حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

یادداشت؛

مکتب مقاومت

مکتب مقاومت

مکتب شهید سلیمانی نماد مقاومت است؛ مکتبی است که هدف امامین انقلاب بوده و این پیغام را دشمنان به خوبی دریافت کرده‌اند که انقلاب اسلامی روز به روز تنومندتر و بارورتر نیز شده و هیچ راه گریزی ندارند و باید منطقه را ترک کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ مقاومت ریشه در تاریخ اسلام و ایران دارد؛ از مهمترین مولفه‌های مقاومت می‌توان ریشه‌های تاریخی، اندیشه‌ای و تجربه‌‌های سیاسی آن نام برد که حداقل طی ۲۰۰ سال اخیر در مقابل استعمار غربی شکل گرفته است و انقلاب اسلامی بنیان‌های مقاومت را تنومندتر کرده‌است.

طی ۲۰۰ سال گذشته که استعمار غربی در دنیا شکل گرفتند و به دنبال غارت و سوء استفاده از منابع ملت‌ها بودند وارد جوامع شرقی و جهان اسلام به خصوص در غرب اسیا کشورهایی مانند فرانسه، بریتانیا و روسیه در هندوستان کمپانی هند شرقی را زدند و شبه قاره هندوستان غارت کردند و ایران  که در همسایگی هند بود برای آنان مهم بود وارد کشور ایران شدند‌.

در کشور ایران مقاومت علیه جهان‌خواران اروپایی چندین صده است که شکل گرفته و جزیره هرمز و مناطقی از خلیج فارس در جنوب کشور قریب به ۱۰۰ سال در اشغال انگلیسی‌ها بود که با سیاست‌هایی که شاه عباس داشت توانست آنها را از کشور دور کند تا هنگامی که ایران قدرتمند است آنها جرات غارت کشور ندارند.

در اشغال ایران توسط روس‌ها و انگلیسی‌ها را داریم که علما فتوا و رساله‌های جهادیه صادر می‌کنند و مردم نیز حضور گسترده در این میادین و جنگ‌ها دارند.

ایران که مرکز قدرت ایدئولوژیک، نظامی و سیاسی در منطقه و غرب آسیا بوده مورد توجه قرار دارد بعد از جنگ جهانی اول دشمنان در جوامع اسلامی با دستکاری در مرزها به دنبال ایجاد تفرقه بودند مانند مرزهای عثمانی، مرز ایران و عراق را، هندوستان، پاکستان و جریان فلسطین که شکل می‌گیرد اسرائیل نقش ویژه‌ای دارد  به تعبیری اشغال فلسطین توسط اسرائیل دستکاری جدی در سرزمین‌های اسلامی است.

دسیسه چینی‌ها و تغییر مرزها از لحاظ سیاسی و جغرافیایی از طرفی دستکاری ایدئولوژیک در جهان اسلام است مثلاً به راه انداختن و ایجاد وهابیت که انگلیسی آن را به راه می‌اندازند و حمایت می‌کنند در آن مناقشاتی که در شبه جزیره عربستان وجود داشت و در ایران در دوران قاجاریه بهائیت را ایجاد کردند و ایرانی‌های موضع جدی گرفتند که تا به امروز نیز آثار منفی را نیز داریم و این بستری شد که فلسطین را انتخاب کنند و آن هماهنگی که پهلوی‌ها با سیستمی مانند ساواک دارند با اسرائیل.
 
انقلاب اسلامی و ایجاد آن یک گام بلند و یک پیروزی بزرگ در جریانات تاریخی کشور عزیزمان است؛ پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی بود در احیای جبهه مقاومت و تفکرات و اندیشه‌های حضرت امام باعث ایجاد روح تازه‌ای در جریان مقاومت علیه استعماری که سابقه چند صد ساله داشته و طراحی و برنامه‌های متعددی را برای انحتات و عقب ماندگی و سوءاستفاده از منابع جهان اسلام دارد.

ما تجربه‌های موفقی در حوزه مقاومت داریم که جنگ تحمیلی یکی از اثرات و برکات آن عینی‌سازی مقاومت بود و باعث یک درس بزرگ هم در جبهه داخل ایران و هم کسانی که از بیرون انقلاب اسلامی را به عنوان یک الگو قرار داده بودند؛ در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن و یک امیدی به انقلاب اسلامی دارند.

انقلاب اسلامی نقطه عطفی بود در ایجاد جبهه مقاومت و الگو گیری دیگران از آن مقاومت دشمن از این جهت هراس دارد که انقلاب اسلامی بتواند یک الگوی موفق در نظام بین‌الملل برای سایر ملل حتی ملل غیر اسلامی که تحت ظلم عربی‌ها قرار گرفته‌اند؛ زیرا یک ضلع مشخص از انقلاب اسلامی علیه غرب و نفی تمدن غربی است.

ایران مهد فرهنگی، تمدنی و ارزشی و اعتقادی جایگاه مهمی در الگو گیری و صدور مفاهیم مقاومت داشت؛ فرهنگ عمومی، دینی و عواطفی که ملت ایران نسبت به دین و اعتقادات و ارزش‌‌هایی که برای خودشان و دینشان دارند برای دیگران نیز حسن همجواری و احترام متقابل همسایگان از ایران دیدند و ایران همواره یک لنگرگاه صلح و امنیت بود و این اعتماد را همسایگان ملت ایران نسبت کشورمان دارند و رشته پیوند محکمی بین ایران و کشورهایی که ما در قالب جبهه مقاومت ان را می‌شناسیم پیدا کنیم و اینها ریشه تاریخی دارد که به زمان صفویه باز می‌گردد.

فلسطین جایگاه دینی و ارزشی دارد و مکانی است که قبلگاه اول مسلمین بوده است و ادیان توحیدی و الهی به دنیا آمده و بوده‌اند و پیوند ناگسته‌ای با کشور ما دارد.

انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین اهدافش احیای تمدن اسلامی درمنطقه به خصوص در کشورهای عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و..‌ است.
 
حفظ تمدن اسلامی و رساندن آن به نسل آینده از مهمترین اهداف است که در جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و با ایجاد انقلاب اسلامی این فرهنگ پررنگ شده است.

جمهوری اسلامی و انقلاب حامی گروه‌های مقاومت در منطقه بوده است در لبنان، انصارالله یمن و... و جمهوری اسلامی نیز هیچ ابایی ندارد و صراحتاً اعلام می‌کند حامی آن‌ها هستند.

یکی از اهداف جبهه مقاومت، احیای تمدن اسلامی است؛ تمدن اسلامی با یکسری اشغالگرایی‌ها و دخالت‌هایی توسط غربی‌ها به خصوص ایالت متحده آمریکا مواجه است و مهترین هدف و پیام جبهه مقاومت اخراج اشعالگران و استعمارگران از منطقه است و این منطقه توسط خود مردم اداره شود و منابع آن را نیز خودشان استفاده کنند.
 
موانعی که جبهه مقاومت در این مسیر با آن مواجه است استعمارگران و چپاولان غربی ایجاد کرده‌اند و امروز داعش را می‌بینیم که ساخته و پرداخته امریکایی‌ها است و تفنگ داعش به سمت کشورهای اسلامی و مسلمین است؛ در صورتی که شعار توحید و الهی سر می‌دهند اما همواره بر خلاف آن عمل می‌کنند.

مستبدان که داعشی‌ها نیز جزو آن هستند و کشورهای عربی که سیاست‌های غرب را حمایت می‌کنند از موانع اهداف جبهه مقاومت هستند.
 
یادداشت به قلم قاسم امینی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از