حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

رئیس سازمان صمت هرمزگان خبر داد:

هدف‌گذاری ایجاد ۱۳ هنرستان در بنادر کوچک هرمزگان

هدف‌گذاری ایجاد ۱۳ هنرستان در بنادر کوچک هرمزگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ۱۳ هنرستان در بنادر کوچک هرمزگان جهت تأمین نیرو در راستای اقتصاد دریامحور هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در نشست خبری هفته تولید و صنعت، به تشریح عملکرد سه ساله سازمان صمت هرمزگان پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین تلاش‌مان در حوزۀ سرمایه‌گذاری بوده و موفق به کسب رتبه اول سرمایه‌گذاری در کشور شدیم، همچنین توانستیم بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ طرح سرمایه‌گذاری را در این مدت آغاز، و مجوزهایشان را صادر کنیم.

وی افزود: از مرداد ۱۴۰۰ به نسبت دولت قبل تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در زمینه سرمایه‌گذاری استان، صنایع کوچک، تولید، معدن، اقتصاد تجارت رشد داشته ایم،افزود: رشد ۱۴ درصدی صدور جوازهای تاسیس در دولت سیزدهم در قیاس با دولت قبل، صدور تعداد یک هزار و ۸۲۰ فقره جواز برای ایجاد و توسعه کارگاه‌­های صنعتی در استان در دولت سیزدهم در قیاس با سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ که تعداد یک هزار و ۵۹۳ مورد جواز صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان ادامه داد: رشد ۵۵۱ درصدی حجم سرمایه‌گذاری جواز تاسیسات صادره در دولت سیزدهم در قیاس با دولت قبل شاهد بودیم. 

قاسمی با بیان اینکه در تمام این سال‌ها، توجه ما به زیرساخت‌ها بود و به آموزش نیروی انسانی و تربیت تجار که یکی از نیازهای اساسی هر جامعه است توجه نداشتیم، تشریح کرد: در تأمین نیروی انسانی ماهر، آموزش‌دیده، توانمند و متخصص همکاری خوبی با اداره کل آموزش و پرورش استان شروع شده که از مهرماه سال تحصیلی پیش‌رو در سکونتگاه‌هایی پیرامون بنادر کوچک، هنرستان‌های تربیت تجار راه‌اندازی کنیم، ایجاد هنرستان‌های جوار معادن، تجربه موفقی بوده است، امیدواریم با تربیت تُجار نیز در حوزۀ صادرات غیرنفتی یا واردات مورد نیاز کشور و استان از این نیروها بهره‌مند شویم.

وی گفت: ۱۳ هنرستان در بنادر کوچک هرمزگان جهت تأمین نیرو در راستای اقتصاد دریامحور هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان صمت هرمزگان افزود: تولیدات صنایع فعال استان از ۲۰ میلیون تُن در ابتدای دولت سیزدهم، به ۲۶ میلیون تن افزایش یافته و رشد تولیدات طی این دو سال ونیم، معادل ۶ میلیون تُن بوده است.

قاسمی ادامه داد: در حوزه صادرات غیرنفتی که در ابتدای دولت سیزدهم حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود، امروز بر حسب این سه ماه، به بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی همچنین به رشد صنایع کوچک اشاره و تصریح کرد: رشد ۹ درصدی تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل، به بهره‌برداری رسیدن تعداد ۲۷۰ واحد صنعتی در استان در دولت سیزدهم در قیاس با سالهای ۹۷ تا ۹۹ که تعداد ۲۴۸ مورد بوده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان سپس بیان داشت: رشد ۲۰ درصدی حجم سرمایه‌گذاری پروانه‌های صادره در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده جمعا بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم بوده است.

قاسمی همچنین با اشاره به اینکه در معادن نیز پهنه‌های مطالعاتی وسیعی در سطح استان به دلیل تنوع مواد معدنی چه در حوزه معادن فلزی و معادن غیرفلزی قریب ۳۵ هزارکیلومتر مربع مساحت استان پیگیری و مطالعات معدنی که برای سرمایه‌گذاری مورد نیاز است، گفت: این مطالعات در شرق، غرب و شمال استان در حال انجام است و استخراج در این بخش نیز ۵۴ میلیون تُن افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: اما در صنایع کوچک که پایین دستی واحدها بود توجه ویژه‌ای شد در حوزۀ شوینده‌ها، شهرهای تخصصی مثل شهر شیشه و در مناطق محرومی که باید زیرساخت نواحی صنعتی انجام می‌شد، در یک سال گذشته، هفت شهرک و ناحیه صنعتی جدید در هرمزگان به بهره‌برداری رسید و امکان واگذاری زمین برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان، تأمین مواد اولیه شرکت روی بندرعباس خارج از فرایند بورس( براساس مصوبات سفر ریاست‌جمهوری) و راه‌اندازی مجدد واحد پس از تعطیلی ۱۰ ماهه آن واحد و تنها واحد بزرگ راکد که احیا شد را از جمله اقدامات برجسته دولت سیزدهم برشمرد و گفت: بهره‌برداری از نیروگاه گازی شرکت آلومینیوم المهدی با ظرفیت ۱۸۶ مگاوات، افزایش تولید انواع قیر در استان به ۹ میلیون تُن در سال، برگزاری ۱۲۴ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با تحقق ۹۰ درصدی مصوبات ابلاغی، راه اندازی کارگاه آموزشی فرش بشاگرد، کسب رتبه نخست کشوری در زمینه صدور گواهی کشف معدنی طی سال ۱۴۰۲، رشد متمادی در زمینه کشف ذخایر معدنی طی سنوات اخیر و در نهایت صدور گواهی کشف، برگزاری مزایده محدوده‌های اکتشافی و معدنی در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، و ... از دیگر این اقدامات است.

قاسمی در ادامه، محاسبه و ابلاغ حقوق دولتی به صورت الکترونیکی در بستر سامانه کاداستر از حقوق دولتی قطعی سال ۱۴۰۰، صدور مجوز برداشت پیمانکاران دستگاه‌های اجرایی جهت تأمین مصالح مورد نیاز پروژه‌های عمرانی استان در حداقل زمان ممکن، آغاز فراخوان واگذاری پهنه شمال بشاگرد به وسعت حدود ۲ هزار و ۳۴۹ کیلومتر مربع با هدف شناسایی پتانسیل‌های معدنی و بهره‌گیری از این پتانسیل‌ها در زمینه محرومیت‌زدایی و رونق اقتصادی منطقه، توسعه اکتشافات سیستماتیک معدنی با محوریت مناطق محروم که ماحصل آن شناسایی ذخایر مطلوب در شهرستان بشاگرد شد(شناسایی بیش از ۱۰۰ هزار تُن کانسنگ منگنز)،صدور مجوز واردات ۱۰۶ دستگاه ماشین آلات معدنی برای ۳۶ معدن متقاضی استان با ظرفیت ماده ۱۱۰ آئین‌نامه اجرایی قانون، راه‌اندازی مجتمع بندری چند منظوره بندرخمیر جهت تسهیل در صادرات مواد معدنی به ویژه سنگ گچ و... را از دیگر اقدامات برجسته دولت سیزدهم برشمرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از