حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

یادداشت؛

ازدواج و هم‌کفو بودن طرفین

ازدواج و هم‌کفو بودن طرفین

مهم‌ترین چیزی که در ازدواج و زندگی مشترک مطرح است هم‌کفو بودن است، اگر تفاهم فرهنگی نباشد، زندگی سخت می‌گذرد و یا اصلا نمی‌گذرد و ادامه پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ یکی از معیارهای ازدواج، هم‌کفو بودن طرفین در امر مهم ازدواج است، خیلی از ازدواج‌هایی که در این زمان منجر به طلاق می‌شود، به دلیل عدم هم‌کفو بودن طرفین ازدواج است، طرفین ازدواج باید از تمام جهات علمی، فرهنگی و جسمی و خانوادگی و اخلاقی و کرداری هم ک‌کفو باشند، و رضایت قلبی و طیب خاطر و معیار دینی همه این‌ها در موفقیت زندگی مشترک شرط است.

در امر مهم و خطیر ازدواج نباید احساسات، مال وثروت و صرفا جمال و زیبایی معیار گزینش همسر باشد، برای این که طرفین می‌خواهند همسنگر باشند علاوه این که همسر هستند، رزمندگان و همسنگران می‌توانند دشمن را عقب برانند، و جامعه را از لوث دشمن آلودگی‌ها پاک کنند، یک زن و شوهر اگر همه معیارهای ازدواج مخصوصا هم‌کفو بودن را داشته باشند هرگز پدیده زشت بنام «طلاق» تحقق پیدا نخواهد کرد.

این‌که در روایات و منابع اسلامی می‌خوانیم که خواستگاران زیادی برای حضرت زهرا سلام الله علیها آمدن، و پیامبر اسلام (ص) اسم طرف را برای بانوی دو عالم می‌برد و حضرت، صورت مبارک را بر می‌گرداند، یعنی این که او هم کفو‌من نیست، و مهم‌ترین معیار هم‌کفو بودن؛ دینداری و امانتداری است، دختر و پسر که باهم ازدواج می‌کنند علاوه شرائط عقلی، اخلاقی، جسمی و رفتاری اگر دیندار امانتدار باشند، با تمام صعود و فرودهای زندگی می‌سازند.

در حدیث قدسی آمده است که خداوند خطاب به حضرت محمد مصطفی(ص) فرمود: اگر علی(ع) آفریده نمی‌شد، برای دخترت فاطمه در بین مردها کسی که هم‌شأن و هم‌کفو از تمام جهات نبود، با توجه به این فرمایش ذات هستی، مهم‌ترین چیزی که در ازدواج و زندگی مشترک مطرح است هم‌کفو بودن است، اگر تفاهم فرهنگی نباشد، زندگی سخت می‌گذرد و یا اصلا نمی‌گذرد و ادامه پیدا نمی‌کند.

همچنین از نگاه اسلام و تعالیم ارزشمند اسلامي، ازدواج و تشکیل خانواده و جامعه کوچک با اهل عقل و خرد باشد، نه با کم‌خردان و بی‌عقلان، امام صادق(ع) فرموده: «اِیّاَکُم وُتَزوِیجَ الحَمقَا ءِِ فَاِنَّ صُحبَتُهَا بَلَاءُُ وَوَلَدُهَا ضَبَاعُُ» «برشما باد دوری کردن ازدواج با بی‌عقل‌ها و کم‌خردان، همانا صحبت و معاشرت کردند با آنان بلاء وگرفتاری است وفرزند او تباه خواهد شد»، هدف از ازدواج و تشکیل خانواده تربیت فرزندان و گل‌بوته‌های زندگی است که به جامعه تحویل داده می‌شود، و از کم‌خردان جز بی‌خرد، چیزی دیگر به وجود نمی‌آید، و بسیاری از مشکلات زندگی و جامعه از ناحیه بی‌خردان و نادان‌هاست، انسانی که دچار آدمی نادان شود نه راه پیش دارد و نه راه به عقب، ازدواج که تقرّب به خداست با نادان‌ها و بی‌خردان و بی‌شعورها، آدمی به تقرّب خدا نمی‌رسد.

خوش خلقی ضامن بقای خانواده

چرا این گونه است؟ ثبات خانواده‌ به روابط عاطفی، صحیح و برخوردهای مناسب از سوی اعضای آن خانواده با یکدیگر منوط است، برخورد اخلاقی با افراد خانواده چه از طرف مرد نسبت به زن و فرزندان و چه از جانب زن نسبت به شوهر و فرزندان، و چه از طرف فرزندان نسبت به پدر و مادر، ضامن بقای خانواده و شیرینی زندگی است، به گونه‌ای که رسول مکرم اسلام(ص) فرموده: «اَقرَبُکُم مِنِّی مَجلِساً یَومَ القِیَامَهًِ اَحسَنُکُم خُلقاً وَ خَیرُکُم لِاَهلِهِ» «نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت و به جایگاه من، کسی است که اخلاق و رفتارش نیکو‌تر باشد و به خانواده و اهل و عیال خوبی کند»، چرا این‌گونه است؟ جواب این است که شخصیت‌های مهمی که دنیا را تکان داده‌اند و تحولی به وجود آورده‌اند و جامعه به تعالی و ترقی و کمالات مادی و معنوی رسانده‌اند از خانواده‌های خوش‌اخلاق و خوش برخورد بوده‌اند و از خانواده‌های بداخلاق و بی‌خرد وکم‌عقل، جز تبهکار و جنایتکار چیزی دیگر به وجود نمی‌آید و در عصر حاضر، مستضعفین عالم، دچار این‌گونه بزخردان و گمراهان هستند.

پس ازدواج یک امر مقدس و ارزشمند است که طرفین باید دقت کافی و وافی را داشته باشند که با چه آدمی هم سنگر و همسر و هم‌هدف می‌شود.

منبع: اصول کافی،ج ۵، ص ۳۵۰ و تحف العقول، سخنان پیامبر اسلام(ص)

یادداشت به قلم: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی هاشمی کارشناس مذهبی استان هرمزگان 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از