حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

با برگزاری دوره آموزشی حسنه ماندگار؛

خادمیاران رضوی، تسهیل‌گر جوانی جمعیت می‌شوند

خادمیاران رضوی، تسهیل‌گر جوانی جمعیت می‌شوند

پویش و دوره آموزشی حسنه ماندگار با موضوع تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت ویژه خادمیاران رضوی استان هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ پویش و دوره آمورشی «حسنه ماندگار استان هرمزگان» با موضوع تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت و توسط دبیرخانه کارگروه جوانی جمعیت بنیاد کرامت رضوی (آستان قدس رضوی) و کانون خدمت رضوی استان هرمزگان با همکاری بنیاد ملی خانواده و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری بندرعباس، فرهنگسرای انقلاب و همچنین حوزه جوانی جمعیت معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی (آستان قدس رضوی) در بندرعباس برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فولادی، نویسنده کتاب «کاهش جمعیت آخرین راهبرد غرب» و عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌‌خمینی (ره)، صبح امروز در حاشیه دوره آموزشی حسنه ماندگار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: همگان واقفیم که در آینده با بحران وحشتناک و هولناک پیری جمعیت مواجه هستیم، شاخص‌های جمعیت کشور ایران، اعداد و ارقام خوبی را نشان نمی‌دهد، به ازای یک مادر در اواسط دهه ۶۰، ۶/۵ فرزند داشتیم، یعنی به ازای هر مادر در طول سن بارداری‌اش، ۶/۵ فرزند به دنیا می‌آمد اما امروز، ۱/۶ می‌باشد، یعنی هر ۱۰ مادری که میانگین ۶۵ بچه داشت، این رقم، امروز به ۱۶ بچه کاهش یافته است، این ۱۰ مادری که ۶۵ بچه داشت ‌در شرایطی بود که در اوج جنگ قرار داشت، به عبارتی در سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴، عدد ۶/۵ را داشتیم اما در شرایط امروزی هر ۱۰ مادر ۱۶ بچه دارد قطعاً مسئله اقتصاد یکی از دلایل کاهش این عوامل است.

خادمیاران رضوی، تسهیل‌گر جوانی جمعیت می‌شوند

وی افزود: مسئله اقتصاد یقیناً یکی از متغیرهایی است که به شدت تاثیرگذار است و یقیناً حاکمیت نسبت به آن مسئله، باید اقداماتی داشته باشد اما نکته قابل عرض این است که بحبوحه جنگ نابود شدن و با آن همه تخریب‌های فراوان و نابود شدن زیر ساخت‌ها در کشور و خالی شدن صندوق‌های ذخیره ارزی و مهمات در هر صورت مادران تن به فرزندآوری می‌دادند.

 

نویسنده کتاب «کاهش جمعیت آخرین راهبرد غرب» ادامه داد: اما چرا امروزه مسائل اقتصادی باعث عدم فرزندآوری شده و در بین متوملین، شاهد کاهش شدید فرزندآوری و ازدواج و افزایش طلاق هستیم و ازدواج در بین متوسطین به پایین بیشتر و سن ازدواج در آنان پایین‌تر و میزان طلاق در بین آنان کمتر و فرزندآوری در بین‌شان بیشتر است؟

 

فولادی گفت: همه این موارد، تحلیلی را نشان می‌دهد که صرف مسئله اقتصادی در فرزندآوری موثر است اما عامل ۱۰۰ درصدی آن نیست و در کنار آن، باید به متغیرها و مولفه‌های دیگر هم توجه کرد، با این همه تفاسیر باید دید چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد.

 

خادمیاران رضوی، تسهیل‌گر جوانی جمعیت می‌شوند

عضو هیئت علمی جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌‌خمینی(ره) تصریح کرد: امروزه آن ۶۵ فرزند، حامی ۲۰ پدر و مادر پیر خودشان هستند اما در آینده، این ۲۰ پدر و مادری که کم بچه می‌آورد یعنی به اندازه حتی ۲۰ فرزند که به اندازه خودشان باشد بچه نمی‌آورد، ۲۰ پدر و مادر امروز ۱۶ بچه دنیا می‌آورند این چه اتفاقی می‌افتد؟ این ۱۶ بچه، تمام آن مسئولیت‌های دوران پیری و سالمندی پدر و مادر را باید به دوش بکشد.

 

وی، بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی فراوان، افسردگی‌های حوزه زنان، بیماری‌هایی مثل سندروم آشیانه خالی، اضطراب‌های فراوان یعنی زنان بعضاً برخوردار از رفاه اجتماعی بالایی اما زنانی افسرده، تنها، غریب و بدون پشتیبان، آسیب‌های تربیتی در حوزه فرزندان، یعنی تربیت فرزندانی با مشکلاتی چون تضعیف شبکه ارتباطی، کاهش هوش هیجانی، انزواطلبی، عدم تعامل با دیگران، وابستگی‌های متعدد به پدر و مادر، بلوغ زودرس، جایگزین شدن رسانه،روحیه تهاجمی و تدافعی پیدا کردن کودکان به دلیل وجود محیطی کاملاً نامناسب برای تربیت محیط کم فرزندی باشد.

 

نویسنده کتاب «کاهش جمعیت، آخرین راهبرد غرب» اضافه کرد: همچنین عدم فرزندآوری، کشور را با آسیب‌های اقتصادی امنیتی و نظامی مواردی از این قبیل تهدید می‌کند و لازم و ضروری است که همه به فکر باشند.

 

خادمیاران رضوی، تسهیل‌گر جوانی جمعیت می‌شوند

وی تأکید کرد: برای بهبود این وضعیت در مرحله اول اغناء جامعه نخبگانی است و دوره حسنه ماندگار با پیشقدم شدن آستان قدس رضوی، ویژه خادمیاران در استان‌ها درحال برگزاری است.

 

فولادی گفت: با برگزاری این دوره آموزشی خادم یاران استان قدس رضوی نسبت به مباحث جمعیتی و فرزندآوری و عوامل موثر در کاهش جمعیت نسبت به مسئله آسیب‌ها و چالش‌های پیری و جمعیت و قتل عمدی جنین تسلط پیدا می‌کنند.

 

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی آموزشی و پژوهشی امام‌‌خمینی (ره) در ادامه افزود: قتل عمدی جنین، امروز یک بحران عظیم در کشور ماست، بعضی از ایرانی‌های باصفا، با محبت و عاشق، بی‌گناه‌ترین، بی‌دفاع‌ترین و مظلوم‌ترین موجود هستی که تنها پناه و مأمنش مادرش می‌باشد به دست مادر خودش، به دلایل واهی غیر از مسئله اقتصادی، به قتل می‌رسد.

 

خادمیاران رضوی، تسهیل‌گر جوانی جمعیت می‌شوند

وی بیان داشت: خادمیاران رضوی با فراگیری در این زمینه‌ها آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و در جامعه و در بین عموم مردم به تبیین و روشنگری می‌پردازند به امید آنکه بتوانیم این چالش‌ها و گره‌های ذهنی مردم را نسبت به جمعیت رفع کنیم و نتایج آن را در آینده روشن ببینیم و اتفاقات خوبی رخ دهد و ما در سیاهچاله جمعیتی نیفتیم و از این بحران، مثل همیشه با سربلندی عبور کنیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از