حالت تاریک

امروز : پنج‌شنبه, 1403/02/20 | 2024/05/09

Logo

چهارشنبه‌ای که همه را دور هم جمع می‌کند؛

از رفتن به دریا تا بساط ماهی کباب

از رفتن به دریا تا بساط ماهی کباب

چهار شنبه سوری که رسمی ناب و به جا مانده از نیاکان ما به شمار می‌رود فرصتی مغتنم برای جمع شدن خانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها محسوب می‌شود تا یک روز به دور از هیاهوهای زندگی در کمال آرامش در خانه بزرگان جمع شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«هرمز»؛ تمدن، فرهنگ و صلابت از روزگاران کهن در میان ایرانیان موج می‌زند؛ صله رحم که سفارش بزرگان دین ما است نیز مردم ایران زمین از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا در کنار سایر فامیل و همسایه‌ها قرار بگیرند و علاوه بر گذراندن اوقاتی سرشار از خوشی صله رحم را نیز به جای بیاورند.

 

چه زیبا ما ایرانیان احترام و تکریم بزرگان را مانند ارثیه‌ای ناب از بزرگترها آموخته‌ایم و در زمان‌های مختلف به تکریم پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌پردازیم این زمان‌ها می‌تواند یک روز عادی باشد یا روز عید، شب یلدا و یا چهار شنبه سوری باشد‌.

 

چهار شنبه سوری که رسمی ناب و به جا مانده از نیاکان ما به شمار می‌رود فرصتی مغتنم برای جمع شدن خانه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها محسوب می‌شود تا یک روز به دور از هیاهوهای زندگی در کمال آرامش در خانه بزرگان جمع شد.

 

در روزگاران قدیم در شب چهار شنبه سوری مردم در خانه بزرگ فامیل و یا بزرگ محله جمع می‌شدند و بعد از از گذراندن اوقات سرشار از خوشی اتشی را به پا می‌کردند و از خداوند می‌خواستند که درد و بلا از انها دور شود.

 

هرمزگانی‌ها که افرادی متمدنی هستند نیز در مراسمات و آیین‌های کهن ریشه دارند و مراسمات ملی و مذهبی را با دل و جان نگه داشته و اجرا می‌کنند.

 

یکی از رسومات و باورهای مردمان دیار نخل و شرجی رفتن به دریا در آخرین چهارشنبه سال است و بر این باورند که آب دریا مریضی‌ها و غم و اندوه را از آنها می‌گیرد و سلامتی را برایشان به ارمغان می‌آورد.

 

رفتن دسته جمعی به دریا خودش نیز یک خاطره شیرین برای کوکان در ذهنشان نقش می‌بندد که همراه با پدر و مادر، پدر بزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر در کنار ساحل خلیج فارس و عمان به اب تنی می‌پردازند و بعد از ان هنگامی که به خانه آمدن تنشان را با آب شیرین شهری می‌شورند و همه مریضی‌ها را از خود دور می‌کنند.

 

 چهارشنبه سوری، شبی به یاد ماندنی برای مردم خطه خلیج فارس است و کودکان و بزرگ‌ترها به گرد پدر بزرگ و مادر بزرگ می‌نشینند و قصه‌ها و افسانه‌های شیرین که با شور و هیجان برای آنها تعریف می‌کنند را گوش می‌کنند.

 

مردم دریادل هرمزگانی خوراکی‌های خوشمزه‌ای که هنر دست زنان این دیار بوده مانند لگیمات، رنگینک، پکاره، سمبوسه و... را به عنوان پیش غذا استفاده می‌کنند و برای شام چهارشنبه سوری غذایی دریایی درست می‌کنند‌.

 

ماهی کباب، یکی از غذاهای محبوب مردم جنوب به‌شمار می‌رود که در مناسبت‌های مختلف می‌خورند و چهارشنبه سوری نیز فرصتی مغتنم برای خوردن ماهی کباب در کنار خانواده و بزرگان فامیل و همسایه‌ها است.

در سال جاری که چهارشنبه سوری در ماه مبارک رمضان قرار دارد؛ زنان هنرمند هرمزگانی دست به کار شده‌اند و تنقلات خوشمزه که بیشتر از مشتقات خرما است را برای افطاری امشب در حال تدارک و آماده کردن هستند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از