حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/05/28 | 2024/08/18

Logo

یادداشت؛

اربعین، شناسه ظهور

اربعین، شناسه ظهور

جاذبه پرشور اربعین و قطب جاذب این رستاخیز عظیم، به هر کجای این کره خاکی بتابد، گویی جانی که از جسم کنده شده و خودش را به مشایه می‌رساند.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، اسماعیل زارعی، فعال رسانه‌ای استان هرمزگان در یادداشتی نوشت: اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران و اعوانش چرا در پس تاریخ و غبار تبلیغات مسموم دشمن که از همان ابتدا قصد پنهان کردن این حرکت بسیار عظیم را داشتند، سر برآورده است. 

اساساً چرا این حرکت خودجوش مردمی که سال به سال پرشکوه‌تر و با عظمت بیشتر خودنمایی می‌کند شکل گرفته و تبدیل به یک گفتمان ارزشی و قابل دفاع در جهان اسلام شده است. 

 مهم‌ترین سوال اینکه چرا یک مناسک ویژه مسلمانان و خصوصاً جهان تشیع با یک مغناطیس بسیار جذب‌کننده برای همه فرهنگ‌ها، ادیان، فرق، مذاهب و سنت‌ها شده است؟

چرا نشانگان ذبح عظیم و به صلیب کشیدن عیسی بن مریم و عروج ملکوتی‌اش و رفتن موسی به تور سینا و قربانی کردن اسماعیل در منا، رمی جمره ابراهیم، کشتی نجات نوح، همه و همه از آدم تا خاتم بر سلسله زلف پرچین و شکن عاشورا و اربعین سنجاق شده است. 

اربعین آیا یک مغناطیس است؟ 

که هرکجای این عالم اگر چشم دلی بیدار و وجدانی آگاه با آن تصادم کند، واله و شیدای این مکتب می‌شود و مست و مدهوش و پریشان خودش را به این سیل خروشان عاشق ملحق می‌کند گویی قطره‌ای از باران که خود را کشان می‌خواهد به اقیانوس برساند و دریا شود.

جاذبه پرشور اربعین و قطب جاذب این رستاخیز عظیم به هر کجای این کره خاکی بتابد، گویی جانی که از جسم کنده می‌شود و خودش را به مشایه می‌رساند.

اینجا که می‌رسیم با طمانینه به شعر نغز محتشم که می‌گوید «باز این چه شورش است که در خلق عالم است،گ» نمی‌گوید جغرافیای مسلمان شیعه، می‌گوید عالم، گویی از خطاب قرار دادن انسان توسط الله جل جلاله در قرآن مجید که می‌فرماید یاایهاالذین آمنو» وام می‌گیرد، و از اهل عرب یا فارس و رم یا قسطنطنیه... صحبت نمی‌کند. جهان‌شمول است و با رندی تمام طعنه به ملک پادشاهی سلیمان می‌زند.

آری، اربعین مغناطیس است که در قعر و ژرفای قلب همه انسان‌ها در حال تابیدن است. آنقدر گیرا و جذاب می تابد تا تاب از همه فرزندان آدم و حوا را بگیرد و همه گوش‌شان به ندای «أَلا یَا أَهلَ الْعَالَم» «إِنّی أَنَا الْمُنْتَقِم، أَلا يَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّيَ الْحُسَين قتل عَطشاناً، أَلا يَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّيَ الْحُسَين سَحَقوهُ عُدواناً» باشد. 

آری، اربعین شناسه ظهور است و اصولا قیام قائم آل محمد (ص) بر اساس قیام عاشورا پایه‌ریزی شده و حضرت مهدی(عج) در هنگام ظهور وجود ارزشمندشان را با کلید واژه #حسین(ع) به عالم معرفی می‌کنند و بدیهی است نام حسین آشنا و آرام‌بخش وجود همه انسان‌های آزاده و مظلوم و در بند و یوغ استعمار فرعونیان، نمرودیان و یزیدیان عالم است. 

مردم جهان با نام آشنای حسین(ع) و اربعین به زیر پرچم ظهور می‌پیوندند تا تحقق عینی و مصداقی این وعده خداوند در قرآن کریم باشند که فرموده «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ»ا «ربعین یک رزمایش است، تا عرب و عجم، غربی و شرقی، مسیحی و کلیمی و زرتشتی و مسلمان، ترسا و جهود به یک دریا متصل شوند و فارغ از دین و آئین، نژاد و زبان، فرهنگ و تمدن حسینی شوند و ولایت امری صاحب زمان(ع) را پذیرا باشند».

 

اربعین، شناسه ظهور

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از