حالت تاریک

امروز : پنج‌شنبه, 1403/04/14 | 2024/07/04

Logo

عالم اهل‌سنت جنوب کشور:

امام رضا(ع) اسوه کامل عبودیت است

امام رضا(ع) اسوه کامل عبودیت است

عالم اهل‌سنت هرمزگان گفت: امام رضا علیه‌السلام اسوه کامل عبودیت بود و به حدی رسیده که عاشق عبادت بود.

عبدالله انصاری از بزرگان اهل‌سنت هرمزگان در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، به ویژگی‌های برجسته اخلاقی و رفتاری امام رضا علیه السلام اشاره کرد و اظهار کرد: جامعیت و وحدت در شخصیت، حصول و ضوابط ولایت مداری، اخلاق عالی و ممتاز، پرهیزکاری و تقوا، سخاوت، صبر و مقاومت، عزت نفس، اخلاق و رفتار با مردم و خانواده از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی امام رضا علیه السلام است.

وی افزود: هشتمین امام شیعیان علی ابن موسی رضا (ع) ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری، شانزده روز پس از شهادت جد بزرگوارش امام صادق علیه‌السلام در مدینه چشم به جهان گشود و نام مبارکش را علی نهادن و کنیه ابوالحسن و القابش رضا، صابر، رضی و وفی بود که مشهورترین آن رضا است.

وی اظهار کرد: پیشوای هشتم شیعیان پس از شهادت پدر بزرگوارش امام کاظم علیه‌السلام عهده‌دار مقام امامت شدند و امامت آن بزرگوار همچون سایر پیشوایان از جانب خداوند تعیین و تفصیل پیامبر اسلام (ص) و معرفی پدر بزرگوارش صورت پذیرفت.

شخصیت برجسته اهل‌سنت بستک ابراز کرد: امام رضا (ع) مانند دیگر پیشوایان معصوم به زیور فضائل اخلاق و کمالات نفسانی آراسته و از هر گونه زشتی و پلیدی و رذایل اخلاقی منزه است و در این راه رفتار و اخلاقش الگو و سرمشق دیگران بود.

انصاری در توضیح جامعیت و وحدت در شخصیت امام رضا علیه‌السلام گفت: منظور از این مطلب اینکه وجود صفات گوناگون و اساسی در شخصیت آن امام همام است که واجد خصوصیات مختلف بودند، هماهنگی بر اساس اصول و ضوابط معین و رفتار با افراد و یکسان در واکنش‌ها در موقعیت‌های مشابه است.

وی افزود: اصول و ضوابط امام رضا(ع) در ولایت مداری، اخلاق عالی و ممتاز آراسته بودن و بدین سبب دوستی عام و خاص را به خود جذب کرده بودند و پرهیزکاری و تقوایی امام رضا(ع) به گونه‌ای بود که نه تنها مردم و دوستان بلکه دشمنان نیز به آن اعتراف می‌کردند‌.

این شخصیت برجسته اهل‌سنت بستک گفت: همه فکر و اندیشه ایشان حفظ دین خدا و اجرای وظایف الهی بود و نجات خود و مردم را در پرهیزکاری و عبادت می‌دانستند. و این امام همام اسوه کامل عبودیت بودند و به حدی رسیده که ایشان را عاشق عبادت می‌دانستند.

انصاری، تاکید کرد: سخاوت، صبر و مقاومت، عزت نفس، رفتار شایسته با مردم و همچنین نوع برخوردها تربیتی و سازنده با افراد از دیگر سجایای اخلاقی امام رضا علیه السلام است.

وی در پایان به قسمتی از زندگی‌نامه امام رئوف اشاره و گفت: هشتمین پیشوای شیعیان است فرزند امام موسی کاظم(ع) و مادر گرامی نجمه نام داشت و در مدینه بعد از شهادت پدر، ولایت را بر عهده گرفت و رسیدگی به امور شیعیان را بر عهده گرفت و شاگردان پدر را به دور خود جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق علیه‌السلام مشغول شد و در این راستا گام‌های بسیار بزرگی برداشت.

عالم اهل‌سنت جنوب کشور تصریح کرد: مدت امامت امام رضا علیه‌السلام حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال در مدینه و سه سال در خراسان و در مورد تعداد فرزندان آن حضرت اختلاف وجود دارد و برخی امام جواد را تنها فرزند او می‌دانند و گروهی دیگر برای او فرزندان دیگر نیز برمی‌شمرند.

 انصاری خاطر نشان کرد: پس ۱۷ سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم با نقشه و حیله مأمون عباسی راه خراسان را در پیش گرفتند و آن حضرت با قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت دو سال و در ۵۵ سالگی به دست این خلیفه عباسی به شهادت رسیدند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از