به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ این روزها در هرمزگان چیزی که بیشتر از همیشه جان میسوزاند قاچاق و قربانیان راه قاچاق هستند، قاچاقچیان بدون اینکه جان خود و یا دیگران را در معرض خطر ببینند و بدون پایبندی به هیچ قانونی در حال قاچاق سوخت یا کالا هستند، ماشینهای آبی، شوتی، سوختبر و... از جمله اصطلاحاتی است که درباره قاچاقچیان مورد استفاده قرار میگیرد، این گونه فعالیتها بیشتر در شرق و غرب استان هرمزگان وجود دارد و در بندرعباس به عنوان مرکز استان قاچاق سوخت آمار کمتری دارد، شرق هرمزگان یعنی، میناب، سیریک، جاسک و.. از جمله شهرستان هایی هستند که بیشترین آمار سوختبری و قاچاق در آنها ثبت شده است، این در حالی است که ائمه جمعه در شهرستان های مذکور همواره به مسئولین تذکر میدهند با توسعه اشتغال در شرق و حتی غرب استان هرمزگان از قاچاق سوخت و کالا جلوگیری شود.
نوجوانانی که سوختبر میشوند
قاچاق کالا و سوخت به دلیل هزینه کم، و در آمد بسیار بالا مورد استقبال بسیاری از افراد و حتی نوجوانان قرار گرفته است، به طوری که در نقاطی از استان خبر رسیده است که نوجوانان کم سن و سال درس و مدرسه را رها کردند و به خیل عظیم قاچاقچیان پیوسته اند که هم جای نگرانی و هم جای تاسف دارد، فقر و بیکاری دو کلیشه پر تکرار در هرمزگان است که سالهای سال به گوش پایگاه اقتصادی و نفتی کشور خوانده میشود اما دریغ از اینکه در این حوزه توجه ویژه ای به آن شود، هرمزگان با وجود ظرفیتهای عظیمی چون دریا، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع فولادی اصلا نباید واژه فقر و بیکاری در آن گفته شود نه اینکه هر هفته و هر ما به دنبال در آوردن آمار قربانیهای کشته شده در تصادفات جاده ای با ماشین های سوختبر باشیم، وجود دریا به تنهایی میتواند مشکلات بیکاری هرمزگان را حل و فصل کند چرا که اقتصاد دریا محور حلقه مفقوده زندگی اقتصادی پایگاه اقتصادی کشور یعنی هرمزگان است.
بازارچههای مرزی، حلقه مفقوده اقتصاد مرزی
استان هرمزگان استان مرزی در جنوبیترین نقطه ایران اسلامی و دروازهای رو به جهان پیرامون است، این دروازه به جای اینکه صادر کنندهای عظیم باشد تبدیل به یک واردکننده محصولات کشورهای خارجی شده است، به همین علت است که ما شاهد رشد آمار بیکاری در هرمزگان هستیم و این رشد آمار چیزی جز فقر برای مردم و دهکهای پایین نخواهد داشت، جالب اینجاست که در سرتاسر مرز های کشور بازارچههای مرزی برای تقویت اقتصاد شهر و روستا های آن منطقه دایر شده است اما در هرمزگان با وجود بیش از ۲ هزار کیلومتر خط ساحلی مرزی هیچ بازارچه مرزی پر رونقی وجود ندارد و به جای آن ماشینهای سوختبر با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در حرکتند، از قاچاق سوخت که کمی فاصله بگیریم قاچاق کالا در بندرعباس بیداد میکند و قاچاقچیان گستاخ مرز های نترس بودن را جا به جا کرده با اسکورتهای مخصوص بارهای قاچاق را به سر منزل مقصود میرسانند، چندی پیش افراد سودجو، سرگرد در حال خدمت شهید محمدرضا اسدالهی را به شهادت میرسانند به گفته سردار غلامرضا جعفری مأموران انتظامی شهرستان بندرلنگه با انجام اقدامات اطلاعاتی و رصد قاچاقچیان از جابجایی مواد مخدر بوسیله یک دستگاه سواری در حوزه بخش شیبکوه مطلع و پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: بلافاصله مأموران با تشکیل اکیپی به سرپرستی فرمانده انتظامی پاسگاه چارک نسبت به پایش محورهای مواصلاتی و کنترل حوزه استحفاظی اقدام کردند که در این راستا به یک دستگاه خودرو سواری که بوسیله یک دستگاه خودرو دیگر اسکورت میشد مشکوک شده و نسبت به توقف آن اقدام کردند.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه قاچاقچیان به دستور ایست پلیس توجه ننموده و اقدام به فرار کردند، اظهار کرد: در این تعقیب و گریز متأسفانه خودروی اسکورت با ضربه زدن به خوردوی مأموران منجر به واژگونی خودرو شده که بر اثر این حادثه سرگرد محمدرضا اسدالهی فرمانده پایگاه انتظامی چارک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
قاچاق در هرمزگان به مسئله سوخت و کالا خلاصه نمیشود و گره کور اصلی در جایی است به نام قاچاق مواد مخدر که معضل بسیار بزرگی برای کشور است، مواد مخدر به عنوان خطرناک ترین آسیب اجتماعی است که وقتی دامن گیر یک خانواده شود نه تنها جایگاه اجتماعی آن خانواده و فرد بسیار متزلزل میشود بلکه باعث فروپاشی خانوادهها نیز میشود از طرفی آسیب رساندن به سلامت جان و تن انسان از کارهایی است که به شدت توسط خداوند متعال و در قرآن کریم از آن منع شدهایم، با این وجود همیشه هستند افرادی که برای کسب سود بیشتر با زندگی و آینده مردم بازی می کنند و دست به قاچاق، توزیع و پخش مواد مخدر در کشور میشوند،این افراد از منفور ترین افراد در جامعه هستند که درد دیگران درد آنها نیست و نه شاید که نامشان را نهند آدمی و مبارزه نیروهای پلیس همیشه با این افراد ادامه خواهد داشت، پس از انقلاب اسلامی ایران مبارزه با مواد مخدر و اشرار به صورت جد پیگیری شد و در برهه ای زمان شخص شهید حاج قاسم سلیمانی مبارزه با این افراد را در جنوب کشور آغاز نمود و توانست بسیاری از این افراد را نابود و کنترل کند.
نیروی انتظامی جانفدای مردم
پس از گذشت زمانهای طویل از انقلاب اسلامی در هر شهر و روستایی پاسگاهها و کلانتریهایی دایر شد که هر کدام به طوری با قاچاق مبارزه میکردند و در این حوزه نیروهای جان بر کف نیروی انتظامی بیشترین شهید را تقدیم مردم و انقلاب کردند، شهید سعید مریدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان رودان، شهید مسعود پرکاس رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر مرزبانی استان هرمزگان و همه شهدایی که تقدیم راه خدا شدند همگی با یک هدف آنهم مبارزه با قاچاق خصوصاً قاچاق مواد مخدر بوده است، جالب است بدانید پیگیریهای شبانهروزی نیروی پلیس و نیروی انتظامی مستقر در هرمزگان به قدری دقیق و زیاد شده است که در همین مدت کم بسیاری از قاچاقچی و خلاف کاران دستگیر شده و به سزای عمل خود رسیدهاند، مردم هرمزگان در یک ماه اخیر سه شهید والا مرتبه فدای مردم ایران و انقلاب اسلامی کردهاند، شهید مسعود پرکاس رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر مرزبانی استان هرمزگان، شهید سعید مریدی» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان رودان، شهید محمدرضا اسدالهی فرمانده پاسگاه انتظامی چارک از جمله شهیدانی هستند که در ماه اخیر توسط قاچاقچیان از خدا بی خبر به شهادت رسیده اند.
مردم از دست قاچاقچیان در امان نیستند
اما وقتی میگوییم قاچاق در هر مرحلهای خانمانسوز است فقط شامل شهید شدن نیروهای جان برکف انتظامی نمیشود، بلکه مردم عادی که از خطوط راهها در جای جای استان هرمزگان استفاده میکنند از دست عمل ناشایست قاچاقچیان در امان نیستند چرا که افرادی قاچاقچی چیزی برای از دست دادن ندارند و حتی ارزش جان خود را هم نمیدانند و با بی احتیاطی تمام جان دیگران را نیز به خطر میاندازند، به طوری که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در یک سانحه جادهای و تصادف با ماشین قاچاقچیان سوخت، هشت نفر در جا، جان خود را از دست دادند که شامل کودکان و یک زن و مرد میشوند این خانواده هرمزگانی در محور میناب-سیریک در حال حرکت بودند که در مقابل ماشین سوختبر در حال حرکت بوده و در هر حال کنترل خودرو از دست میرود و منجر به جان باختن یک خانوده و راننده نیسان آبی شده است، این اتفاق نه تنها حادثهای دلخراش برای مردم جامعه بود بلکه باعث داغدار شدن چندین خانواده نیز شد.
چاره وضع موجود چیست
توسعه اشتغال و رونق آن دوای گره کور اجتماعی یعنی همان قاچاق است، البته بهانه اصلی بسیاری از افراد سودجو هم همین نبود شغل است، مسئولان والارتبه دولتی با همکاری بخش خصوصی اگر همت کنند میتوانند بیکاری در هرمزگان را ریشهکن کنند، البته ناگفته نماند که دولت فعلی در هرمزگان در پی توسعه های مهم شغلی است از جمله این توسعه ها، ایجاد شهر نساجی، شهرک شیشه و... که هر کدام به نوبه خود میتواند بیکاری را تا حدودی کم کند.
متأسفانه پدیده قاچاق و به خصوص قاچاق سوخت یك عامل بازدارنده با شكلی پیچیده و چند بعدی است كه ریشههای آن در دو حوزه ملی و بینالمللی نهفته است.
در یك تعریف اجمالی میتوان قاچاق را ورود و خروج هرگونه كالا، خدمات و ارز از مبادی رسمی و غیررسمی بر خلاف قانون و مقررات ناظر بر پرداخت عواید و رعایت تشریفات مقرر دانست.سیستان و بلوچستان با گستره ای افزون بر ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ كیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران واقع شده و با كشورهای پاكستان، افغانستان و آبهای آزاد در دریای عمان هم مرز است، در قسمتهای شرقی استان، مرزهای گسترده با دو كشور افغانستان و پاكستان همراه با وابستگی ها و تعلقات قومی و طایفه ای شرایطی را مهیا ساخته كه ساكنان به راحتی بتوانند با همزبانان خود در این دو كشور ارتباط برقرار كنند.با توجه به اینكه موضوع قاچاق، تبعات اجتماعی متفاوتی را بدنبال دارد، لازم است در راستای مبارزه فراگیر و همه جانبه با آن تمامی جوانب و شرایط را در نظر گرفت تا بتوان به نتیجهگیری علمی دست یافت.قاچاق پدیده ای است كه موجبات نابودی زیر ساخت ها می شود و اهداف بلند مدت اقتصادی دولت را آماج سوء نیات ویرانگر خود میسازد و در این بین تلفات و خسارات اصلی را مردم و جامعه متحمل خواهند شد. در نتیجه اگر عدهای با هماهنگی و ارگانیزهای مشخص به قاچاق بپردازند، این پدیده از این هسته فراتر رفته و از زیرمجوعههای كوچك فزونی یافته و با گذشت زمان موجب بوجود آمدن مافیای قاچاق، نابودی هرچه بیشتر اقتصاد مملكت، فنا شدن سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی كشور میشود. دولت و مجلس با برنامهریزیهای دقیق، كارشناسی و همچنین برگزاری نشست های مختلف در كمیسیونهای اقتصادی سعی در ارائه فرایندی دارند كه هم از نظر انتظامی و هم قضایی راهكاری را در اختیار دستگاههای ذیربط قرار دهد تا هم در زمان و هم در هزینههای هنگفتی كه در این راه مصرف میشود صرفه جویی صورت گیرد.
در طول سالیان اخیر تلاشهای مؤثری با هدف رسیدگی و رفع معضل قاچاق در كشور انجام شده است كه فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشكیل ستاد ویژه مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه ریاست آن را رئیس جمهوری برعهده دارد خود شاهد بر اهمیت فوقالعاده موضوع است. دستگاه انتظامی در این زمینه با حداكثر امكانات موجود و نثار نیروهای جان بر كف همه جانبه آمادگی خود را در هر شرایط زمانی و مكانی برای مقابله با پدیده قاچاق نشان داده است. اگر آحاد مردم از پیچیدگیها و مضرات این پدیده مخرب اقتصادی به طور كامل مطلع شوند این آگاهی خود نقطه عطفی در تربیت صحیح فرزندان و همچنین آموزش دقیق نیروهایی كه در دستگاههای مختلف به انجام وظیفه مشغولند، میشود.
کشورهای در حال توسعه در مسیر حرکتهای اقتصادی خود و عبور از پیچ و خمهای جادههای اقتصادی به بیماریهای زیادی دچار میشوند، یکی از این بیماریها که اقتصاد کشورمان ایران را نیز تحت تأثیر قرارداده روی آوردن شمار زیادی از افراد به اقتصاد زیرزمینی قاچاق و مشخصه اصلی آن قاچاق سوخت است.
شهرها و استانهای مرزی به تبع مشکلات فراوان اقتصادی و همسایگی با کشورهایی که از جهت اقتصادی و سیاسی دارای ثبات نیستند نخستین میزبانان و تأثیرپذیران قاچاق سوخت محسوب میشوند، سیستان و بلوچستان و هرمزگان دو استان همسایه از استان های استراتژیک جنوب شرق کشورمان هستند که در شاهراه اقتصادی مسیر ابریشمی قاچاق سوخت قرار گرفتهاند، استان هایی که از جهت پیشرفت اقتصادی و سرمایهگذاریهای کلان کشوری در سطح پایینی قرار دارد و به دلیل همنشینی نامبارکش با کشورهایی چون پاکستان و افغانستان ره آوردی نامیمون همچون گسترش قاچاق سوخت دامنگیر شـآن شده دلالیا مختلفی در بروز قاچاق سوخت در هرمزگان و سیستان و بلوچستان دخیل هستند که عوامل اقتصادی، وضعیت محیط و تفاوت فاحش قیمت سوخت در دو سوی مرز و کشورهای مقصد، خشکسالی و بیکارشدن شمار زیادی از کشاورزان، دامداران و صیادان و سودکلان و یادآورده از مهم ترین عوامل قاچاق سوخت محسوب میشوند. مسائلی از این دست و مشکلات روزافزون اقتصادی مردم، این استان را در بزرگراه افزایش صعودی قاچاق سوخت پیشتاز کرده است.
قاچاق دارای اثرات نامطلوبی بر اقتصاد است و هرمزگان نیز از این امر مستثنی نیست بروز اختلال در اجرای قانون، قانون گریزی، اختلال در تجارت رسمی سوخت، گسترش اقتصاد زیر زمینی، کاهش سطح معیشت بخش وسیعی از مردم، هدر رفتن منابع ملی و غیره همه از آثار نامطلوبی است این استان گنجینهای نهفته با ظرفیتهای کمنظیر و بعضا بینظیر بسیاری است که متأسفانه علیرغم خدمات گسترده نظام اسلامی آن گونه که باید هنوز از ظرفیتهای آن بنحو شایسته استفاده نشده است.
آمار تکاندهنده سوانح جاده ای در کنار خروج حجم وسیعی از سرمایه ملی از عواقب قاچاق سوخت در این استان است که باعث تأثر همگان شده است. مردمان سخت کوش هرمزگان که غالبا معیشتشان وابسته به کشاورزی، دامداری و صیادی است، متاسفانه در دو دهه گذشته با قهر طبیعت مواجه شدند و نبود اشتغال به ناچار برخی افراد را به فعالیتهایی نظیر قاچاق بویژه قاچاق سوخت، انسان و کالا سوق داده است. هر چند در این میان افراد منفعتطلب بسیاری هستند که با استفاده از نیروهای جوان و کمتر برخوردار از سرمایه این استان بازاری میلیاردی برای خود رقم زده اند و هیچگاه حاضر نیستند منفعت خود را به خطر اندازند.
انتهای خبر/
- نمایشگاه بینالمللی واردات شانگهای چین برگزار میشود 1403/03/30 09:24
- استقرار 60 واحد صنعتی در شهرکهای تازهتاسیس 1403/03/30 08:25
- پرورش ماهی در قفس گامی در جهش تولید 1403/03/29 08:27
- توقیف انبار 145 ميلياردي کالاي قاچاق 1403/03/29 09:52