مسئولیت‌پذیر پرورش می‌دهد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!