خبر های امروز : 8
اقتصادی | - شماره خبر : 5190
1403-07-09 09:41 https://hormoz.ir/short/Nj5R0
هرمزگان؛ ایستگاه هفتمین کاروان ترویجی کشور
هفتمین کاروان ترویجی کشور، صبح امروز به روستای ایسین در استان هرمزگان رسید و کشاورزان با راهکارها و روش‌های نوین کشاورزی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، هفتمین کاروان ترویجی کشور، صبح امروز دوشنبه نهم مهرماه سال جاری، با عنوان مدیریت تلفیقی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز سبزی و صیفی با حضور سیدسعید مدرس نجف‌آبادی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان در محل کتابخانه عمومی محله پشته ایسین برگزار شد. 

در این دوره آموزشی که با حضور کشاورزان روستای پشته ایسین برگزار شد، مدرس نجف‌آبادی پیرامون آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز سبزی و صیفی مطالب مبسوطی را با هدف توجیه کشاورزان برای کشت و برداشت بهتر و مطلوب‌تر ارائه داد.

مدرس نجف آبادی در پاسخ به پرسش یکی از کشاورزان مبنی بر اینکه چرا در حال حاضر تعداد زیادی از چاه‌ها رونق ندارند گفت: از نظر علمی آبیاری قطره‌ای و طیفی بسیار خوب است به شرط آنکه اصولی استفاده شود. زمان آبیاری غرقابی سطح زیر کشت بیشتر بود رونق نیز بیشتر بود و چاه‌های آب پایدارتر بودند. 

وی در ادامه افزود: تاسفانه با آبیاری قطره‌ای در حق کشاورزان خیانت شد چون اصولی کار انجام نشد در زمان آبیاری غرقابی هکتار زیر کشت می‌رفت اما در حال حاضر با آبیاری قطره‌ای سطح زیر کشت بسیار افزایش یافته است. 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم می‌بایست از برداشت اضافه جلوگیری شود و کشاورزان نیز به الگوی کشت توجه نمی‌کنند که باید به این موضوع توجه ویژه شود. 

مدرس تصریح کرد: سال گذشته، اول فصل، کشاورزی رونق داشت و قیمت محصولات نیز خوب بود،  چراکه سطح زیر کشت، پایین بود، بنابراین می‌بایست کشاورزان سطح زیر کشت خود را نسبت به سال قبل افزایش ندهند تا بازار فروش محصولات آنها با مشکل مواجه نشود. 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر چاه‌ها به دلیل اضافه برداشت رونق ندارند افزود: سال به سال ته‌زنی چاه‌ها صورت می‌گیرد و همین باعث از رونق افتادن این چاه‌ها می‌شود در حال حاضر چاه‌های آب به خاطر ته‌زنی به رگه‌های آهن و گوگرد برخورد کرده‌اند و این رگه‌ها باعث شده آب به صورت ژله‌ای استخراج گردد و همین موضوع مشکلات را برای چاه‌های کشاورزی ایجاد کرده است. 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان ادامه داد: دلیل دیگر بی رونقی چاه‌های کشاورزی این است که کشاورزان به دلیل گرمای آب و هوا، بیش از اندازه به آب زمین می‌دهند و خاکی که سال‌های قبل شیرین بوده و هیچ شوری نداشته است، در حال حاضر شوری دارد چون گرمای هوا مواد آلی خاک را از بین برده و مواد معدنی باقی می‌ماند لذا اول فصل نیز به دلیل کود دادن بیش از اندازه انباشته می‌شود و سطح شوره بالا می‌آید. 

مدرس نجف‌آبادی سپس بیان داشت: مواد معدنی خاک از بین نمی‌رود بلکه می‌بایست شوری آب را از ببریم، زیرا بیش از ۸۳ درصد از چاه‌های استان هرمزگان، لب شور هستند، بدین معنا که آب چاه‌های کشاورزی، سنگین، تلخ و یا شور است. 

وی، کمی آب چاه و کاهش سطح دبی را از معایب اضافه برداشت نسبت به سال قبل عنوان کرد که عامل مهمی در بی‌رونقی چاه‌ها هست، بنابراین کشاورزان میبایست با کاهش سطح زیر کشت، نقش موثری در رونق چاه‌ها و تقویت و بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی ایفا کنند. 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان در پایان، به راهکارهای مناسب جهت رونق چاه‌های کشاورزی اشاره و تصریح کرد: به توصیه کارشناسان دنیا کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند و برای جلوگیری از متضرر شدن سطح زیر کشت را نسبت به سال قبل افزایش ندهند.

انتهای خبر/

نظرات