خبر های امروز : 3
اجتماعی | - شماره خبر : 5384
1403-07-25 01:00 https://hormoz.ir/short/eol8R
هرمز گزارش می‌دهد؛
غول گرانی مسکن در کیش خودنمایی می‌کند
غول گرانی مسکن آن هم از نوع غول دو سر، این‌بار در جزیره کوچک کیش خودنمایی می‌کند و آتش افروخته از دهانش به جان بسیاری از ساکنین این جزیره به‌خصوص اجاره‌نشینان افتاده است.

به گزارش خبرنگاره گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، واژه مسکن و خانه، مدت‌هاست به یک کابوس ترسناک برای ساکنان جزیره کیش تبدیل شده است؛ چرا که نه خود اهالی کیش از پس هزینه‌های هنگفت خرید، رهن و اجاره مسکن در این جزیره برمی‌آیند و نه کسانیکه برای اشتغال و امرار و معاش از استان‌های دیگر به کیش مهاجرت می‌کنند.

غول گرانی مسکن آن هم از نوع غول دو سر، این‌بار در جزیره کوچک کیش خودنمایی می‌کند و آتش افروخته از دهانش به جان بسیاری از ساکنین این جزیره به‌خصوص اجاره‌نشینان افتاده است.

البته مدت زیادی است که این غول دو سر به جان کشور و کیشِ کوچک افتاده است، اما در طول زمان کمی به یک موجود بسیار وحشتناک تبدیل شد.

از مدت‌ها قبل تا کنون گزارشات متعددی از سمت و سوی مختلف جزیره کیش مبنی بر گرانی مسکن به دست رسیده است. چه از لحاظ خرید مسکن و چه از لحاظ رهن و اجاره مسکن، گرانی در این جزیره بیداد می‌کند.

قشرهای مختلف مردم از کارگر ساده تا معلم باسابقه و دلسوز به‌خاطر مشکل مسکن در کیش به مشکلات متعددی برخورد می‌کنند.

از قدیم گفته‌اند صدای آواز دهل از دور خوش است، یا زیاد شنیده‌ایم مرغ همسایه غاز است، این دو ضرب‌المثل در کیش بسیار به کار می‌آید. شاید مردم بیرون از کیش تصور کنند زندگی در این جزیره با چنین شرایطی خوب است و ساکنان اینجا زندگی مرفهی دارند و همه چیز گل و بلبل است. درست است، از لحاظ اب و هوا و تفریحات دریایی و فرهنگ ترافیکی و آرامش خاص و مطمئن‌ترین جای سرمایه‌گذاری است و زبانزد است.

در حالیکه اگر برای مدت کمی در این جزیره زندگی کنند، متوجه مشکلات و معضلات فراوان از جمله گرانی مسکن خواهند شد. 

یکی از ساکنین جزیره کیش در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به هزینه‌های بالای مسکن اظهار داشت: وقتی خانه‌ای به متراژ ۵۰ متر با مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان پول پیش و ۱۵ میلیون اجاره ماهیانه در این شهر و مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان پیش و ۲۰_۲۵میلیون تومان ماهیانه در شهر اجاره داده شود، یک مرد به تنهایی از پس این مخارج برنمی‌آید و باید زن و شوهر و حتی فرزند مشغول به کار شوند تا شاید بتوانند هزینه‌های امرار و معاش و اجاره منزل را تامین کنند. 

وی همچنین افزود: تعداد زیادی مسکن‌های سازمانی و وابسته به ارگان‌ها و نهادها در این جزیره فراهم است که حتی مستاجر هم ندارند و خالی از سکنه و خانواده هستند.

این شهروند ساکن کیش بیان کرد: از طرف دیگر نیز طبق اسناد و مدارک به دست آمده، مشخص شده است برخی از ارگان‌ها، مسکن‌های سازمانی خود را به کارمندان و خانواده‌هایی تحویل داده که خود صاحب خانه در کیش هستند و آنها را به مستاجران دیگر اجاره داده‌اند. 

معلمی که چند سال است در یکی از مدارس جزیره مشغول به کار است و با وجود داشتن فرزندی معلول و مشکلات فراوان چه از لحاظ جسمی و فیزیکی و مالی و چه از لحاظ روحی و روانی، باز هم با تمام توان و تلاش به دانش‌آموزان مدرسه رسیدگی کرده است، اما هنوز با معضل اجاره‌نشینی و سختی در تامین هزینه اجاره مسکن دست و پنجه نرم می‌کند.

درحالی‌که آموزش و پرورش این ناحیه مسکن سازمانی خود را در اختیار معلمان و کارمندانی قرار داده که نه تتها مشکل مالی و اجاره‌نشینی ندارند، بلکه ملک و خانه خود را نیز به دیگران اجاره داده و ماهیانه پول زیادی از بابت دریافت اجاره به حسابشان سرازیر می‌شود.

این معلم نیز در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: من مدت زیادی‌ است در یکی از مدارس این جزیره مشغول به خدمت هستم، با تمام مشکلاتی که برای خودم و فرزند معلولم وجود دارد، اما اجازه ندادم خللی در امور مربوط به مدرسه ایجاد شود.

وی ادامه داد: در این مدت سکونت در کیش، اجاره‌نشین بودم و خانه سازمانی در اختیارم قرار ندادند. اکنون دیگر قادر به تامین مخارج و هزینه بالای اجاره مسکن نیستم.

خانمی که بخاطر عدم توانایی خود و همسرش در تامین مخارج زندگی و مسکن بسیار ناراضی بود، در مصاحبه با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: قیمت مسکن در این جزیره از ۵۰ تومان مبلغ پیش و ۶ میلیون تومان مبلغ ماهانه در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان پیش و ۱۲ میلیون تومان ماهانه در سال ۱۴۰۳ رسیده؛ درحالی‌که درآمدها و حقوق‌ها در این سه سال به این میزان افزایش نداشته است.

وی بیان داشت: نظارت و رسیدگی به این حجم از گرانی مسکن در کیش بر عهده کدام ارگان، سازمان و نهادی است که به هیچ عنوان درست و طبق اصول و قوانین انجام نمی‌شود؟

یکی از کارگرانی که برای امرار معاش از شهر دیگر به این جزیره مهاجرت کرده‌است، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من به عنوان کارگر ساده‌ای که در شهر و روستای خود نمی‌توانستم هزینه‌های خانواده‌ام را تامین کنم، دست زن و فرزندم را گرفتم و به این جزیره آمدم تا شاید در جایی مشغول به کار شوم.

وی افزود: در نهایت به دلیل گرانی مسکن مجبور شدم دوباره آن‌ها را به شهرمان برگردانم و تنها و دور از عزیزان، اینجا در این جزیره مشغول به کار شوم.

این کارگر همچنین بیان کرد: چون به تنهایی از پس هزینه اجاره مسکن برنمی‌آمدم، ناچار شدم با چند نفر دیگر هم‌خانه شوم و قید زندگی و راحتی و خوشی را بزنم.

بله دقیقا همینطور است؛ وقتی یک نفر با حقوق اندک خود نمی‌تواند هزینه مسکن را تامین کند، مجبور می‌شود با چندین نفر دیگر و حتی چند خانواده دیگر هم‌خانه شود. 

چرا باید قیمت مسکن، چه برای خرید و چه برای رهن و اجاره در سه سال اخیر به حد چشمگیری افزایش یابد؟ در حالی‌که درآمد مردم، چه کارمند و چه کارگر، متناسب با آن رشد نداشته است؟ 

افزایش قیمت مسکن در ۹۰ درصد استان‌ها و شهرهای کشورمان در سال‌های اخیر زیاد بوده و مردم آن را متوجه شدند؛ اما این افزایش قیمت در جزیره کیش به مراتب بیشتر بوده و هیچ پیگیری و نظارتی از جانب مسئولان مربوطه نشده است.

با وجود مطالبات فراوان از جانب مردم، برخی دغدغه‌مندان و مطالبه‌گرانِ به حق و حتی تجمعاتی که در جزیره شد، باز هم مشکل گرانی مسکن به درهای بسته خورد و با بی‌توجهی مسئولان رو به رو شد.

آیا کسی می‌داند تا چه زمانی آش همین آش است و کاسه همین کاسه؟!

قابل ذکر است قبلا مطالبه‌گری‌های زیادی در این مورد انجام شده؛ حتی امام جمعه جزیره کیش نیز مطالبه‌های به‌حقی را در این راستا داشته است. اما مسئولان مربوطه نه تنها پاسخگو نبودند و به این معضل رسیدگی نکردند، بلکه گوش‌هایشان یکی در بود و دیگری دروازه.

قابل ذکر است با اینکه مطالبه‌گری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت و حتی تجمعاتی هم انجام شد، اما سرِ کبک‌ها همچنان در برف است و هیچ عکس‌العملی در این مورد از سمت مسئولان نشان داده نمی‌شود.

اما ما صدای مردم معترض و حق‌گو هستیم و صدایشان را به گوش همه می‌رسانیم؛ باشد که وجدان‌ها به درد آیند و دلی بسوزد و مسئولی در جهت رفع این مشکل گامی بردارد.

امیدواریم پیگیری‌های مجدد و مکرر، دوایی باشد بر دردِ تاکنون بی‌دوایِ مطالبه‌گران و گرانی مسکن.

انتهای خبر/

نظرات