خبر های امروز : 18
مهرآموز؛ روایتی زنده از پیوند آموزش با انسان‌دوستی
شماره خبر : 7801
09:51 1404-02-14
هرمز گزارش می‌دهد؛
مهرآموز؛ روایتی زنده از پیوند آموزش با انسان‌دوستی
در هفته بزرگداشت مقام معلم، ۱۷۰۲ فرهنگی هرمزگانی با پیوستن به طرح «مهرآموز» نقش تازه‌ای در حمایت از ایتام و محسنین ایفا کردند و روایتی زنده از پیوند آموزش با انسان‌دوستی را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، هفته بزرگداشت مقام معلم، فرصتی است برای بازخوانی جایگاه خطیر و سرنوشت‌ساز معلمان در جامعه؛ آنان که بی‌هیاهو اما مؤثر، روح و روان نسل‌ها را صیقل می‌دهند، چراغ راه آینده می‌شوند و با دستانی خالی اما دل‌هایی سرشار از مهر، بزرگ‌ترین مسئولیت انسانی ـ تربیتی را بر دوش می‌کشند.

در چنین جایگاهی، معلم تنها منتقل‌کننده دانش نیست، بلکه آموزگار زندگی، سازنده آینده، هدایتگر وجدان اجتماعی و همواره پیشتاز در عرصه‌های نوع‌دوستی و انسان‌مداری است.

در عصری که آسیب‌های اجتماعی، فقر و نابرابری‌های ساختاری همچون سایه‌ای سنگین بر سر برخی از کودکان و نوجوانان افتاده، ورود معلمان به میدان حمایت اجتماعی، معنایی فراتر از مسئولیت شغلی می‌یابد.

در همین راستا، اجرای طرحی به‌نام «مهرآموز» با هدف جلب مشارکت جامعه فرهنگیان برای حمایت از فرزندان یتیم و محسنین، نمادی از پیوند علم، اخلاق و انسانیت است؛ طرحی که اکنون در استان هرمزگان به نقطه‌ای درخشان از همراهی نهاد آموزش و نهاد امداد تبدیل شده است.

اجرای طرح مهرآموز؛ تجلی نقش انسان‌ساز معلمان

حمید باسره، مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان، از اجرای موفق طرح «مهرآموز» در این استان خبر می‌دهد؛ طرحی که از مهرماه سال ۱۴۰۳ و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش آغاز شد و با هدف ارتقاء مشارکت معلمان در حمایت از ایتام و فرزندان محسنین شکل گرفت.

باسره می‌گوید: پیش از اجرای این طرح، ۷ هزار و ۵۴۹ معلم در استان به‌صورت داوطلبانه در طرح اکرام ایتام و محسنین مشارکت داشتند. اما اجرای مهرآموز باعث شد تا در مدتی کوتاه، یک‌هزار و ۷۰۲ معلم جدید نیز به جمع حامیان بپیوندند.

وی با بیان اینکه این طرح در قالب یک تفاهم‌نامه مشترک میان کمیته امداد و آموزش‌ و پرورش طراحی و اجرا شده است، افزود: حامیان جدید، از ابتدای اجرای طرح تاکنون، سرپرستی و حمایت مادی و معنوی از ۲ هزار و ۲۰۸ فرزند یتیم و محسنین هرمزگانی را پذیرفته‌اند.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان همچنین خاطرنشان کرد: «در گذشته حدود ۲۹ درصد از معلمان استان در قالب طرح اکرام حامی کودکان بی‌سرپرست بودند. ما امیدواریم با اجرای مستمر مهرآموز، این میزان به بیش از ۳۵ درصد ارتقاء یابد.»

حمایت فراتر از مالی؛ دلگرمی، همدلی، تربیت

طرح مهرآموز صرفاً یک اقدام حمایتی مالی نیست؛ بلکه بستری است برای حضور فعال فرهنگیان در فرآیند تربیتی، روانی و عاطفی فرزندان بی‌پناه. فرزندانی که نداشتن پدر یا سرپرست مؤثر، ممکن است آن‌ها را از مسیر رشد باز دارد، اما حضور یک معلم حامی می‌تواند امید، آرامش و اعتماد به آینده را به دل آن‌ها بازگرداند.

از سوی دیگر، این طرح باعث تقویت همبستگی بین نهاد آموزش و جامعه می‌شود. معلمان نه‌تنها در مدارس، بلکه در میدان واقعی زندگی، در کنار کودکان و نوجوانانی می‌ایستند که نیازمند توجه، محبت و راهنمایی‌اند.

افق‌های پیش رو و ضرورت تداوم طرح

تجربه طرح مهرآموز نشان داد که ظرفیت‌های اجتماعی معلمان بسیار فراتر از کلاس درس است و اگر سازوکاری هدفمند برای بهره‌گیری از این ظرفیت طراحی شود، می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات اجتماعی کمک کند.

طرح‌هایی نظیر مهرآموز، می‌توانند در آینده گسترش یابند و حتی به شکل منطقه‌ای یا ملی توسعه پیدا کنند تا معلمان به‌عنوان الگوی عملی نوع‌دوستی، بیش از پیش در فرآیندهای اجتماعی مشارکت داده شوند.

در نهایت، طرح مهرآموز نمونه‌ای روشن از آن است که چگونه می‌توان از ظرفیت والای فرهنگیان در ساختن جامعه‌ای سالم، همدل و آگاه بهره گرفت. معلمانی که در روز معلم، به‌جای دریافت هدیه، خود هدیه‌ای بزرگ به جامعه می‌دهند؛ هدیه‌ای به نام حمایت از یتیم، مهرورزی به محسنین و ساختن فردایی بهتر برای نسل‌های آینده.

انتهای خبر/

نظرات
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!