حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/02/31 | 2024/05/20

Logo

یادداشت؛

الگوی پیشرفت

الگوی پیشرفت

برای پیشرفت در جامعه، نیازمند الگوهای مناسبی هستیم، اقدامی نرم و تدریجی که ماحصل این کار سخت و پر تلاش می‌تواند نظام پیشرفت یک کشور را دگرگون سازد.

به گزارش پایگاه خبری هرمز؛ محمدامین عالی‌پور احمدی، فعال رسانه‌ای و مطبوعاتی استان هرمزگان در یادداشتی نوشت: پیشرفت، کلیدواژه‌ای است که امید به زندگی را در جامعه  زنده می‌کند و برای هر انسانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

مقوله پیشرفت را فقط در عرصه اقتصادی نمی‌توانیم بگنجانیم؛ بلکه در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و.... نیز این امر برای هر انسانی میسر می‌باشد.

پیشرفت علاوه بر دربرگیری فردی می‌تواند در حوزه اجتماعی نیز آثار خوبی از خود به‌جای بگذارد، و امروزه جوامع جهانی از حیث دوم (پیشرفت اجتماعی) اهمیت بسزایی به این مقوله قائل هستند تا جایی که برای آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در برنامه کاری خود قرار می‌دهند.

پیشرفت‌های اجتماعی می‌تواند آثار خود را به طرق مختلف در جامعه القا کنند که نمونه آن را می‌توانیم پیشرفت در الگوی صبر و تحمل جامعه، الگوی مصرف و بهره‌وری، پیشران‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگ‌های سالم زیستی نام ببریم.

عواملی مختلفی در ایجاد چنین پیشرفت‌هایی می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند که در بخش‌های مختلفی می‌توانیم از آنها ذکر نام داشته باشیم که از همه مهم‌تر مراکز آموزشی به‌عنوان سنبل و موتور محرک ایجاد فرهنگ پیشرفت در جامعه تلقی می‌شوند.

امروزه در جوامع مختلف محلی و در بسیاری از کشورهای روبه‌توسعه جهانی، مدل‌سازی و الگودهی برای پیشرفت را در وجود انسان‌ها از همان دوران کودکی نهادینه می‌کنند تا با آموزش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌های اجتماعی، جامعه‌ای باسواد کلاسیک و سواد منطقی، گامی مؤثر برای پیشرفت محیط پیرامونی خود بردارند.

زمینه‌های فرهنگی که ابعاد آن در سال‌های متمادی در بعدهای مختلف سیاسی، فرهنگی، آموزشی و مهارتی دیگر نیز نمود خود را آشکار می‌سازد.

علاوه بر موارد مطرح شده، نگاه خانواده و مسئولان جامعه نیز بی‌تأثیر در القای الگوی پیشرفت نیست، جنس کار لطیفی که ضخامت محتوایی خود را در آینده می‌تواند دربر گیرد.

بنابراین، برای پیشرفت در جامعه نیازمند الگوهای مناسبی هستیم که بتوانیم پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری بپیماییم و این امر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و همچنین دانش تخصصی می‌تواند الگوهای پیشرفت خوبی را برای جامعه فراهم آورد.

اقدامی نرم و تدریجی که ماحصل این کار سخت و پر تلاش می‌تواند نظام پیشرفت یک کشور را به‌گونه‌ای دگرگون سازد که مدیرانی با روحیه عملگرایی ویژه و منحصربه‌فرد برای ارتقای سطح پیشرفت در جامعه تلاش‌های شایانی را از خود به‌جای خواهند گذاشت.

انتهای یادداشت/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از