حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/05/01 | 2024/07/22

Logo

سفر اربعین؛ کدام مسیر را انتخاب کنیم؟

سفر اربعین؛ کدام مسیر را انتخاب کنیم؟

امسال زائران اربعین می‌توانند از مسیر دریایی «خرمشهر-بصره» هم سفر اربعین را تجربه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز» به نقل از ایرنا، محرم آمد و پرچم و پارچه‌های سیاه سراسر ایران اسلامی سیاه پوش شد و مجالس عزاداری و سخنرانی در غم از دست دادن سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین (ع) و یاران با وفایش برپا شد.

هر ساله با ورود به ماه محرم عزاداران حسینی در سراسر کشور با نصب پرچم و پارچه‌های سیاه و برخی نیز با بنرهای مختلف و نوشته‌های احادیث و اشعار و عده ای هم با برپایی مجالس عزاداری در غم از دست دادن سرور و سالار شهیدان و ۷۲ تن یاران باوفایش اشک ماتم می‌ریزند.

بیستم ماه صفر امسال برابر با چهارمین روز شهریور مصادف با روز اربعین حسینی است که عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) از حدود ۲ هفته مانده به روز اربعین راهی عتبات عالیات در عراق می‌شوند.

بر اساس اعلام مسئولان ستاد مرکزی اربعین حسینی برای تردد زائران اربعین امسال ۶ مرز زمینی، دو مرز هوایی و یک مرز دریایی از خرمشهر به بصره در نظر گرفته شده است.

مرزهای زمینی شامل خسروی، شلمچه، چذابه، مهران، باشماق و تمرچین، مرز هوایی، فرودگاه امام علی (ع) نجف و بغداد و مرز دریایی، مسیر خرمشهر به بصره است که زائران اربعین بنا بر کوتاهی سریع و آسان قبل از عزیمت باید اقدام به شناسایی مسیر خود کنند.

مرز خروج زائران غیر ایرانی نیز که از کشور ما عبور خواهند کرد (معمولا چذابه و شلمچه) است که در مجموع (بر اساس آمار سال‌های گذشته) حدود ۲۰ میلیون نفر در آیین راه پیمایی اربعین شرکت می کنند که از این تعداد حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر زائر ایرانی هستند.

یکی از تاکیدات مسئولان اربعین اعتبار گذرنامه‌های زائران با ۶ ماه اعتبار است که باید طبق قانون رعایت شود، در صورت عدم اعتبار کافی همانند سال گذشته یا به زائران برگه تردد موقت با اعتبار کوتاه مدت ارائه خواهد شد یا اینکه گذرنامه های زیارتی با نرخ ۶۵ هزار تومان صادر و ارائه می شود.

مجوز تردد زائران اربعین منوط به ورود به سامانه سماح و تکمیل فرم های بیمه ای است که زائران پس از ورود به این سامانه می توانند بر اساس نرخ تعیین شده از سه سطح بیمه ای بهره مند شوند.

براساس آمار و اطلاعات موجود از تعداد حدود ۲۰ میلیون زائر عتبات از سراسر کشور حدود ۵ میلیون را ایرانیان تشکیل می دهند که این تعداد می توانند پس از تکمیل فرم های مربوط از دریافت ۲۰۰ هزار دینار عراقی نیز بهره مند شود.

موکب‌داران نیز پس از صدور مجوز تردد به عتبات عالیات می توانند از حدود سه هفته قبل از روز اربعین برای استقرار موکب های خود راهی عراق شوند.

به گفته مسئولان امر هزینه بلیت رفت و ‌برگشت هواپیما از تهران به نجف و بغداد ۱۰ میلیون تومان و از مشهد به فرودگاه‌های نجف و بغداد ۱۲ میلیون تومان تعیین شده است که زائران می توانند از این طریق نیز راهی اربعین شوند.
 
 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از