حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/04/17 | 2024/07/07

Logo

در راستای تحقق شعار سال صورت می‌گیرد؛

احیای اراضی موقوفه تا راه‌اندازی کارخانه فرآوری آلوورا

احیای اراضی موقوفه تا راه‌اندازی کارخانه فرآوری آلوورا

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان با توجه به نامگذاری سال جهش تولیددباومشارکت مردمی، علاوهدبر احیای اراضی موقوفات، درنظر دارد کارخانه فرآوری آلوورا را در یکی از شهرک‌های صنعتی استان ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»، یکی از ویژگی‌های مومنان بخشش قسمتی از مال و اموال خود برای رفع مشکلات نیازمندان و محرومان است، یکی از بهترین نوع بخشش مال، سنت حسنه وقف است، بدین صورت که فرد با افراد مؤمن، بخشی از اموال خود را وقف می‌کند تا از این طریق به صورت دائمی، در راستای کاهش و رفع مشکلات و مسائل نیازمندان صرف شود.

یکی از تعالیم ارزشمند در مکتب اسلام ناب محمدی، سنت حسنه وقف می‌باشد که به عنوان اهرم‌های موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه محسوب می‌شود، این سنت حسنه، در دسترس تمامی اقشار جامعه بوده و در انحصار یک طبقه خاص نمی‌باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان معتقد است خدمت در اداره کل اوقاف و امور خیریه، رسالت و وظیفه‌ای است که واقفین بر عهده این اداره کل نهادند و اظهار امیدواری کرده با استفاده از موقوفات بتوانند خدمت خوبی به جامعه هدف ارائه دهند و به خواسته‌های واقف این جامعه عمل بپوشانند.

 حجت‌الاسلام مسعودی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از برکت وقف واقفین اقدامات بسیار خوبی در سطح استان انجام گرفته است، هر واقف برای موقوفات خود، نیتی را تعیین کرده است و اداره کل اوقاف موظف است دقیقاً در راستای اجرای نیت واقف گام بردارد، در همین راستا در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان اجرای نیات شده که مبلغ بسیار خوبی است.

وی افزود: بخشی از کارهای اداره کل اوقاف و امور خیریه اجرای نیات است، اما از برکات موقوفات واقفین در کارهای دیگر نیز استفاده می‌کنیم که در راستای اجرای نیات آنان است یکی از این کارها اجرای طرح شمیم می‌باشد در این طرح هم آموزش و هم اشتغال و بازاریابی جامعه هدف را مد نظر قرار می‌دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان تصریح کرد: خانواده‌های بد سرپرست بی سرپرست یا خانواده‌های نیازمندی که با ایجاد شغل شاید یک تحول اقتصادی در زندگیشان ایجاد شود در قالب این طرح از آنان حمایت می‌شود.

وی گفت: بیش از ۴۰۰ نفر در سال گذشته دفتر شمیم خدمت شرکت کردند و دوره‌های آموزشی لازم برای آنان برگزار شد در حوزه‌هایی از قبیل خیاطی صنایع دستی فراوری محصولات خانگی مثل ترشی و غیره که بازار فروش هم داشته باشند در کنار بقای متبرکه بازارچه‌ای ایجاد شد تا این بانوان بتوانند تولیدات خود را به فروش برسانند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان همچنین اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس یکی دیگر از طرح‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان نام برد و افزود: در سال گذشته، بیش از ۱۰۰ نفر از محلات مختلف به مشهد مقدس اعزام شدم و یک شب نیز در آستانه امامزاده سید مظفر علیه السلام در خدمت زائر اولی‌های مشهد مقدس بودیم.

مسعودی ادامه داد: این طرح به همت اداره کل اوقاف به امور خیریه استان هرمزگان و با همکاری سایر دستگاه‌ها در سال گذشته اجرا شد برای اجرای طرح قرار دوازدهم، حدود ۳۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: طرح مهر تحصیلی نیز در سال گذشته اجرا شد که از قبل آن کمک‌های مردمی و اجرای نیات واقف ۳۶۰ دانش آموز در ابتدای سال تحصیلی تحت پوشش قرار گرفتند و بر بسته‌های مهر تحصیلی بین آنان توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان تشریح کرد: در طول سال، بیش از ۵۰۰ عنوان ویژه برنامه را در بقای متبرکه اجرا کردیم و در قبال این طرح‌ها خدمات خوبی به زائرین و مجاورین بقای متبرکه ارائه شد.

 وی گفت: به برکت موقوفات واقفین استان هرمزگان، موکبی در ایام اربعین در شهر سامرا راه‌اندازی کردیم این موکب با عنوان موکب باب‌الحوائج استان هرمزگان به زائران حسینی خدمات ارائه داد، موکب مزبور به مدت ۱۲ روز و با حضور ۲۰ خادم که اکثریت آنها خادمان افتخاری بودند در سه شیفت به زائرین سیدالشهدا ارائه خدمت رفاهی و فرهنگی و اسکان کردند خدمات این موکب به صورت مستمر و سالیانه ارائه می‌شود امسال نیز این موکب در شهر سامرا راه اندازی و به زائران اباعبدالله الحسین دمت رسانی می‌کند.

مسعودی با اشاره به سیاست‌های پیش روی اداره کل اوقاف به امور خیریه استان هرمزگان جهت تحقق شعار امسال که مقام معظم رهبری به نام سال افزایش تولید با مشارکت مردمی نام نهادند، تصریح کرد: این اداره کل، برای حفظ عین موقوفات و نگهداری از آنها لازم است یک سری برنامه‌های را با توجه به درآمد موقوفات اجرا کند تا بتوانیم نیت واقف بهتر و بیشتر انجام دهیم.

مديرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان در ادامه افزود: لذا قطعات زمین که کشاورزی و بلااستفاده بوده و بعضی جاها که می‌توانستیم در آنجا پروژه‌های کوچک مثل منازل مسکونی را اجرا کنیم در دستور کار خود قرار دادیم که ابتدا بتوانیم در راستای تامین مسکن کمکی به دولت کرده باشیم لذا اراضی را در اختیار آنها قرار دهیم با توجه به شرایط اوقاف که یک مبلغ جزئی به عنوان پرداخت کنند البته عرصه در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و آنها می‌توانند به صورت اعیانی مسکن را ایجاد کند تا کمکی به جریان نهضت مسکن ملی کرده باشیم.

وی همچنین بیان کرد: از طرفی هم در بحث تولید آنچه را که مد نظر داریم در سال جاری سیاست بهتری پیگیری خواهیم کرد اینکه استفاده بهینه از زمین‌های مزروعی، کشاورزی، آب‌ها و قنوات و سهمیه‌های آبی که موجود بوده اما به فراموشی سپرده شده بود به مرور در حال احیا است و اراضی را به زمین‌های ثمرده تبدیل می‌کنیم که نمونه آن قریب ۱۰ هکتار یا ۱۴ هکتار کشت آلوورا انجام شده برکت بسیار خوبی داشته و با کمک مشارکت موقوفات سه مزرعه ایجاد شده که دو مزرعه در شهر بندرعباس و دیگری در شهرستان رودان است.

مسعودی گفت: به دلیل انجام کار اقتصادی به صورت زنجیره‌ای و از آنجایی که تولید آلوورا و خام فروشی آن به صرفه نیست و در زمینه فروش آن نیز با مشکل مواجه می‌شویم و تولید این محصول آن‌گونه که باید نفع و منفعتی که در نظر داریم،  ندارد لذا امسال بر آن شدیم با توجه به نامگذاری سال که جهش تولید است کارخانه فرآوری آلوورا را در سطح استان و در یکی از شهرک‌های صنعتی هرمزگان تاسیس کنیم و این محصول را به فراوری برسانیم و از خام فروشی بپرهیزیم و سعی کنیم با استفاده از این محصول و تولیدات زمینه اشتغال را برای برخی مردم هرمزگان در استان فراهم کنیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از