خبر های امروز : 2
فرهنگی ,فرهنگی | - شماره خبر : 1281
1402-09-20 07:58 http://hormoz.ir/short/eG0XV
نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی
یک فعال فرهنگی در یادداشتی، گسترش فرهنگ قرآن در جامعه را برای ازبین بردن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی لازم و ضروری دانسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ گسترش فرهنگ قرآن درجامعه برای از بین بردن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه امروزی لازم و ضروری است و عدم نوآوری و خلاقیت در فعالیت ‌های قرآنی و مؤسسات از مشکلات موجود است و روش تدریس و آموزش در جامعه ما سنتی است و نوآوری در آن دیده نمی‌‌شود.

 پیشکسوتان قرآنی جزو سرمایه‌‌های جامعه هستند و ما به وجود این افراد افتخار و مباهات می‌‌کنیم. در حوزه قرآنی باید فعالیت‌های قرآنی را انجام دهیم تا ماندگار شود موانع و مشکلاتی سر راه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد ولی نباید هرگز دلسرد و ناامید شویم و جامعه ما که یک جامعه قرآنی است ضرورت دارد که زندگی ما هم قرآن محور شود و تربیت جامعه نیز تربیت قرآنی باشد وقرآن کریم باید در زندگی ما جاری و ساری یابد و عقب‌ ماندگی‌هایمان را باید از طریق عمل به دستورات قرآن کریم جبران کنیم.

 باید دید امروز زندگی و جامعه ما چقدر با قرآن و سنت پیامبر(ص) هماهنگ است وجامع عمل می‌پوشانیم باید از این قرآن کریم به‌ عنوان سرمایه‌ای الهی در راستای حذف تمام بیماری‌های روحی و ناهنجاری‌های درونی و بیرونی ازجمله ریا و دورویی و کینه و رعایت حلال و حرام استفاده کنیم و نباید تنها به خواندن و تدریس کردن قرآن کریم دلخوش بود و درک مفاهیم و تدبر در قرآن برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و سبک زندگی قرآنی باید در جامعه جاری و ساری شود.

در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه زمانی می‌‌توانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم که آثار قرآن کریم در کسب و کار و رفتار و مدیریت جامعه نمود پیدا کند.

به نظر می‌‌رسد از قرآن کریم به ‌عنوان سرمایه بزرگ انسان ‌ساز به خوبی استفاده نشده تا جامعه ما را به سعادت و کمال برساند و دوری از مفاهیم و آموزه‌های بلند قرآنی را روز به روز شاهدیم اگر آموزش، اقتصاد و جامعه ما قرآنی بود شاهد وقوع مشکلات جامعه نبودیم بنابراین مدیران و مسئولان نخستین کسانی هستند که باید به آموزش قرآن کریم اهتمام ورزند، ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشت و باید دید چقدر از این فرصت برای ترویج فعالیت‌های قرآنی استفاده کرده‌ایم در حالیکه به نظر می‌‌رسد هنوز استفاده مطلوب و آرمانی نشده است.

 درخصوص موانع و مشکلات درحوزه فعالت‌های قرآنی نیاز است در برخی موارد متولیان امر در کشور برای رفع مشکلات مسائل قرآنی تصمیم اساسی بگیرند و باید سعی شود جامعه را به تراز قرآنی رساند و انتظار می‌‌رود پیشکسوتان قرآنی فعال‌تر عمل کنند. در بین مسئولان امر، موانع را رفع و آسیب‌ها شناسایی شود تا بتوانیم تصمیم درستی در حوزه قرآنی بگیریم و برنامه‌ریزی موثری داشته باشیم؛ از پراکندگی فعالیت‌های قرآنی و عدم هماهنگی فعالان قرآنی برای انجام دوره‌های مختلف تربیت مربی و مهارت‌افزایی قرآن کریم نیز گلایه دارم، نظم خاصی برای فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد که این امر غلط است و باید متولیان جهت انسجام برنامه‌های قرآنی اقدام کنند و دارالقرآن‌ها و مؤسسات و خانه‌های قرآنی، بهترین مجریان برای این امر است.

عدم نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌‌های قرآنی را نیز از مشکلات موجود است روش تدریس و آموزش در جامعه ما سنتی است و نوآوری در آن دیده نمی‌شود چرا که جوان باید نشاط دینی پیدا کند و برای رسیدن به این مهم باید از شیوه‌های نوین تعلیم قرآنی استفاده شود.

توجه جدی به فعالیت‌های قرآنی از طرف مردم و مسئولان و ورود خیرین به فعالیت‌های قرآنی نیاز اساسی برای رونق‌بخشی به این امر مهم است و تشکیل گروه‌های متعدد در فضای مجازی، استفاده از ظرفیت رسانه‌‌های جمعی و استفاده از فضاهای مذهبی ومساجد متعدد به ‌عنوان یک ظرفیت موثر در ترویج فرهنگ قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد.


به قلم: حجت‌الاسلام والمسلمین مفید سهرابی فعال فرهنگی هرمزگان

انتهای یادداشت/

نظرات