حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

هشدار درباره شیوع تب دنگی در کشور

هشدار درباره شیوع تب دنگی در کشور

پشه آئدس، ناقل ویروس تب دنگی، در برخی مناطق کشور مشاهده شده و با توجه به گرمای هوا در ماه مرداد، احتمال شیوع گسترده این بیماری و افزایش تعداد پشه‌ها در شهرهای بزرگ کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ به نقل از راه دانا؛ این روزها پشه آئدس، خاطرات سختی دوران کرونا را برای مردم تداعی کرده است. پشه آئدس که از آن به عنوان ببر آسیایی نیز یاد می شود و منشا آن در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی و ... است اولین بار توسط گردشگران ایرانی از امارات به ایران وارد شد و اکنون در برخی مناطق کشور قابل مشاهده است.

 

این پشه‌ها به ویژه در مناطق گرم و مرطوب فعال هستند و قادرند ویروس تب دنگی را از فردی به فرد دیگر منتقل کنند. تب دنگی یک بیماری ویروسی است که می‌تواند با علائمی مانند تب شدید، سردرد، دردهای عضلانی و مفصلی همراه باشد و در موارد شدیدتر، خونریزی و شوک ایجاد کند.

 

علائم این بیماری مشابه آنفلوآنزا است و ممکن است با دانه‌های پوستی نیز همراه باشد. تب دنگی چهار نوع مختلف دارد که ابتلا به هر نوع تنها فرد را به همان سویه ایمن می‌کند و همچنان احتمال ابتلا به سایر سویه‌ها نیز وجود دارد، بنابراین سرعت شیوع آن بالا است.

 

برخی کارشناسان بهداشتی هشدار داده‌اند که با توجه به گرمای هوا در ماه مرداد در اکثر استان‌های کشور، احتمال شیوع تب دنگی در ایران و افزایش تعداد پشه‌های آئدس در شهرهای بزرگ وجود دارد.

 

در این زمینه، حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت، با اشاره به افزایش تعداد پشه‌های آئدس در کشور، تاکید کرد که از دو ماه پیش تخم‌گذاری این پشه در برخی مناطق گزارش شده و این تخم‌ها ممکن است به سایر نقاط، از جمله تهران نیز منتقل شوند.

 

وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر، با توجه به خشک بودن هوا و عدم بارندگی، مشکلی از جانب تخم‌های پشه آئدس وجود ندارد، اما ورود باران می‌تواند دردسرهای تازه ای را رقم بزند.

 

به گفته فرشیدی، بارش باران می‌تواند باعث جوانه زدن تخم‌های پشه آئدس شود و در صورت پیدا شدن آب، شرایط ممکن است دشوار گردد.

 

علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی و استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمارستان مسیح دانشوری نیز در گفتگویی درمورد کنترل و نابودی پشه آئدس گفته بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سایر ارگان ها و مراجع ذی ربط می توانند این کنترل را با اعمال برنامه هایی مانند سم پاشی شهری، ردگیری و ردیابی منشا ورد پشه ها و... اجرا کنند. البته تنها نهاد و سازمان های دولتی موثر نیستند، بلکه شهروندان هم به شدت می توانند تاثیرگذار واقع شوند.

 

برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری، برخی اقدامات مهم شامل موارد زیر است:

 

جلوگیری از تجمع آب‌های راکد که مکان‌های مناسبی برای تخم‌گذاری پشه‌ها هستند.

استفاده از پشه‌بند و مواد دافع حشرات.

اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی درباره راه‌های پیشگیری و علائم بیماری.

همکاری با مقامات بهداشتی برای کنترل و کاهش جمعیت پشه‌ها.

به گزارش دانا؛ با توجه به گسترش پشه آئدس و خطرات بالقوه‌ای که این پشه‌ها برای سلامت عمومی دارند، لازم است که اقدامات پیشگیرانه و کنترل کننده به طور جدی دنبال شود. همکاری میان سازمان‌های بهداشتی، دولت و جامعه برای مقابله با این تهدید، ضروری است. تنها با همکاری و آگاهی‌بخشی می‌توانیم از شیوع بیماری‌های ناشی از پشه آئدس جلوگیری کنیم و سلامت جامعه را حفظ نماییم.

 

همچنین در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک، مراجعه به مراکز درمانی و دریافت مراقبت‌های لازم ضروری است، همکاری و رعایت توصیه‌های بهداشتی نیز می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از