حالت تاریک

امروز : پنج‌شنبه, 1403/02/27 | 2024/05/16

Logo

شب‌شعر خلیج فارس در جهاد دانشگاهی:

اهالی فرهنگ و هنر مدافعان خلیج فارس هستند

اهالی فرهنگ و  هنر مدافعان خلیج فارس هستند

اولین شب‌شعر خلیج‌فارس، شامگاه ۹ اردیبهشت‌ماه به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس در جهاد دانشگاهی بندرعباس برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، اولین شب‌شعر خلیج‌فارس، با حضور احمد زاهری رئیس جهاد دانشگاهی، اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاعران و اهالی فرهنگ و ادب، شامگاه ۹ اردیبهشت‌ماه به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس در جهاد دانشگاهی بندرعباس برگزار شد.

احمد زاهری گفت: شب‌شعر خلیج‌فارس گامی بلند برای فرهنگ و آداب مردم دیار ساحل و دریا است که در طول تاریخ بشر نقش داشته است.

وی افزود: حدود چهارصد سال پیش جزیره هرمز و اطراف آن در سیطره و اشغال پرتقال بود و امام قلی خان سردار ایران آن را از یوغ بیگانگان رهانید و به آغوش سرزمین ایران بازگرداند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: وقتی نام خلیج‌فارس بر زبان جاری می‌شود یاد شهیدان رئیسی و دارا را نمی‌تواند فراموش کرد و که از این آب‌وخاک دفاع کردند.

 زاهری ادامه داد: عده‌ای با نثار جان خود و شما اهالی فرهنگ و هنر با کلام نافذ خود از فرهنگ خلیج‌فارس دفاع می‌کنید که ارزشمند است.

اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، گفت: سال جاری با وحدت، همدلی و انسجام برنامه‌های روز خلیج‌فارس را دنبال می‌کنیم و دستگاه‌های فرهنگی نیز پای‌کار و در میدان هستند.

وی اظهار کرد: در جشنواره موسیقی خلیج‌فارس اغلب اقوام ایرانی در هرمزگان حضور دارند و موسیقی و شعر و ادب از پویایی بالای برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان یادآور شد: عده در این سرزمین حافظ سیاسی و دفاع از مرزهای جغرافیایی دارند و دفاع از ساحت فرهنگی و هویتی خلیج‌فارس بر عهده هنرمندان و ادبا و فرهنگ و هنر است.

 سعید عبدلی رئیس حوزه هنری هرمزگان گفت: از ابتکار عمل برای برنامه وزین شب‌شعر خلیج‌فارس که سبب زنده شدن یاد و نام خلیج همیشه فارس را در جمع هنرمند و فرهیخته گرامی می‌داریم.

وی افزود: به لحاظ تاریخی برای مردم استان هرمزگان به‌عنوان میراث‌داران یکی امهم‌ترین ظرفیت تمدنی تاریخ امروز بشر یعنی خلیج‌فارس و از یک‌جهت دیگر ارزشمند است که نام‌گذاری روز خلیج‌فارس در ابعاد مختلف مرهون زحمات خیلی از هرمزگان هوا بوده است که در تقویم رسمی ایران این روز نام‌گذاری شود.

عبدلی با تأکید بر اینکه خلیج‌فارس برای ما تمام ابعاد مختلف پرداخت هنری به‌عنوان یک موضوع و آرمانی که به آن افتخار کنیم دارد، افزود: ظرفیت تمدنی در خلیج‌فارس به معنای اخص و اعم آن موضوعی است که حماسه در خلیج‌فارس شهدای بسیار فداکاری‌هایی زیاد بسیار و فرهنگ، هنر و مفاخر آداب‌ و رسوم وجود دارد. 

علی بهرام‌شاهی رئیس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان گفت: روز خلیج‌فارس یک‌شور و هیجان خاصی در هرمزگان در بین مردم و مسئولان ایجاد کرده است و قلب هر ایرانی داستان‌هایی مختلف قلب همه ایرانیان برای خلیج فارمی‌تپد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از