حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/02/31 | 2024/05/20

Logo

به میزبانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان؛

دوره آموزشی آشنایی با فضاسازی پارک‌ها آغاز شد

دوره آموزشی آشنایی با فضاسازی پارک‌ها آغاز شد

صبح امروز یکشنبه، نخستین دوره آموزشی آشنایی با فضاسازی و مدیریت پارک‌ها، باغ‌های وحش و پرندگان در جزیره قشم آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ صبح امروز یکشنبه ۲۹ مردادماه، دوره توانمندسازی و آموزشی ویژه همکاران سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور باهدف آشنایی با نحوه فضاسازی و مدیریت باغ‌های وحش پرندگان و همچنین پارک‌ها به میزانی استان هرمزگان در جزیره قشم آغاز گردید.

 حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در آئین افتتاحیه این دوره آموزشی اظهار کرد: خلیج‌فارس نگین کشور عزیزمان است و از لحاظ موقعیت ژئوپلوتیکی از اهمیت بالایی برخوردار است.
 مسیحی تازیانی با بیان اینکه استان هرمزگان با دارابودن ۱۴ جزیره در خلیج‌فارس با موقعیت‌های متفاوتی همراه است، افزود: وسعت برخی از جزایر استان‌های جنوبی ما حتی از کشور بحرین نیز بزرگ‌تر است.
 وی ادامه داد: اکوسیستم‌های دریایی از لحاظ علمی و حفاظتی دارای مناطق زیادی با زیبایی‌های فراوانی هستند که مناطقی به‌عنوان پایگاه‌های حیات‌وحش نیز دارا هستند.
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان برخورداری از دو اکوسیستم خشکی و دریایی را موقعیتی مناسب برای این استان برشمرد و تصریح کرد: موقعیت‌های زیادی را برای حفاظت از این اکوسیستم‌ها فراهم کرده‌ایم که ۱۹ منطقه تحت مدیریت نمونه بارزی از فعالیت‌های انجام شده است.
 مسیحی تازیانی با بیان اینکه هرمزگان استانی روبه‌رشد و اقتصادی است، گفت: این استان صنایع زیادی را دربرگرفته است و به‌نوعی علاوه بر فرصت‌ها، تهدیدهایی را برای اکوسیستم طبیعی ایجاد کرده است.
 وی در ادامه به وسعت نوار ساحلی استان هرمزگان پرداخت و گفت: این استان به لحاظ وسعت در خط ساحلی، ۳۷ درصد خط ساحلی کشور را با مساحتی قریب به ۳۷۰ کیلومتر تحت مدیریت محیط‌زیست استان هرمزگان قرار داده است.
 عالی‌ترین مقام اجرایی در اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۸۰ گونه پرنده در مناطق تحت مدیریت این استان ثبت و شناسایی شده است، ابراز کرد: از لحاظ جمعیتی تعداد گونه‌های ثبت شده پرندگان، دومین استان کشور هستیم.
 مسیحی تازیانی تعداد گونه‌های شناسایی شده پستانداران در این استان را ۷۴ مورد عنوان و اظهار کرد: گونه‌های شناسایی شده ۵۴ درصد گونه‌های کشور را از شامل می‌شود.
 وی در خصوص گونه‌های پرندگان توضیح داد: بیش از ۵۰ درصد گونه پرندگان کشور در اکوسیستم محیط زیستی هرمزگان بوده و گونه‌های کم‌نظیری همچون خرس سیاه بلوچی، پلنگ ایرانی، لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، عقاب ماهی‌خوار... از منحصربه‌فردهای این استان است.
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان خاطرنشان کرد: این دوره می‌تواند یک‌بار علمی و راهکار خوبی برای عمل به وظایفمان باشد، در راستای مدیریت صحیح از مراکزی نظیر باغ پرندگان، باغ‌وحش‌ها نیز خط‌مشی‌هایی را می‌تواند به ما بدهد و نگاه ویژه به دوره‌های آموزشی نیز می‌تواند بر تجربیات همکاران افزوده و انتقال تجربیات بین همکاری استانی تعالی‌بخش باشد.
 وظیفه حفاظت از محیط‌زیست یک وظیفه ملی است
 غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست کشور در آیین افتتاحیه این دوره آموزشی اظهار کرد: مقوله محیط‌زیست یک مقوله فرابخشی است، اجزای محیط‌زیست، آب، هوا، خاک و... متعلقات مختلفی دارد و سازمان محیط‌زیست نیز همکاران متفاوتی را در کنار خود داشته است که طبق اعلام قانون‌گذار، وظیفه حفاظت از محیط‌زیست یک وظیفه ملی است.
 مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست کشور افزود: همه افراد به‌صورت مساوی برای حفاظت از این منابع باارزش باید پای‌کار آمده و تمام‌وکمال تولی‌گری آن را محیط‌زیست در زمینه جمعیت گونه‌های جانوری عهده‌دار بوده و سازمان محیط‌زیست در این عرصه هم مسئول هم پاسخگو است.
 ابدالی با بیان اینکه دولت به‌تنهایی می‌خواهد محیط‌زیست را حفظ کند و این چیزی است که سالیان سال منسوخ شده است، تصریح کرد: باید اعتراف کنیم که در حفاظت از محیط‌زیست موفق نبوده‌ایم و دلیل آن ظرفیت‌های محدود دولت‌ها بوده است.
 وی افزود: گستردگی محیط‌زیست و برخورداری از نیروی کم، ما را به آن اهداف لازم نمی‌رساند و چاره کار استفاده از مشارکت واقعی مردم است.
 مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه تنها راهی که دنیا به آن رسیده است استفاده از مشارکت مردمی است، خاطرنشان کرد: برای این مشارکت دو پیشران وجود دارد، یکی آموزش و دیگری بستر قانونی لازم است که در این بستر باید قانون‌گذاری کنیم که در برخی از قوانین نظیر قانون شکار و صید، صدها ساعت کار انجام شده است که در یک سند در شورای‌عالی محیط‌زیست ارجاع داده می‌شود.
 ابدالی اظهار کرد: اما برای خود حیات‌وحش، برنامه‌های عملی داریم که برای ۲۳ گونه در کشور برنامه عمل تدوین کرده‌ایم و این نقشه راه، سیاست‌های سازمان در این‌گونه‌های بارزش را مشخص می‌کند و اعتباراتی نیز برای اجرای این برنامه‌ها دیده شده است.
 وی با بیان اینکه کار حفاظت از حیات‌وحش یک کار بسیار خطیر است، ابراز کرد: گونه‌های حیات‌وحش گونه‌های زنده‌ای هستند که باید بدانیم یک روز امکان مرگ آنها وجود دارد اما مردم از بین رفتان آنها را بر نمی‌تابند.
 مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست کشور به تحقیقات علمی انجام شده پرداخت و گفت: کارهای علمی که انجام می‌دهیم با وسواس زیادی همراه است، منتها ریسک آن را به جان خریده‌ایم و کارگروه‌های مختلفی نظیر کارگروه تخصصی پرندگان، آبزیان و... را تشکل داده‌ایم.
 ابدالی توضیح داد: کارگروهی متشکل از کمیته‌هایی مختلف نظیر، تکثیر، آموزش، اطلاع‌رسانی و... را در بخش پستانداران ایجاد کرده‌ایم که سرسختانه کار می‌کنند.
 وی در خصوص شناسایی کانون‌های بیماری‌ها و اقدامات مبارزان با این نوع بیماری‌ها در حیات‌وحش گفت: اقدامات خوبی انجام شده است؛ اما باغ‌وحش‌های ما وضعیت خوبی را ندارند و اهداف ایجاد باغ‌وحش‌ها در ایران نمایشگاهی و تفرج است که این مسئله نیز به‌خوبی اجرایی نشده است.
 به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست کشور، از سال گذشته طرح رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها را آغاز کرده‌ایم که در هفت محور و ۵۲ شاخص ارزیابی می‌شوند و بعد از ارزیابی‌شدن، با اهداف حفاظت، تفریح و تفرج اجرایی خواهند شد.
 دکتر ابدالی از برگزاری نشست تعاملی با باغ‌وحش داران سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: برگزاری جلسات استانی نیز در راستای ارزیابی برای جمع‌بندی و نتیجه گرایی باهدف وزن دادن به باغ‌وحش‌های سطح کشور و با ایجاد جایگاه، تکلیف خود را نسبت به آنها مشخص خواهیم کرد.
 وی هدف از این اقدامات را کاهش تخلفات دانست و گفت: باغ‌وحش‌های کشور به استانداردهایی که ما به دنبال آن هستیم خواهند رسید.
 مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست کشور خبر داد: سال گذشته برای بازگرداندن چهار گونه طبیعی اقدام کردیم که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بود
 ابدالی با تصریح به این موضوع که هیچ فرد و گروهی به‌اندازه محیط‌زیستی‌ها، گونه‌های محیط زیستی را دوست ندارند، تأکید کرد: زیرا کارکنان سازمان حفاظت محیط‌زیست در سراسر کشور از جان خودشان نیز می‌گذرند و نثار بیش از ۱۵۰ شهید از این سازمان مهر تأییدی بر این موضوع است.
 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از