حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

یادداشت؛

«استکبار» از جنگ سخت تا نرم

«استکبار» از جنگ سخت تا نرم

استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل همواره به‌صورت کاملاً خصمانه با ایران برخورد کرده‌اند که مخرج مشترک تمام سیاست‌های سلطه‌طلبانه، استحاله انقلاب اسلامی و سرنگونی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) سلطه آمریکا بر ایران پایان یافت و دوره جدیدی در روابط این کشور با ایران آغاز شد.

 استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل از آن سال همواره به‌صورت کاملاً خصمانه با ایران برخورد کرده‌اند که مخرج مشترک تمام سیاست‌های سلطه‌طلبانه، استحاله انقلاب اسلامی و سرنگونی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تلاش کردند تا از طریق دامن‌زدن به مسائل قومی و اختلافات مذهبی، ایران را تجزیه کرده و به یک کشور کوچک و فاقد نفوذ منطقه‌ای تبدیل کنند.

 از بهار ۱۳۵۹ تا شهریور همان سال، تجاوز نظامی طبس و کودتای نوژه را در قالب حمله مستقیم نظامی طراحی کردند که این نیز به شکست انجامید. از شهریور ۱۳۵۹ با حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از عراق، این کشور را به تحمیل یک جنگ تمام عیار نظامی علیه ایران تحریک کردند.

 سپس از اوایل دهه شصت تا کنون، با طراحی و سازماندهی استراتژی جنگ نرم و فروپاشی تصمیم به تغییر از درون گرفتند تا بدین ترتیب توان ملی ایران و موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک آن را تضعیف کرده و ایران در صحنه بین المللی منزوی سازند.

در این استراتژی، آنها با سازماندهی تهاجم فرهنگی، سیاسی، روانی و تبلیغاتی و تطهیر خود در افکار عمومی ملت ایران به ویژه در نسل جوان، حمله به مبانی اعتقادی و ارزشهای اسلامی و ملی را دردستور کار خود دارند و با القای ناکارآمدی نظام، کلیه دستاوردهای مثبت گذشته را به صورت اغراق آمیزی نفی می کنند.

اگر چه کشورهاي غربي و ايالات متحده آمريکا به هر دو شیوة جنگ سخت (جنگ نظامي) و جنگ نرم براي رسيدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند؛ اما در قبال جمهوري اسلامي ايران باتوجه‌به پایین‌بودن هزینه‌های جنگ نرم به نسبت جنگ سخت و يا به دليل عواملي چون جمعيت جوان زياد و حالت شکنندگي افکار جوانان و همچنين رواج فرهنگ جهاني و غربي در ايران بيشتر از اين نوع جنگ استفاده می‌کنند.

 اين جنگ که به‌صورت سازمان‌یافته، ابتدا توسط کميته خطر در زمان جنگ سرد در دهة ١٩٧٠ و با هم‌فکری مديران سابقه‌دار و اساتيد برجسته علوم سياسي سازمان سيا و پنتاگون طراحي و تأسیس شد (روابط‌عمومی تبليغات اسلامي استان تهران: ١٣٨٨)، به دليل پيچيدگي و اتکا به قدرت نرم از ویژگی‌های بسيار زياد و متنوعي برخوردار است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از؛ امروزه هژموني فرهنگي از اولویت‌های نظام سلطه محسوب می‌شود، به‌عبارت‌دیگر جنگ نرم و پارادايم فرهنگي، راه میان‌بر ورود به عرصه‌های سياست خارجي و دخالت در امور داخلي کشورها محسوب می‌شود که براي رسيدن به اين هدف از ابزارهاي پیشرفته رسانه‌ای ماند ماهواره، اينترنت و تلویزیون‌های تعاملي استفاده می‌کنند. در اين دوران غرب و ايالات متحده امريکا از حملات نظامي و ادوات جنگي تنها به‌عنوان تهديد استفاده می‌کنند چرا که ابزار آنها براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران همان جنگ نرم است.

حوادث و اغتشاشات اخیر در کشور، اگرچه پرده از توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی برداشت و مردم را بیشتر نسبت به برخی حقایق آشنا ساخت، اما خسارات ناراحت‌کننده‌ای از جمله شهادت چندین تن از حافظان امنیت و همچنین برهم خوردن امنیت روانی عموم جامعه را در پی داشت.

نویسنده: ارسلان قربانی شیخ‌نشین

انتهای یادداشت/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از