حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان:

۱۵۷ عنوان کتاب در سال گذشته چاپ شد

۱۵۷ عنوان کتاب در سال گذشته چاپ شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از۱۵۷ عنوان کتاب در سال گذشته در استان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز، اسماعیل جهانگیری در نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی و هفته کتاب و کتابخوانی، با بیان اینکه اهمیت کتاب بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: علیرغم حضور و رقابت تمام رسانه‌ها در عصر کنونی، کتاب جایگاهش را در همه جوامع و از جمله جامعه فرهنگی و ادب دوست ایران زمین حفظ کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از اهدای بیش از ۶ هزار جلد کتاب به باشگاه‌های کتابخوانی، نهادها، کتابخانه‌ها و… در هشت ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: همچنین برای تألیفات مولفان هرمزگانی، آئین رونمایی برگزار شده است.

جهانگیری ادامه داد: در هفته بسیج نیز کتاب «تبعیدی‌ها» اثر یکی از آزادگان استان هرمزگان رونمایی خواهد شد، این آزاده هرمزگانی در کتاب مزبور، خاطرات خود را به رشته تحریر درآورده است.

وی سپس به برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی اشارو تصریح کرد: تقدیر از مروجان کتاب و کتابخوانی، برگزاری کارگاه‌های شعر و داستان در شهرستان‌های سیریک، جاسک و بندرلنگه، برپایی نمایشگاه کتاب در شهرستان‌های میناب، بندرلنگه، قشم و بندرخمیر از جمله این برنامه‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از حضور نماینده ناشران و باشگاه کتابخوانی «کلودنک کتاب» میناب با مدیریت یاسمن عباسی به عنوان نماینده باشگاه کتابخوانی هرمزگان با حمایت و تسهیل‌گری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه سراسری کتاب تهران خبر داد و از حضور محمد اسکالش از مروجان کتاب شهرستان خمیر در راه‌اندازی باشگاه کتاب لیردف جاسک به عنوان یک کار فرهنگی جالب یاد کرد.

جهانگیری اذعان داشت: در راستای حمایت از نویسندگان استان هرمزگان در سال جاری، ۶۳ عنوان کتاب به شمارگان ۳ هزار نسخه و به ارزش ۱۴۰ میلیون تومان از مؤلفان بومی کتاب خریداری شد که تقریباً رشد ۱۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با بیان اینکه در سال گذشته، ۱۵۷ عنوان کتاب با شمارگان ۹۳ هزار و ۵۳۰ نسخه کتاب در استان به چاپ رسید، اضافه کرد: در همین مدت نیز ۶۰ میلیون تومان کتاب خریداری شد، اما در ۶ ماهه نخست امسال، ۸۵ عنوان کتاب با شمارگان ۳ هزار و ۹۰۵ نسخه چاپ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره تئاتر اشاره کرد و در تشریح آن گفت: این جشنواره با ۲۰ گروه متقاضی کارش را آغاز کرد که بعد از بازبینی، ۱۵ گروه شرایط اجرا داشتند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه وجه تمایز این جشنواره نسبت به سال‌های گذشته، اجرای نمایش خیابانی است، اذعان داشت: از این رو، جشنواره تئاتر امسال در دو بخش؛ نمایش صحنه‌ای و خیابانی در شهر بندرعباس برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: نمایش‌های صحنه‌ای در پلاتو آفتاب مجتمع فرهنگی سید احمد خمینی (ره) در گلشهر شمالی، فرهنگسرای طوبی واقع در خیابان آیت الله غفاری و نمایش‌های خیابانی با حضور هفت گروه در نقاط مختلف کلانشهر بندرعباس از قبیل؛ بوستان غدیر، بوستان پارک آبی در محله آزادشهر، پیاده‌رو مجتمع سید احمد خمینی(ره)، پیاده‌رو حافظ در مرکز شهر برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در پایان گفت: ۱۵۰ نفر در ۱۵ گروه از شهرستان‌های میناب، قشم، حاجی‌آباد، کیش، بندرلنگه و بندرعباس در این دوره باهم به رقابت خواهند پرداخت.

در ادامه این نشست، حسین کریمی‌پور دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی از اجرای نمایش خیابانی برای اولین بار در جشنواره استانی خبر داد و بیان داشت: ظرفیت‌های موجود در استان، حضور تحصیل‌کردگان حوزه نمایش و همچنین استقبال آنان سبب شد تا علاوه بر نمایش صحنه‌ای، نمایش خیابانی را هم در این جشنواره بگنجانیم.

 دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی ضمن مثبت ارزیابی کردن کمیت و کیفیت جشنواره نسبت به دوره قبل تصریح کرد: در سال گذشته، چهار نمایش صحنه‌ای اجرا شد واین رقم در سال جاری، به دو برابر افزایش یافته است، همچنین نمایش خیابانی که سال قبل اجرا نشد  امسال توسط هفت گروه به اجرا درمی‌آید.

کریمی‌پور در بخش پایانی سخنان خود گفت: داوران هر دو بخش جشنواره، حسن سبحانی و امین سالاری از هرمزگان و نصرالله قادری از داوران ملی به داوری خواهند پرداخت.

گفتنی است، سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی پس از پایان هفته کتاب، از ۳۰ آبان‌ماه تا دوم آذرماه در روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته جاری در بندرعباس اجرا می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از