خبر های امروز : 15
اقتصادی | - شماره خبر : 5504
1403-08-06 08:20 https://hormoz.ir/short/V5gRk
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان خبر داد:
عزم جدی برق هرمزگان برای جمع‌آوری ماینرهای غیر مجاز
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان گفت: این شرکت به عنوان شرکت پیشتاز در مقابله با رمزارزها، مجری اقدامات اساسی پیش‌بینی‌شده در سطح استان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمز، برآوردهای اولیه بیانگر آن است که رمزارزهادر سطح کشور مطابق پیش‌بینی‌ها بیش از ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق دارند، این میزان مصرف معادل یک و نیم برابر تولید نیروگاه اتمی بوشهر است، با احتساب سایر برق‌های غیرمجاز و دستکاری کنتور‌ها تخمین زده می شود مصارف غیر مجاز برای راه اندازی رمزارزها در سطح کشور  به حدود ۳ هزار مگاوات برسد.

همین آمارهای تکان‌دهنده با توجه به ناترازی های موجود تولید و مصرف برق کافیست تا بپذیریم برای مقابله با رمزارزها و دستگاه‌هاي غیر مجاز ماینر باید چاره‌اندیشی کرد، توانیر برای جمع‌آوری این مراکز به عنوان اولویت اساسی صنعت برق، هفت اقدام اساسی پیش‌بینی کرده است، شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان نیز به عنوان شرکت پیشتاز در مقابله با رمزارزها مجری این اقدامات اساسی در سطح استان خواهد بود.

محمد کریمی، با ارائه آماری از کشفیات ماینرهای غیر مجاز در ماه‌هاي گذشته در سطح این استان بیان داشت: امسال بیش از ۲۳۰ دستگاه ماینر غیر مجاز در سطح استان با همکاری نیروهای حراست این شرکت و عوامل انتظامی و مبتنی بر گزارش‌های مردمی کشف و ضبط شده است. 

وی در ادامه افزود: ایجاد مزارع غیر مجاز رمز ارزها و فعال کردن دستگاههای ماینر تجاوز به حقوق عامه است که توسط قانون گذار جرم انگاری شده است، شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی قطعا با این مصادیق جرم برخورد می‌کند و جرایم سنگین و تبعات حقوقی و قضایی برای افراد و شرکت‌هایی که اقدامات غیر مجاز در این عرصه داشته باشند در نظر گرفته شده است، ما در برنامه مشترک با دستگاه‌های مرتبط و مسئول برای جمع‌آوری این مراکز غیر مجاز مصمم هستیم و از همکاران برق و شهروندان و مشترکان نیز می‌خواهیم که این مراکز را شناسایی کنند و گزارش دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان، از استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌هایی نام برد که رشد نامتعارف برق دارد و تصریح کرد: شرکت توانیر در کنار شرکت‌های توزیع برق اصفهان، همدان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد و  بوشهر از استان هرمزگان نیز به عنوان یکی از استان ها با رشد نامتعارف برق نام برده است ، لزوم تشکیل کارگروه استانی مقابله با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز و هماهنگی با مراکز امنیتی، قضایی و انتظامی و ارائه گزارش هفتگی اقدامات از سوی شرکت‌های برق مورد تاکید توانیر است و ما با جدیت این دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کینم.

کریمی به شناسایی و کشف ۱۶ دستگاه ماینر غیر مجاز استخراج رمز ارز  در چهار نقطه از شهرستان بندرلنگه توسط همکاران دفتر حراست و پلیس امنیت اقتصادی این شهرستان  و همچنین  کشف ۹ دستگاه ماینر غیر مجاز استخراج رمز ارز  در سه نقطه از شهرستان بستک در هفته اخیر اشاره کرد و ادامه داد: شناسایی  و کشف مزارع ماینر به صورت گسترده در سطح استان کلید خورده و همکاران دفتر حراست و پلیس امنیت اقتصادی شهرستان‌ها و مرکز استان برای جمع‌آوری این موریانه های برق خوار مصمم هستند.

بر اساس آمارهای موجود بیشترین مصارف غیرمجاز رمزارز در شهرستان‌هاي حوزه غرب استان شامل پارسیان بندرلنگه بستک و بندرخمیر و همینطور قشم می‌باشد و عمده کشفیات صورت گرفته هم در همین شهرستان‌ها رقم خورده است.

 امحای ۱۵ هزار و ۲۷۰ دستگاه ماینر در کشور در کنار راه‌اندازی سامانه پیامکی دو طرفه به منظور ارتباط با همکاران رسمی، پیمانی، شرکتی شرکت‌های توزیع و همچنین نیرو‌های خدوم سیم‌بان، ماموران قرائت، نگهبان و... به منظور شناسایی و معرفی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز  از دیگر اقدامات بیانگر عزم جدی برای مقابله با این موریانه‌های برق خوار است.

درخواست امحای ماینرهای غیرمجاز کشف شده در حال پیگیری است که پس از موافقت دستگاه قضایی و با همکاری سایر نهادهای نظارتی این اقدام صورت خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، گزارش‌های مردمی پیرامون شناسایی مزارع رمزارز از محرمانگی برخوردار است و گزارش‌های همکاران صرفا به مدیران حراست شرکت‌های زیر مجموعه ارسال می‌شود.

مدیر حراست شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان نیز گفت: پس از شناسایی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز، میزان انرژی مصرفی و مدت زمان استفاده بررسی شده و قیمت آن به نرخ روز رمزارز مجاز محاسبه و از آنها دریافت می‌شود، فرد متخلف نیز به دادگاه معرفی و دستگاه ماینر آن ضبط و به مراجع قضایی و امنیتی تحویل می‌شود.

مدیر حراست شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان افزود: استخراج رمز ارزها با تعرفه های برق یارانه ای اعم از تعرفه برق خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری غیر قانونی است و در ایام اوج مصرف باعث افزایش احتمال خاموشی‌ها می‌شود. ماینرهای غیر مجاز باعث افت شاخص‌های کیفی برق شده و احتمال سوختن لوازم الکتریکی همسایگان را به شدت افزایش می‌دهد. علاوه بر این، استفاده غیر مجاز از انشعاب برق و ماینر برخی اوقات می‌تواند منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده شود.

وی ادامه داد: مشترکان برق و ️شهروندان می‌توانند با شناسایی و گزارش هر دستگاه ماینر فعال پاداش یک میلیون تومانی دریافت کنند. برای اعلام ماینرهای غیرمجاز می‌توانند با شماره تلفن۳۱۲۰۵۰۰۰-۰۷۶ یا شماره همراه ۰۹۱۷۷۶۸۷۵۵۸ تماس حاصل نموده یا از طریق ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۱۲۲۰۱۲۰۱۲۱ اقدام نمایند.

همچنین شهروندان می توانند از طریق سامانه ثبت گزارش رمز ارز غیر مجاز به نشانی www.tavanir.org.ir و یا تماس با پلیس امنیت اقتصادی به شماره ۰۹۶۳۰۰ ماینرهای غیرمجاز را اعلام کنند.

منبع: روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان

انتهای خبر/

نظرات