حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

فرازی از وصیت‌نامه شهید دهقانی؛

از ناحق، دورغ و غیبت فرار كنید

از ناحق، دورغ و غیبت فرار كنید

سردار شهید «محمد دهقانی» در بخشی از وصیت‌نامه‌اش آورده است: متكی به خدا باشید هرچه می‌خواهید از خدا بخواهید نه از بنده خدا، از ناحق، دورغ و غیبت فرار كنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز، شهید محمد دهقانی متولد یكم فروردین سال ۱۳۳۱ روستای «دودو» از توابع شهرستان میناب و یادگار حسین و سكینه است.

سردار شهید «محمد دهقانی» از شهدای دوران دفاع مقدس استان هرمزگان با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه شد.

مسجد آزادی بندرعباس كه در نزدیكی منزل شهید قرار دارد را خود شهید بنا كرده بود و ایشان از جمله شهدایی بودند كه به بحث جوانان و نماز بسیار اهمیت می ‌دادند.

شهید دهقانی با شهیدان غلامشاه زاكری وعلی دودوی كه از دوران كودكی باهم بودند در دوران پیش از انقلاب نیز با یكدیگر فعالیت‌‌های انقلابی داشتند.

شهید حسین الله‌پرست نیز یكی از شهدای بسیار صمیمی با شهید محمد دهقانی است و از شهید الله پرست بارها و بارها می ‌خواهد وی را شفاعت كند.

وی كه تنها فرزند پسر خانواده بود و مادرش زیاد به رفتنش راضی نبود بعد از دو سال دوباره از سال ۱۳۶۳ عازم جبهه شد و در سال ‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ كامل در جبهه بوده‌ است.

وی جزو نیروهای زبده اطلاعاتی بود و مسافرت‌های زیادی به كشورهای حوزه خلیج فارس داشته است و به نقل از مرضیه دهقانی دختراین سردار شهید به هفت زبان دنیا مسلط بوده است.

دختر این شهید در خاطراتی از زبان همرزمان پدرش شنیده كه شهید دهقانی همیشه ادویه‌‌جات به همراه داشته و با تور ماهیگیری از اروندكنار ماهی صید كرده و برای برای رزمندگانآشپزی می ‌كرده است.

شهید دهقانی در غواصی بسیار ماهر بوده و چون با دریا زیاد ارتباط داشته در جبهه‌‌ها هم علاوه بر دیگر فعالیت‌‌ها، غواص هم بوده است.

یكی از كارهای زیبایی كه شهید دهقانی از خود به یادگار گذاشته است استفاده از زبان شعر در نحوه شهادت همرزمان شهیدشان بوده مانند این شعر كه؛ لیلا به گفتا، خدا ای شهریارم / از بحر اكبر، خدا من بی‌قرارم.

این شعر اول دفتر شعر شهید آمده است و بعد از این نوحه از خاطرات و نحوه شهادت دوستان شهیدشان با زبان شعر گفته‌ است.

سردار شهید محمد دهقانی ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۶۵ در عملیات كربلای پنج در منطقه شلمچه به شهادت رسید و پیكر سوخته‌‌اش در گلزار شهدای بندرعباس به خاك سپرده شد.

وی كه در سال‌های جنگ وصیت‌نامه‌های متعددی نوشته تاكنون سه وصیت‌نامه در كتاب وصیت‌نامه كامل شهدا به چاپ رسیده است.

شهید محمد دهقانی در یكی از وصیت‌نامه‌‌هایش آورده است: بنده خود را لایق نمی‌دانم كه سرباز اسلام وقرآن و امام زمان(عج) باشم ولی وظیفه ام ایجاب می‌كند كه به جبهه بروم و به وظیفه خود عمل كنم چون كه مرجع تقلید و رهبرم فرمان داده كه تكلیف شرعی است پس باید به تكلیف عمل كرد، هركس عمل نكند معصیت كرده است.

این شهید والامقام در بخش دیگری از این وصیت‌نامه اضافه كرده است: مادرم شما باید مثل ام‌لیلا باشید صبور و شجاع و خواهرانم زینب‌وار اما همسرانم بدانند آنها كه رفتند كار حسینی كردند آنها كه ماندند باید زینبی باشند و الا یزیدی هستند.

وی در وصیت‌نامه دیگر خود عنوان كرده است: میعاد(قیامت) حق است، حساب حق است، قرآن حق است، دین حق است، صواب حق وعذاب حق.باهم متحد باشید پشت هم را خالی نكنید، از ناحق، دروغ و غیبت فرار كنید.

شهید دهقانی ادامه داده است: اینجانب بنا به فرمان ولی امر مرجع بزرگ تقلید جهان اسلام كه نیز اینجانب از آن امام بزرگوار و رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) تقلید می‌كنم به دفاع از اسلام عزیز و احكام عالیه قرآن برخاسته و به جبهه نبرد حق علیه باطل آمدم.

وی اضافه كرده است: از همسرانم می‌خواهم كه احكام اسلام را رعایت كنند باید پیام‌آور خون شهدا باشند از خواهرانم می‌خواهم كه مثل حضرت زینب عمل كنند از فرزندانم مهدی، مرتضی، میثم و موسی می‌خواهم كه سلاح بنده را داشته و ادامه‌دهنده راهم باشند. از دخترانم مرضیه، مهدیه، مریم و معصومه می‌خواهم كه ماننند حضرت سكینه(س) و رقیه(س) باشند و به وظیفه ای كه برگردن دارند عمل كنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از