
حجتالاسلام میثم سالاری در یادداشتی ضمن گرامیداشت یاد و راه پرافتخار استاد شهید مطهری قدسسره و تبریک صمیمانه هفته معلم به همه جامعه فرهنگی و مجاهد در عرصه علم و تربیت اظهار کرد: در فرهنگ دینی ما معلمی شغل شریف و کاری بسیار بزرگ و بااهمیت است چرا که گستره کار او جامعه، ملت و بلکه جهان را در بر میگیرد و شغل معلمان همان شغل انبیاست و وجه شباهت این سخن گهربار حضرت امام خمینی (ره) با معلمین این است که پیامبران در برابر جامعه، تعهدات اجتماعی و تکالیف انسانی داشتهاند و معلمی که بتواند این تاج افتخار را بر سر نهد کسی است که بتواند مسئولیت دعوت به حق، کمال، شرف و عزت را به نحو احسن انجام دهد و کسانی را به ساحل نجات و رستگاری علمی و معنوی برساند.
مقام معظم رهبری در فرازهای ابتدایی بیانیه گام دوم انقلاب، مرحله دوم خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی را مطرح کردند و البته بدیهیست که خودسازی و تمدنسازی دارای ابعاد و گستردگی فراوانی است که شامل تلاش و کوشش در زمینههای مختلف زندگی مادی و معنوی میشود، ولی بهطورقطع و یقین در تمام این مباحث خودسازی تربیتی و اخلاقی مقدم بر سایر سازندگیهاست، چرا که تا انسان خودساخته و معنویتگرا نباشد، سایر تلاشهای او نیز خیرات و برکاتی را برای جامعهسازی به دنبال نخواهد داشت، به هر جهت اولین و مهمترین مسئولیت جامعه معلمان تلاش در جهت پالایش روح و خودسازی است، تا اینکه در سایه معلمان اخلاقمدار دانشآموزانی دینمدار و متعهد به جامعه تحویل داده شود.
دشمنان دین و کشور عزیز ایران همواره سعی میکنند با القای یاس و ناامیدی مانع حرکت جامعه علمی بهسوی قلههای پیشرفت شوند و مدام در حال تزریق روحیه سرخوردگی تضعیف دانشآموزان کشور عزیزمان ایران با روشهای نخنما همچون بیکاری، بیارزش بودن علم به دنبال تضعیف جامعه علمی بهویژه دانشآموزان در این جهاد علمی هستند که مقام معظم رهبری در این باره و در ضرورت علمآموزی این چنین بیان داشتند که دانش، آشکارترین وسیلهٔ عزّت و قدرت یک کشور و روی دیگر دانایی و توانایی است و این فرمایشات معظم له چراغی روشن برای همه ما است.
دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت ۲۰۰ساله فراهم کند و ما از صفر شروع کردهایم و عقبماندگی شرمآور علمی در دوران پهلویها و قاجارها در هنگامی که مسابقهٔ علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربهٔ سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود و ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم؛ ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقبافتادگی جبران شود و قطعاً ما با دارابودن متخصصان داخلی قلههای علمآموزی را با سرعت فتح میکنیم.
نعمت علمآموزی و پرورش نفوس بزرگترین موهبت الهی است که یک معلم با توانمندسازی و مقاومسازی دانشآموز که منجر به مهارت، حس استقلالطلبی، عزت مداری و فرهنگسازی بهوسیله تربیت و آموزش میتواند آن را به دست بیاورد چرا که رسول خدا (ص) فرمود: «همانا خدا و فرشتگان و اهل زمین حتی مورچهای که در لانه است و ماهی دریا بر معلمان خوبیها به مردم درود میفرستند.» آن حضرت از شاگردان میخواهد که معلمان خود را بزرگ بشمارند و حقوق وی را پاس بدارند. به پیروی از منویات مقام معظم رهبری که در دیدار با معلمان بیان داشتند تکریم و تشکر از معلم وظیفه فردفرد این ملت است از همه معلمین زحمتکش سپاسگزار باشیم.
همانگونه که از کودکی شنیدهایم معلمان مانند شمعی هستند که میسوزاند تا ما علم را بیاموزیم باید قدردان این خوبان باشیم و در کمال احترام با آنها رفتار کنیم.
یادداشت به قلم حجتالاسلام میثم سالاری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان رودان