حالت تاریک

امروز : پنج‌شنبه, 1403/04/14 | 2024/07/04

Logo

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران هرمزگان:

فارغ‌التحصیلان مدارس علمیه خواهران، بیکار نمی‌مانند

فارغ‌التحصیلان مدارس علمیه خواهران، بیکار نمی‌مانند

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران هرمزگان گفت: فارغ‌التحصیلان مدارس علمیه خواهران، پس از پایان تحصیلات، بیکار نمی‌مانند، حتی اگر نخواهند به عنوان کارمند در جامعه فعالیت کنند در فضای حقیقی یا مجازی به امور تبلیغی می‌پردازند.

راضیه سلطان عباسی ندوشن در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هرمز؛ با بیان اینکه رئیس جمهور شهید، برخاسته از حوزه‌های علمیه خواهران بودند که علاوه بر دروس حوزوی و دانشگاهی توانمندی علمی نیز داشتند، اظهار کرد: یکی از وظایف حوزه‌های علمی تربیت نیروهای توانمند برای اداره جامعه اسلامی است و حوزه‌های علمیه خواهران نیز همین تکلیف را بر عهده دارند.

حوزه علمیه، دانشگاه آکادمیک اسلامی به تمام معناست

وی افزود: شجره طیبه حوزه‌های علمیه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط بنیانگذار کبیر این انقلاب ناب محمدی، حضرت امام خمینی (ره) احیا و سپس توسعه یافت یک دانشگاه آکادمیک اسلامی به تمام معنا هستند.

 علاقمندان از قشرهای مختلف می‌توانند در حوزه علمیه ثبت‌نام کنند

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران هرمزگان با بیان اینکه ثبت‌نام در حوزه علمیه خواهران آغاز شده است، تصریح کرد: علاقمندان از قشرهای مختلف جامعه می‌توانند جهت معرفت‌افزایی، تربیت و کسب علم در این مرکز علمی ثبت‌نام کنند.

عباسی ندوشن گفت: در حال حاضر خدا را شاکریم که از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه استان و حتی در جزایر، مدارس حوزه علمیه خواهران دایر شده است که به امور تربیت بانوان توانمند عالمه فعال جهادی می‌پردازند که علاوه بر توجه به علم آنان در رشته‌های انسانی، تربیتی، گرایشی، روانشناسی، فقه و احکام، به مادر بودن آنان نیز اهتمام ویژه ورزیده می‌شود که وی علاوه بر مادر بودن همسر توانمند نیز می‌باشد که سکان خانواده را در دست بگیرد و مقام معظم رهبری نیز در اهمیت مقام زن فرمودند که هیچ شغلی نمی‌تواند جای مادری و همسری را بگیرد.

وی اضافه کرد: اغلب شهرستان‌های استان هرمزگان به جز ابوموسی، جزیره هرمز و شهرستان بستک، از نعمت حوزه‌های علمیه خواهران برخوردار است، این مدارس ایجاد شده تا به عنوان هرمزگانی در راستای معرفت‌افزایی و تربیت از این مراکز بهره لازم را ببرند.

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران هرمزگان گفت: طلبه‌ها در سطوح دو در مقطع کارشناسی و در سطوح سه با مدرک کارشناسی ارشد، در سطوح چهار در مقطع دکتری می‌توانند فارغ‌التحصیل شوند، البته سطح سه، تنها در شهرستان‌های بندرعباس و قشم و سطح چهار نیز به مدت یک سال است که در استان هرمزگان ایجاد شده است‌.

زمینه پذیرش کارشناسی ارشد در حوزه علمیه قشم فراهم است

عباسی ندوشن بیان داشت: سال جاری در شهرستان قشم برای اولین بار است که رشته اخلاق معادل کارشناسی ارشد ظرفیت خوابگاه بسیار خوبی دارد و زمینه مناسب برای پذیرش کارشناسی ارشد فراهم شده است.

قریب ۲ هزار طلبه از این مدارس علمیه هرمزگان فارغ‌التحصیل شده‌اند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک‌هزار طلبه در حوزه‌های علمیه خواهران استان هرمزگان در حال تحصیل می‌باشند و قریب ۲ هزار نفر نیز از این مراکز فارغ‌التحصیل شده‌اند، تشریح کرد: اما به دلیل مهاجر پذیر بودن استان به جرات می‌توان گفت ۵۰ درصد از بانوان که از این حوزه‌های علمیه فارغ التحصیل شده‌اند و به مدت ۵ الی ۱۰ سال در این مراکز به تحصیل علم مشغول بوده‌اند و یا از کادر و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران بوده‌اند، به دلایل شغل همسران‌شان، از استان مهاجرت کرده‌اند.

زمینه اشتغال برای تمامی فارغ‌التحصیلان فراهم شده است 

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر، حوزه‌های علمیه خواهران استان با ۵۰ درصد از طلبه‌ها فعال است، گفت: زمینه اشتغال برای تمامی آنها فراهم شده و خواهد بود، خواهران طلاب، پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی، می‌توانند در حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان استاد یا کادر، در دانشگاه‌ها در مقام استاد و هیئت علمی و در قوه قضائیه نیز به‌عنوان وکیل و قاضی فعالیت کنند، همچنین در رشته مشاوره‌ای بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد و اتمام دروس سطح سه، می‌توانند دفتر مشاوره تاسیس کنند.

وی ادامه داد: خواهران طلاب همچنین پس از مقطع کارشناسی در زمینه تاسیس مهد، دبستان و پیش دبستانی، موسسات قرآنی و پژوهشی نیز می توانند فعالیت داشته باشند، طلبه‌ها می‌توانند در آموزش و پرورش نیز جذب شوند، به گونه‌ای که طی چند تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مدارس علمیه در آموزش و پرورش فعالیت هستند، همچنین در بدنه سپاه، بسیج و عرصه‌های اجتماعی به عنوان کارمند، مشغول به کارند.

سال‌های آتی، رشته‌های جدیدی به مدارس علمیه افزوده خواهد شد

عباسی ندوشن گفت: در چند سال گذشته، فقط رشته کارشناسی عمومی تدریس می‌شد، اما با تدابیر اندیشیده شده و همچنین سیاست‌های خوبی که در شورای سیاست گذاری تعریف‌شده، نوید ای را می‌دهد که سطح دو نیز گرایشی شده و با تعداد رشته‌های مختلف از قبیل تربیتی، علوم انسانی حقوقی و رشته‌‌های مرتبط با گرایش روانشناسی، برای سال‌های آینده خواهیم داشت.

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر، کارشناس عمومی یا همان سطح دو، از سنین ۱۸ نهایتا ۴۰ سال وارد حوزه‌های علمیه خواهران می‌شوند، در سطح سه(پیوسته) سپس از سطح دو، سه و چهار می‌روند.

عباسی ندوشن تاکید کرد: یکی از امتیازات حوزه علمیه این است که کارشناسی به جهت اینکه تعداد واحدها نسبت به دانشگاه ۲۰ واحد بیشتر است می‌توانند از حوزه علمیه، کارشناس ارشد دانشگاه آزاد مشغول شوند اما برعکس این امکان‌پذیر نیست، همچنین خواهران فارغ التحصیل مدارس علمیه، به جهت تعداد واحدهای درسی بیشتر و احکام قضا را کامل‌تر می‌خوانند برای وکالت و قوه قضا در اولویت هستند.

آغاز ثبت‌نام در مدارس علمیه خواهران هرمزگان 

وی گفت: در حال حاضر که ثبت نام در مدارس علمیه خواهران هرمزگان آغاز شده است خانواده‌ها بهترین مکان برای معرفت‌افزایی بانوان مایلند در این مدارس نام‌نویسی کنند، چرا که این مدارس محیط آرام است که علاوه بر ارائه آموزش‌های علمی آموزش‌های مهارتی و روشی ویژه بانوان برای جایگاه مادری و و همسری به بانوان آموزش داده می‌شود.

اردوهای شاد و تفریحی برای طلاب خواهر برگزار می‌شود 

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان هرمزگان افزود: در این مدارس، همچنین زمینه برگزاری اردوهای شاد و تفریح‌های بسیار خوبی برایشان فراهم است، بنابر جنسیت بانوان و لطافت روحی که برخوردار هستند در حوزه‌های علمیه فضای خشک و رسمی حاکم نیست، اگر بانوان طلاب با فرزندان بیشتر، در زمینه امورات خانه‌داری به مشکلی برخورد کند در کنارش هستیم و با وی همفکری می‌کنیم و سعی داریم در محیط آموزشی، نقیصه‌ای به خانواده وارد نشود، همچنین در راستای تحکیم خانواده، به وی مشاوره ارائه می‌دهیم.

توانمندی مادر و همسر برای مدارس علمیه بسیار حائز اهمیت است

عباسی ندوشن گفت: توانمندی مادر و همسر برای مدارس حوزه علمیه بسیار حائز اهمیت است و در این عرصه‌ها تلاش می‌کنیم و رصد‌هایی انجام می‌دهیم که اگر مشاهده کنیم دروسی که قرار است خواهران به صورت حضوری و فیزیکی در مدارس علمیه آموزش ببینند به خانواده‌اش لطمه وارد شود فضاهای در نظر گرفته شده که آنان می‌توانند به صورت غیر حضوری و در منزل آموزش‌های لازم را فرا بگیرند همه این موارد در سایت پذیرش حوزه علمیه مراجعه کنند تمامی این رشته‌ها و برنامه‌ها به صورت کامل توضیح داده شده است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر برای رشته‌هایی که در سطح سه داریم، طی چند سال اخیر؛ در رشته فقه و اصول با گرایش خانواده ۱۰۲ نفر، تفسیر قرآن کریم ۹۵ نفر، اصول اخلاق و تربیت اسلامی ۹۵ نفر، کلام با گرایش امامت ۱۰۲ نفر، کلام اسلامی نیز تعداد ۱۰۲ نفر آموزش دیده‌اند که تعدادی از آنها پایان‌نامه داده‌اند و تعدادی دیگر هم درحال انجام پایان‌نامه هستند.

تمامی اساتید و کادر مدیران از تربیت‌شدگان حوزه‌های علمیه خواهران هستند

وی اضافه کرد: سطح دو یا سطح عمومی تمام اساتید کادر مدیران مشاوران از تربیت‌شدگان حوزه‌های علمیه خواهران هستند و حوزه‌های علمیه خواهران که دهه سوم فعالیت خود را سپری می‌کند به بالندگی رسیده و در بخش محتوایی و پژوهشی، توانمندی‌های بسیار خوبی را کسب کردند و رتبه‌های کسب شده با استان‌هایی مثل قم اصفهان و یزد برابری می‌کند و مقاله‌هایی که خواهران در عرصه‌های مختلف ارائه داده‌اند چاپ شده است و مقاله‌های علمی پژوهشی ترویجی می‌باشد که قریب ۵۰ مقاله بوده است.

مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان هرمزگان تشریح کرد: مادران علاوه بر دریافت آموزش‌های لازم، حتماً دقت می‌کنیم که فارغ التحصیلان یا محقق، مدرس و یا مبلغ باشند که همینطور هم هست، به عبارتی دیگر، خروجی‌های حوزه علمیه، کسانی نیستند که پس از پایان تحصیلات، بیکار بمانند، حتی اگر نخواهد به عنوان کارمند در جامعه فعالیت کند در منزل بیکار نیست و در فضای حقیقی یا مجازی مشغول به امور تبلیغی از قبیل آموزش قرآن و احکام، مباحث خانواده، آسیب‌های اجتماعی و روشنگری خانواده می‌پردازد، حتی مبلقات در راستای پیشگیری از اعتیاد به ویژه آسیب‌های اجتماعی رصدشده از قبیل نوشیدن مسکرات و الکل فعالیت خواهند کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از