حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/02/24 | 2024/05/13

Logo

صبح امروز برگزار شد؛

همایش استانی گرامیداشت روز ملی شوراها در قشم

همایش استانی گرامیداشت روز ملی شوراها در قشم

همایش استانی روز ملی شوراها به مناسبت سالروز تشکیل شوراهای اسلامی به میزبانی شورای اسلامی شهر قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز» به نقل از ایرنا، در این همایش که اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای سراسر استان هرمزگان حضور دارند، از شوراهای برتر این استان تقدیر خواهد شد.

براساس این گزارش، در این همایش یکروزه شماری از علما و روحانیون اهل سنت و تشیع، معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مقامات استانی و مدیران شهرستانی حضور دارند.

شوراها به عنوان تشکل های اجرایی، مدنی در نظام های مردم سالار از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به عنوان نهادی مشورتی، نمادی حقیقی از حضور مردم در اداره جامعه به شمار می روند.

نهاد شورا در سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) به شورای انقلاب، همزمان با بیستمین سالگرد بهار انقلاب اسلامی، در نهم اردیبهشت سال ۱۳۷۸، با پیام مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد.

در قانون اساسی شوراها در چارچوب تحقق اصل عدم تمرکز اداری گامی در جهت توسعه سهم مشارکت مردم در نظام اجرایی جامعه محسوب می شوند و بر اساس آن بخشی از امور اداری استان ها، شهرستان ها، بخش ها و روستاها به مردم واگذار می شود.

در این سیستم مردم با انتخاب برگزیدگانی برای انجام بخشی از امور اجرایی جامعه با اختیارات تعریف شده قانونی، در اداره امور محل خود مشارکتی دیدپایه دارند از این رو شوراها باعث افزایش نقش مشارکت مردم در اداره امور می شوند.

این مشارکت از یک سو سبب افزایش احساس مسوولیت بیشتر در میان مردم می شود و از سوی دیگر موجب ظهور خلاقیت ها و ابتکارات افراد در اداره امور حتی در کوچک ترین واحدهای اجتماعی روستاها و محلات است.

در نظام اسلامی شورا دارای جایگاه خاصی هستند به عنوان نمونه در اصل ۱۰۰ قانون اساسی تصریح شده برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی بنام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

در اصل ۱۰۱ قانون اساسی نیز آمده است به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، شورای عالی استان.ها مرکب از نمایندگان شوراهای استان‌ها تشکیل می شود نحوه تشکیل و وظایف این شورا را نیز قانون معین می‌کند.

مسئله شورا و مشورت از نگاه دینی هم حایز اهمیت است و در آموزه‌های دین مبین اسلام در کتاب و سنت مورد توجه قرار گرفته، در قرآن کریم سوره ای بنام شوری وجود دارد که خداوند در این سوره مسلمین را امر به شورا و مشورت کرده است.

شوراهای اسلامی شهر و روستا، در واقع نهادهایی برآمده از افکار و اندیشه مردم در نظام‌های مشارکتی هستند از این رو چنانچه افرادی واجد شرایط و مسلط بر امور محوله به آنها راه یابند، می‌توانند منبع و منشا تحولات مثبت برای همشهریان خود باشند.

اعضای این شورای مردمی، به طور قطع باید دارای صلاحیت‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و اجرایی باشند تا بتوانند به وظیفه ذاتی خود به درستی عمل کنند.

کمک به تدوین و تصویب قوانین و مقررات، گزینش مدیران شهری، نظارت بر عملکرد شهرداران و دهیاران و نیز استیضاح و عزل شهرداران، تدوین بودجه های سالانه مناطق شهری و رایزنی های مستمر با دولت مردان از جمله مهمترین وظایف ذاتی شوراهای اسلامی است که بدون مهارت‌های علمی و دارا بودن پیشینه مفید اجرایی، هیچ گاه قادر به انجام آن نخواهند بود این مسئولیت‌ها به ویژه در کلان شهرها که از مشکلات و مسایل پیچیده تری برخورداند از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

ارتباطات مداوم با مردم، بازدید روزانه از محلات و مناطق، پیگیری مسایل و مشکلات مردم، استفاده از ظرفیت‌های مردمی، بهره گیری از دیدگاه های عالمانه صاحب نظران، و تلاش برای جذب و جلب اعتبارهای مورد نیاز به منظور ایجاد تحول در فضاهای شهری و روستایی، بخش دیگری از وظایف قانونی این نهاد مردمی است که بازهم، برای اجرایی کردن آن، نیاز مبرم به تجربه و تخصص لازم و کافی خواهد بود.

در فهرست خدماتی که شوراها به آن می پردازند، اصولی همچون حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی و ترویج فرهنگ نظم و قانون به موازات فراگیر کردن خدمات شهری و سلامت محیط زیست، مد نظر است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از