خبر های امروز : 2
اقتصادی ,اقتصادی | - شماره خبر : 2593
1403-01-14 11:36 https://hormoz.ir/short/4Q9Al
انجام مکاتبات لازم درخصوص سیلوهای روباز اسکله شهیدرجایی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وجود سیلوهای روباز اسکله شهیدرجایی گفت: در این خصوص مکاتبات لازم صورت گرفته و به مسئولان مربوطه انتقال داده‌ایم.

غلامعلی جاودان در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه سلامت، محصول یک مثلث است، گفت: به گفته دانشمندان، یکی از اضلاع این مثلث، ژنتیک یا زیرساخت‌های وراثتی فرد است، عوامل محیطی و تغذیه دیگر اضلاع این مثلث هستند.

وی در ادامه افزود: تغذیه سالم برای سلامتی، یک امر بسیار مهمی است، به ویژه بحث نان سالم که قوت غالب مردم ایران هست و در این زمینه باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، فشار خون، سرطان‌ها و ارتباط این موارد با بحث تغذیه به ویژه نان و آرد کامل، یکی از ضروریاتی که در جامعه باید مورد نظر قرار گیرد؛ استفاده از نان کامل هست.

جاودان در ادامه تأکید کرد: در این راستا، آنچه مهم است بحث تولید آرد کامل یا آرد سبوس دار می‌باشد، لذا باید هنگام تبدیل گندم به آرد، حداقل سبوس‌گیری از آن اتفاق بیفتد تا مردم بتوانند از مزایای نان کامل استفاده کنند.

وی ادامه داد: ضروری است برای پیشگیری از بیماری‌هایی فوق، این اقدام صورت گیرد و در استان هرمزگان هم این حرکت آغاز شده است، بنابراین ارتباط برقرار شده و سیاست مسئولان استان از جمله استاندار هست که در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: برای تولید آرد کامل، هماهنگی صورت گرفته است، لذا یکی از کارخانجات داوطلب شده و در این زمینه فعالیت می‌کند، همچنین با نانوایی‌ها مذاکره شده که از این فرصت استفاده کنند و در همین راستا برنامه‌ریزی شده که از سوی مسئولان تسهیلاتی به متولیان این امر درنظر گرفته شود.

جاودان با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از این اقدام، حمایت می‌کند، تصریح کرد: یکی از آیتم‌هایی که در سلامت مردم تاثیرگذار است، استفاده از غلات و نان کامل می‌باشد لذا مورد توجه ویژه وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه علوم پزشکی است.

وی در پاسخ به سئوالی درخصوص وجود سیلوهای سر باز در اسکله شهید رجایی و مشکلاتی که می‌تواند برای سلامت مردم ایجاد کند، گفت: وظایف دانشگاه علوم پزشکی در حد اینکه بتواند در این زمینه اقدام خاصی انجام دهد، نیست، این دانشگاه وظیفه اطلاع‌رسانی به مسئولان مربوطه را بر عهده دارد، البته این کار انجام شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سیلو برای گندمی که در راستای مصرف مردم می‌باشد احداث شود. البته به طور موقت، گندم در اسکله شهید رجایی تخلیه، و سپس به سایر نقاط کشور منتقل می‌شود اما باز هم این موضوع پیگیری کرده‌ایم و مکاتبات لازم انجام داده‌ایم و به مسئولان مربوطه انتقال داده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: پیرو این اطلاع‌رسانی انجام‌شده، سیلوهایی در شهرستان‌ حاجی‌آباد احداث شده و در شهرستان میناب نیز درحال ساخت است.

انتهای خبر/

نظرات