هنر طبیعی که گردشگر جذب میکند؛
دره مجسمهها؛ نقاشیخدا بر بوم خاکهای رنگی هرمز
دره مجسمهها صرفاً یک جاذبه زمینشناسی نیست؛ بلکه یک موزه هنری طبیعی است که در آن سنگها و خاکها بهجای بوم نقاشی، نقشآفرینی میکنند. این جاذبه بهویژه در فصول خنک سال، یعنی پاییز و زمستان، اوج جذابیت خود را نشان میدهد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ جزیره هرمز، نگینی درخشان در قلب خلیجفارس، همواره به دلیل موقعیت راهبُردی و تاریخ غنی خود موردتوجه بوده است. اما در دهههای اخیر، هرمز بیشازپیش بهعنوان یک مقصد منحصربهفرد گردشگری و زمینشناختی در جهان مطرح شده است.
شهرت اصلی این جزیره مدیون تنوع خیرهکننده رنگهای خاک آن است؛ پدیدهای نادر که حاصل فرسایش و اکسیداسیون کانیهای مختلف معدنی در طول میلیونها سال است.
در میان این زیباییهای رنگی، منطقهای به نام دره مجسمهها (تنگه مجسمهها) قلب تپنده زیباییهای زمینشناسی هرمز محسوب میشود. این دره که در شمالیترین بخش جزیره و در نزدیکی مناطق کوهستانی قرار دارد، به دلیل فرسایش پیچیده باد و آب، اشکالی حیرتانگیز و طبیعی به خود گرفته است که کمتر میتوان نظیر آن را در جهان یافت. این اشکال که اغلب تداعیکننده چهرههای اساطیری، حیوانات یا بناهای باستانی هستند، صحنهای سورئال را پیشروی بازدیدکنندگان قرار میدهند.
دره مجسمهها صرفاً یک جاذبه زمینشناسی نیست؛ بلکه یک موزه هنری طبیعی است که در آن سنگها و خاکها بهجای بوم نقاشی، نقشآفرینی میکنند. این جاذبه بهویژه در فصول خنک سال، یعنی پاییز و زمستان، اوج جذابیت خود را نشان میدهد.
در این فصول، دمای مطلوب هوا امکان پیادهروی طولانیتر و لذتبردن از تضاد رنگها در نور ملایم خورشید را فراهم میآورد و از گرمای سوزان تابستان که تجربه بازدید را دشوار میسازد، دوری میشود.
رنگهای جادویی و فرسایش هنرمندانه
دره مجسمهها، مساحتی وسیع را در بر میگیرد که در آن، لایههای مختلف زمینشناسی باظرافت تمام توسط عوامل محیطی تراشیده شدهاند. ترکیب رنگهای خیرهکننده این منطقه، ناشی از حضور کانیهایی نظیر اکسیدهای آهن (قرمز و نارنجی)، مس (سبز)، منگنز (سیاه) و کانیهای سیلیسی (سفید و خاکستری روشن) است.
توصیف اشکال هندسی و عناصر طبیعی
مجسمههای این دره، محصول فرسایش پیچیده عوامل طبیعی هستند. بادهای مداوم خلیجفارس (که در هرمز به بادهای شرجی یا نسیمهای مونسون شناخته میشوند) و بارندگیهای فصلی، مسیر خود را در میان خاکهای نرمتر باز کردهاند، درحالیکه لایههای سختتر سنگی در برابر فرسایش مقاومت کرده و اشکال نوکتیز، قلههای قارچی، و ستونهای معلق ایجاد کردهاند.
یکی از برجستهترین ویژگیهای این دره، مجسمه سنگی شیر است که در ورودی منطقه قرار دارد و اغلب بهعنوان نماد اصلی دره شناخته میشود. این مجسمه که به دلیل فرسایش، حالتی نیمه نشسته و غرقکننده دارد، جلوهای باشکوه دارد.
در بخشهای عمیقتر، اشکالی مشاهده میشود که شبیه به سر انسان، اژدها یا حتی برجهای ویران شده یک شهر باستانی به نظر میرسند. این شباهتها اغلب زاییده ذهن خلاق بیننده هستند، اما مواد اولیه و نحوه شکلگیری آنها کاملاً طبیعی است.
فلسفه بصری دره مجسمهها بر پایه تضاد بنا شده است
فلسفه بصری دره مجسمهها بر پایه تضاد بنا شده است. در یک نقطه، تپههایی با رنگ قرمز خونی (ناشی از اکسید آهن بسیار خالص) به آسمان آبی خیره میشوند. در مجاورت این قرمزی، لایههای سفید گچ یا سیلیس، نمایی از برف یا ابرها را تداعی میکنند، درحالیکه رگههای زرد و قهوهایرنگ، عمق و بافت به این منظره اضافه میکنند.
این تنوع رنگی بهگونهای است که با تغییر زاویه تابش خورشید، رنگها نیز تغییر میکنند. در ساعات طلایی صبح و عصر، سایهها عمیقتر شده و مجسمهها حالتی سهبعدی و دراماتیک به خود میگیرند. این پدیده، این منطقه را به یکی از بهترین نقاط جهان برای عکاسی زمینشناسی و هنری تبدیل کرده است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!