حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/02/31 | 2024/05/20

Logo

کارشناس مذهبی هرمزگان:

حضرت زهرا(س) جانانه از ولایت دفاع کردند

حضرت زهرا(س) جانانه از ولایت دفاع کردند

کارشناس مذهبی هرمزگان گفت: زندگی و منش حضرت زهرا(س) خلاصه می‌شود در طرفداری از ولایت، امامت و دفاع از رهبری زمان خودش و کل هستی، آبرو و زندگی‌اش و جایگاه اجتماعی خود را فدای امیرالمومنین(ع) کردند.

حجت‌الاسلام رسول شجاعی، کارشناس مذهبی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز» اظهار کرد: حضرت زهرا(س) یگانه فرزند پیامبر بزرگ اسلام هستند و ایشان به عنوان هدیه ویژه خداوند متعال به پیغمبر(ص) است؛ هدیه‌ای که خداوند به هیچ یک از پیغمبران قبلی نداده بود، یعنی به هیچ یک از پیامبران قبلی این قوم را نداده که نسلشان و رسمشان تا قیامت حفظ شود.

استاد حوزه علمیه‌ هرمزگان افزود: ماجرا به اینگونه بود که فرزندان پیغمبر(ص)یکی پس از دیگری از دنیا می‌رفتند و این دست‌مایه برخی از بدخواهان و دشمنان شده بود و نبی‌اکرم(ص) را مسخره می‌کردند و می‌گفتند چون فرزندانش از دنیا می‌روند با فوت خودش نیز دین و رسمش از دنیا می‌رود و نسلش منقرض است و این نیز باعث نگرانی پیغمبر(ص) شده بود؛ خداوند یک مرتبه به پیامبر(ص) یک وعده می‌دهد و می‌گوید یا رسول‌الله چهل روز بیا در میعادگاه قدیمی و غارحرا و یک خلوتی با هم داشته باشیم.

حجت‌الاسلام شجاعی مطرح کرد: ۴۰ شبانه روز پیغمبر(ص) یک خلوت عبادی و ریاضت خواص می‌کشد و خداوند بعد از آن ۴۰ روز وعده یک هدیه گران‌سنگ و گران‌بها به پیامبر(ص) می‌دهد که آن وجود مقدس صدیقه طاهره(س) هست.

کوثر به معنای شخصیتی که منبع خیرات و برکات است

وی عنوان کرد: همراه با تولد حضرت زهرا(س) خداوند یک سوره در شان ایشان به نام سوره کوثر نازل می‌کنند و محتوای آن نیز بدین معناست که ای پیامبر ما برای تو یک کوثری عنایت کردیم؛ در معنای کوثر مفسرین نکات بسیاری گفته‌اند که چکیده آن به معنی خیر کثیر و یا شخصیتی که منبع خیرات و برکات است نام برده می‌شود و خداوند در قرآن فرموده‌اند به خاطر این هدیه هم نماز شکر بخوان و هم شترها را قربانی کن و آیه آخر نیز تیر خلاص است که خداوند خطاب به پیامبر(ص) فرموده‌اند کسانی که تو را مسخره می‌کردند خودشان ابتر و ناقص و منقرض هستند.

کارشناس مذهبی هرمزگان تصریح کرد: اکنون که یک هزار و ۴۰۰ سال از این ماجرا می‌گذرد هم نسل پیغمبر(ص) به واسطه حضرت زهرا(س) حفظ شد و ۱۲ امام از نسل و وجود حضرت صدیقه(س) پا به عرصه گیتی نهادند و بعد از آن امامزادگان و سادات جلیل‌القدری که شجره‌نامه همه آنان به حضرت زهرا(س) باز می‌گردد؛ هم نسل پیغمبر حفظ شد و هم تو دهنی برای کسانی بود که پیامبر(ص) را مسخره می‌کردند و هم رسم پیغمبر(ص) که دین مبین اسلام حفظ و ان‌شاالله با فرج آخرین فرزندش حضرت مهدی(عج) این دین اسلام جهانی خواهد شد.

ما شیعیان خط و مشی و زندگی‌مان باید گونه‌ای باشد که میانه‌ای با دوزخ نداشته باشیم 

حجت‌الاسلام شجاعی گفت: اسم معروف حضرت، فاطمه است؛ اما فاطمه به چه معناست؟ امام صادق(ع) فرمودند: این همان اسمی است که خداوند از نام خودش برای حبیبه‌اش انتخاب کرده است؛ یعنی این اسم را خداوند انتخاب کرده و از نام خود خدا از فاطر گرفته شده است در معنای فاطمه، ائمه معصومین این‌گونه روایت کرده‌اند یعنی کسی که از آتش بریده شده و میانه‌ای میان او و آتش دوزخ وجود ندارد بلکه برخی از روایات نیز می‌فرمایند: فاطمه یعنی شیعیان و محبینش هم هیچ میانه‌ای با آتش ندارند و این وظیفه ما شیعیان را سنگین می‌کند یعنی خط و مشی و زندگی‌مان و نوع رفتارمان به گونه‌ای باشد که میانه‌ای با دوزخ نداشته باشیم و الا جزو شیعیان حضرت فاطمه(س) نیستیم.

نام فاطمه نیز شخصیت‌آور است

وی مطرح کرد: نام فاطمه نیز شخصیت‌آور است؛ امام صادق(ع) به یکی از یارانش که نام فرزند خود را فاطمه گذاشته بودند فرمودند: مبادا ناسزا به او بگویی و لعن و نفرین کنی و او را کتک بزنی زیرا این نام مقدس است؛ این درس است برای تک تک ما اگر نام فرزندمان فاطمه گذاشتیم این اسم به خودی خودش برای فرزند ما شخصیت آفرین است و همه ما در خانه‌هایمان یک فاطمه داریم پس خوب است که احتراممان به آن به خاطر نامش بیشتر باشد.

کارشناس مذهبی هرمزگان ادامه داد: در روایتی دیگر نیز آمده است در خانه‌ای که فاطمه وجود داشته باشد آتش جهنم شامل آن خانواده نمی‌شود.


 زندگی و منش حضرت زهرا(س) خلاصه می‌شود در طرفداری از ولایت


حجت‌الاسلام شجاعی تصریح کرد: زندگی و منش حضرت زهرا(س) خلاصه می‌شود در طرفداری از ولایت، امامت و دفاع از رهبری زمان خودش و کل هستی، آبرو و زندگی‌اش و جایگاه اجتماعی خود را فدای امیرالمومنین(ع) به عنوان رهبر، امام و ولی جامعه بودند ایشان فدا کردند.

وی ادامه داد: اولین حادثه‌ای که برای حضرت زهرا(س) رخ می‌دهد مربوط به جایی است که امیرالمومنین(ع) و اندکی از اصحاب در خانه حضرت فاطمه(س) جمع شدند و با خلیفه نامشروع وقت بیعت نکردند و این باعث شد که طرفداران حکومت جعلی رو به شلوغ کاری بیاورند و جوسازی کنند تا کسی دیگر جرات پیدا نکند با آنها مخالفت کنند بنابراین به در خانه حضرت علی(ع) می‌آیند و فریاد میزنند که اگر برای بیعت بیرون نیایید خانه و اهل خانه را می‌سوزانیم؛ حضرت زهرا(س) فرمودند: در حالی که آنها مقدار زیادی هیزم و آتش را پشت در خانه ما قرار داده بودند آنها را به خدا و پدرم پیامبر(ص) قسم دادم که دست از سر ما بردارید و دستم چارچوب در قرار دادم که خجالت بکشند و برگردند نفر دوم تازیانه را از دست غلام ابوبکر گرفت و او را به بازو من زد و این تازیانه به دور بازوی من پیچید و کبود شد و درب خانه را آتش می‌زنند و آن درب چهره حضرت زهرا(س) را می‌سوزاند و آسیب به پهلوی آن وارد می‌شود و باعث سقط فرزندش می‌شود و این اولین دفاع حضرت از حریم ولایت بود.

حضرت زهرا (س) برای خواندن خطبه فدکیه با حجاب کامل به مسجد پیامبر (ص) آمدند 

استاد حوزه علمیه هرمزگان گفت: دفاع از ولایت همچنان برای حضرت زهرا(س) ادامه داشت و ماجرای غضب فدک پیش می‌آید و ایشان با حال ناخوشی که داشتند با حجاب و عفاف کامل به مسجد پیامبر(ص) می‌آیند و خطبه فدکیه را می‌خوانند و همان جا فدک را پس می‌گیرد و در راه بازگشت یک فرد به حضرت حمله کرده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام شجاعی عنوان کرد: حضرت شب‌ها می‌آمد با آن حال مجروحش آبروی خود را به میان می‌گذاشتند و در خانه انصار و مهاجرین را می‌زدند از باب اتمام حجت و می‌گویند چرا شما علی(ع) را یاری نمی‌کنید مگر شما غدیر نبودید و این حرف‌ها را از پیامبر نشنیدید که آنها نیز بهانه می‌آوردند.

حضرت زهرا(س) هستی و آبروی خودش را در دفاع از ولایت و حضرت علی(ع) فدا کرد

وی تاکید کرد: وقتی که وقایع تلخ بر حضرت زهرا(س) اتفاق افتاد و بزرگان مدینه دیدند که آبرویشان در خطر است دو بزرگ خود را واسطه قرار دادند که با حضرت زهرا(س) دیدار کنند و از آن دلجویی کنند که حضرت اجازه ملاقات نمی‌دهند، آنها دست به دامان امام علی(ع) می‌شوند که شما مرد اخلاق و علم هستید یک وقت ملاقات از حضرت فاطمه(س) بگیرید و امام علی(ع) به نزد حضرت فاطمه(س) می‌روند و نظر ایشان را می‌پرسند و حضرت فاطمه(س) می‌گویند اینجا منزل توست هر چه تو صلاح می‌دانی انجام بده و امام گفتند بگذاریم بیایند و حرفشان را بزنند؛ وقتی که آنها وارد شدند حضرت زهرا(س) رویشان را از سمت آنها چرخاندند.

کارشناس مذهبی هرمزگان افزود: حضرت زهرا(س) فرمودند یا علی من حرفی مستقیم با آنها ندارم و حرف‌هایم را به شما می‌گویم و شما به آنها بگویید و سه بار آنها را قسم می‌دهد که آیا شما نشنیده‌ای که پدرم فرمودند فاطمه پاره تن من است و هر کس که فاطمه را آزار دهد مثل این است که من پیامبر را آزرده است و کسی که من پیامبر را آزار دهد مثل این است که خداوند را آزار داده است؛ هر سه مرتبه آنها نیز اغراق می‌کنند و حضرت رو به جمعیت می‌کند و می‌گوید من تا روز قیامت از اینها راضی نمی‌شوم و در آنجا شکایتشان را به پدرم و خداوند متعال می‌کنم؛ زیرا اینها حق ولایت امام علی(ع) را غضب کرده‌اند.

چرا دختر پیغمبر(ص) راضی نشد قبر او آشکار شود ؟

حجت‌الاسلام شجاعی تاکید کرد: حضرت زهرا(س) هستی و آبروی خودش را و عزت ظاهری خودش را در دفاع از ولایت و حضرت علی(ع) فدا می‌کند.

وی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) بعد از اینکه همه چیزش را فدا می‌کند به حضرت علی(ع) می‌فرماید مراسم غسل، کفن کردن و تدفین من هم باید مخفیانه باشد و من راضی نیستم این افراد ظاهری بیایند بر من نماز بخوانند و من را تشییع کنند و من را مخفیانه دفع کن تا هنگام قیامت این سوال در ذهن بشریت باقی بماند که چرا دختر پیغمبر(ص) راضی نشد قبر او آشکار شود و مردم در آن مراسم شرکت کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از