حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/04/11 | 2024/07/01

Logo

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان خبر داد:

فعالیت ۱۳۳ اکیپ‌ دامپزشکی در عید قربان

فعالیت ۱۳۳ اکیپ‌ دامپزشکی در عید قربان

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: فعالیت ۱۳۳ اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی هرمزگان در قالب طرح‌های نظارتی در عید قربان اجرا می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ به نقل دامپزشکی هرمزگان، مصطفی فخرآبادی پور، اظهار کرد: در برخی مراسمات مانند عید قربان، ماه رمضان و ایام پایانی سال تقاضا برای خرید دام افزایش می‌یابد به همین دلیل نظارت‌های اداره کل دامپزشکی هرمزگان نیز در این ایام افزایش می‌یابد و طرح‌های نظارتی ویژه این ایام فعال می‌شود.

 وی افزود: امسال نیز با نزدیک‌شدن به ایام عید سعید قربان، اداره کل دامپزشکی هرمزگان طرح ویژه نظارتی در این ایام را انجام می‌دهد.

 فخرآبادی پور عنوان کرد: امسال چهارده اکیپ ثابت و نوزده اکیپ سیار با همکاری ۶۵ نفر از همکاران دامپزشک و بازرسان در کشتارگاه‌ها بر ذبح و عرضه دام نظارت می‌کنند.

 مدیرکل دامپزشکی هرمزگان بیان کرد: در کنار دامپزشکان و بازرسان، ۱۷ ناظر شرعی نیز حضور دارند که در مباحث شرعی ذبح نظارت می‌کنند و این نظارت‌ها از صبح روز عرفه آغاز و تا پایان روز عید قربان ادامه خواهد یافت.

 فخرآبادی پور با هشدار به شهروندان نسبت به انتقال بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو خاطرنشان کرد: شهروندان حتماً توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند و از ذبح دام در منازل و معابر خودداری نموده و کشتار دام را در کشتارگاه انجام دهند.

 وی ادامه داد: کشتار دام در کشتارگاه تنها مختص به این ایام نباشد و مردم در هر زمانی که می‌خواهند دامی را تهیه و ذبح نمایند حتماً از مراکزی که تحت نظارت ناظران و بازرسان دامپزشکی است این دام را تهیه کرده و در کشتارگاه ذبح نمایند چرا که اگر دام دارای علایم بیماری باشد در بازرسی قبل از کشتار توسط ناظر بهداشتی تشخیص و از کشتار آن جلوگیری خواهد شد.

فخرآبادی پور به چند توصیه بهداشتی اشاره و بیان کرد: باتوجه‌به الزام دامداران به اخذ گواهی حمل بهداشتی قرنطینه‌ای می‌تواند با نظارت همکاران دامپزشکی از حمل دام‌های دارای آلودگی انگلی به‌ویژه کنه به مقصد میادین دام و کشتارگاه‌ها جلوگیری به عمل آید.

 مدیرکل دامپزشکی هرمزگان عنوان کرد: برای اینکه جامعه سالمی داشته باشیم باید نسبت به افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری‌های مشترک انسان و دام به‌ویژه تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو اقدام شود.

 وی اضافه کرد: دامپزشکی هرمزگان کارهای نظارتی ویژه عید قربان را آغاز کرده و کارهای مختلفی در جهت اطلاع‌رسانی به مردم در حال انجام است و مردم نیز با ما برای داشتن جامعه‌ای سالم همکاری کرده و توصیه‌های این نهاد را انجام دهند.

 فخرآبادی پور در پایان گفت: شهروندان با رعایت ضوابط بهداشتی و نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچالی (۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد) می‌توانند گوشت را سالم‌سازی نمایند و اگر در زمان خرید یا ذبح دام در این ایام با موارد بیماری یا مشکوک به بیماری دام مواجه شدند با شماره تماس ۱۵۱۲ تماس حاصل نمایند و یا با مراجعه حضوری به ادارات دامپزشکی و نیز ناظرین مستقر در کشتارگاه‌ها موضوع را بررسی نمایند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از