حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/02/31 | 2024/05/20

Logo

مدرس دانشگاه در گفتگو با هرمز مطرح کرد:

تفاوت نگاه اسلام به زن با سایر مکاتب

تفاوت نگاه اسلام به زن با سایر مکاتب

استاد دانشگاه‌های هرمزگان با اشاره به تفاوت نوع نگاه اسلام به زن با سایر مکاتب گفت: زن در مکتب اسلامی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

قاسم امینی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»  با اشاره به جایگاه زن در اسلام اظهار کرد: در اسلام بهترین رویکردها و نگاه‌ها، والاترین مقام‌ها در ارتباط با زن و احترام به زن و حقوق زن نسبت به سایر مذاهب و مکاتب را دارد و این برگرفته از ارزش بالایی است که خداوند متعال برای انسان و زن به عنوان یک موجود اشرف مخلوقات قائل است.
 
 مساوی بودن جایگاه زن و مرد از منظر قرآن کریم 

استاد دانشگاه‌های هرمزگان با اشاره به مساوی بودن جایگاه زن و مرد از منظر قرآن کریم ادامه داد: در آیات شریفه قرآن هر کجا که تعبیر به اشرف مخلوقات و خلیفه‌الله شده بحث انسان است که شامل زن و مرد می‌شود و این جایگاه برتر را خداوند به زن عنایت کرده است.

امینی یادآور شد: چندین جهات زن در اسلام مورد احترام است؛ بحث تعلیم و تربیت، بحث انسان سازی و آرام‌بخشی که خداوند در سوره‌های مختلف به آن اشاره کرده است؛ زن می‌تواند کانون گرم خانواده را از بلاهای مختلف مصون نگاه دارد.
 
خداوند جایگاه ویژه‌ای به زن قائل است

وی تصریح کرد: در آیات مختلف قرآن کریم خداوند جایگاه ویژه‌ای به زن قائل است مانند سوره روم که خداوند می‌فرماید: «از جنس خودتان همسرانی آفریدیم که در کنار آنها آرامش پیدا کنید» ؛ این تعبیر مهم و بلندی است که زن را مایه آرامش مرد قرار داده که در هیچ مکتبی دیگر نمی‌بینیم که این نوع ادبیات برای زن در نظر بگیرد.

استاد دانشگاه‌های هرمزگان تاکید کرد: در سوره‌های دیگر قرآن نیز به زن پرداخته شده مانند سوره نساء که به وظایف و تکالیف زنان اشاره شده و حق و حقوق زنان نیز شرح داده شده است.
 
 جایگاه زنان و رسالتی که خداوند بر دوش زن گذاشته است

امینی مطرح کرد: روایات فراوانی در مورد اهمیت خانواده، جایگاه زنان و رسالتی که خداوند بر دوش زن گذاشته که آن تربیت انسان است که بسیار ارزشمند است و نبی اکرم(ص) ارزش زن را این گونه توصیف می‌کند آن را در کنار نماز، عطر و خوش‌بویی قرار می‌دهد و می‌فرماید در دنیای شما سه چیز برای من مهم است یکی نماز دیگری خوشبویی و عطر و زن است.
 
اسلام نگاه متعادل به زن و مرد است

وی افزود: با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی که جامعه عرب داشته پیامبر اکرم(ص) جایگاه زن را اینگونه شالوده و ریل‌گذاری می‌کند برای اینکه یک تمدن اسلامی بتواند از آن استفاده کند تمدن‌های دیگر مانند تمدن یونانی، رومی و... عموماً مرد سالار بود اما نگاه اسلام نگاه متعادل به زن و مرد است.

استاد دانشگاه‌های هرمزگان تصریح کرد: خانواده و فرزند آوری برای اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که در روایت اسلامی آمده کسی که ازدواج نکرده نصف دینش ناقص است و از آن طرف کسی که ازدواج می‌کند نصف دینش کامل می‌شود به طبع آن فرآیندهای و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، آسیب‌های جنسی و...می‌تواند در مسیر تشکیل خانواده و آن رسالتی که خداوند متعال به زن و مرد سپرده در این مسیر تکامل پیدا کند و مسیر تکامل‌سازی و انسان سازی در پیش بگیرد.
 
 نور امامت  از مسیر زنان پاکدامن رقم خورده است

امینی عنوان کرد: زنان توحیدی مانند حضرت مریم(س)، حضرت آسیه(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه‌زهرا(س)، حضرت زینب(س) در طول تاریخ نقش‌آفرینی داشته‌اند و نور امامت نیز از مسیر زنان پاکدامنی رقم می‌خورد که بشریت و دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تاکید کرد: امروز تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، تاریخی تمدنی زنان در آن نقش داشته‌اند و بانوان ایران اسلامی نیز در سایه انقلاب چه خوب در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی می‌کنند و مقام‌های مختلف و رنگارنگی از افتخارات مختلف علمی و پژوهشی، ورزشی و... به دست می‌آورند.
 
 نقش حضرت خدیجه(س) در تارخ اسلام
 
امینی با اشاره به نقش حضرت خدیجه(س) در تارخ اسلام گفت: در ارتباط با نقش حضرت خدیجه(س) و کمک‌های آن به پیامبر گرامی اسلام که بنی اکرم(ص) فرمودند اگر کمک‌های حضرت خدیجه(س) نبود چه بسا اسلام سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد.

استاد دانشگاه‌های هرمزگان تصریح کرد: ولایت شناخته شده نیست مگر با وجود حضرت فاطمه‌زهرا(س) و خطبه فدکیه زهرای مرضیه در حمایت از ولایت است.
 ولایتمداری و ولایت‌پذیری را حضرت زهرا(س) برای ما می‌آموزند

امینی تاکید کرد: ولایتمداری و ولایت‌پذیری را حضرت زهرا(س) برای ما می‌آموزند و در سیره سیاسی زهرای مرضیه ما ولایتمداری و حمایت از ولایت  را از ایشان می‌آموزیم؛ ایشان در سخت‌ترین شرایط سیاسی آن زمان پشتیبان امام علی(ع) به عنوان ولی خدا بودند.

وی عنوان کرد: تحولات عظیم تاریخ و پیغام کربلا را اگر شیر زنی مانند حضرت زینب(س) نبودند به گوش جهان نمی‌رسید و در واقعه عاشورا خانواده شهدا و زنان بهترین رسانه برای آن حادثه بودند و چه خوب پیام کربلا و امام حسین(ع) را به جهان مخابره کردند.

تحلیل‌گر مسائل روز جامعه اذعان کرد: امروز در تحولات عظیم  تاریخ معاصرمان نیز نقش زنان بسیار پررنگ است و چه در انقلاب مشروطه و چه در انقلاب اسلامی زنان قیام علیه استبداد، استکبار و استعمار را برعهده داشتند و امروز به لطف انقلاب اسلامی و آن جایگاهی که به زنان در جمهوری اسلامی تعلق دارد بانوان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... نقش آفرینی می‌کنند و با الگو گیری از بانوان توحیدی صدر اسلام مسئولیت‌های مختلف در جامعه را بر عهده دارند.
 
 تفاوت نوع نگاه اسلام به زن با سایر مکاتب

امینی با اشاره به تفاوت نوع نگاه اسلام به زن با سایر مکاتب مطرح کرد: مکتب اسلامی جایگاه ویژه‌ای برای زن دارد و اگر طبق نمودار عنوان کنیم نوع نگاه به زن در برخی از مکاتب شرقی یک نوع نگاه تفریطی نسبت به زن و حقوق و احساسات آن دارند و زن را یک موجود شیطانی ترقی می‌کنند که آن را خارج از حیطه حقوقی و گاهی انسانیت می‌دانند و دوری از آن باعث سعادت می‌دانستند و این مکاتب نگاهشان به زن منفی است و معتقدند هر کس به سمت زنان برود از فضیلت و سعادت دور می‌شود؛که این نگاه از نظر اسلام مردود است.

وی تصریح کرد: در لیبرالیسم غربی مکاتبی مانند مکتب سودگرایی، مکتب لذت‌گرایی یک نوع نگاه افراطی دارند و از زن سوء استفاده کامل دارند و از زن به عنوان یک ابزار برای شهوت‌رانی استفاده می‌کنند و متاسفانه به اسم حقوق و آزادی به خورد سایر ملت‌ها می‌دهند.
 
 خانواده جایگاه مهمی در اسلام دارد

استاد دانشگاه‌های هرمزگان گفت: در تاریخ نظام سرمایه‌داری و کاپتالیسم نگاه کنیم از زن برای تولید ثروت به هر نحوی استفاده می‌کنند و امروز در جوامع غربی می‌بینیم که تجاوز بسیار گسترده به حقوق زنان را شاهد هستیم.

امینی تاکید کرد: نگاه اسلام به زن یک حد وسط است و هر جا اسم مرد می‌آورد نام زن را نیز عنوان می‌کنند و خانواده جایگاه مهمی در اسلام دارد.

وی تصریح کرد: اسلام هر نوع سوء استفاده از زن را حرام می‌داند و برای زن هم حق و حقوق تعیین کرده و هم تکالیفی بر دوشش گذاشته است و برای انسان ارزش قائل است.

استاد دانشگاه‌های هرمزگان خاطر نشان کرد: با توجه به جنس زن و مرد و اختلاف‌هایی که از نظر ژنتیکی، جسمی، غریزه‌ای دارند برای هر کدامشان اسلام حق و حقوقی در نظر گرفته است.
امینی عنوان کرد: یکی از نکاتی که در مورد  جایگاه زن و الگوهای دینی و اسلامی می‌توانیم  مد نظر قرار دهیم وجود زن‌های شایسته‌ دینی در طول تاریخ مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) است و داشته‌های هویتی، دینی و تاریخی ما باعث یک قوام تمدنی، فکری و اعتقادی در جامعه شده است.

وی با بیان اینکه احترام به زن از منظر اسلامی باعث تشکیل یک فرهنگ شده است، گفت: امروز فرهنگ احترام به زن باعث قوام، وحدت و پیشرفت جامعه شده است که دشمن از این موضوع احساس خطر می‌کند و یکی از مهمترین هجمه‌ها و جنگ‌های دشمن علیه خانواده است.
 
 جنگ نرمی که دشمن به راه‌انداخته نظام خانواده را مورد هدف قرار داده است

استاد دانشگاه‌های هرمزگان مطرح کرد: در جنگ نرمی که دشمن به راه‌انداخته نظام خانواده را مورد هدف قرار داده امروز نسخه‌ای که کشورهای استعمارنوین و نو به سایر کشورها به خصوص کشورهای اسلامی از جمله ایران تجویز می‌کنند انهدام خانواده و افول کردن نقش زن است.

امینی تصریح کرد: اشتباهاتی که غربی‌ها در قرون گذشته در قبال خانواده انجام دادند و تحلیل بردن نقش زن و استفاده ابزاری از زن نکات منفی و بازخوردهای آن را دیده‌اند؛ اما آن را به سایر جوامع تجویز می‌کنند با هدف اینکه نظام اجتماعی و خانواده را در آن جامعه از بین ببرند و  امروز این به عنوان ابزار نبرد فرهنگی و نبرد نرم علیه کشورهای اسلامی استفاده می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تعبیر بسیار جالبی دارند تحت عنوان  سیاست آندلسی علیه انقلاب اسلامی؛ در آندلسی مسلمین چند ۱۰۰ سال حاکم بودند برای اینکه حاکمیت مسلمانان را از بین ببرند دو کار را انجام دادند یکی رواج شراب و یکی زن بارگی در بین جوانان مسلمان و از این طریق جوانان مسلمان را اغفال کردند؛ همین سیاست را دشمنان انقلاب در مقابل جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کنند سیاست حجاب‌زدایی در ایران ناشی از همین تفکر است.

 دشمنان به دنبال از بین بردن نظام مقدس خانواده هستند

استاد دانشگاه‌های هرمزگان تصریح کرد: دشمنان به دنبال از بین بردن نظام مقدس خانواده هستند؛ زیرا می‌دانند بزرگترین قدرت نظام انقلاب اسلامی ارزش‌های دینی و اعتقادی است که در قالب این ارزش‌ها زن و خانواده جایگاه والایی دارند و به همین دلیل این موضوعات را نشانه گرفته‌اند و به دنبال این هستند که فاکتور قدرت مهم را از جامعه ما بگیرند و با این امر واقف هستند که اگر این اتفاق بیفتد جامعه قدرت اصلی خود را از دست می‌دهد؛ علاوه بر اینکه جمعیت جامعه ما کاهش می‌یابد قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... ما نیز ضعیف می‌شود.

امینی خاطر نشان کرد: نتیجه می‌گیریم الگوهایی واقعی اسلامی مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) داریم و برای بانوان ایران اسلامی نقطه نور بخش و امید هستند و زن در جامعه دینی ما جایگاه والایی دارد و نگذاریم دشمن به اهداف شوم خود برسد.

انتهای خبر/


لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از