حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/05/01 | 2024/07/22

Logo

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان مطرح کرد:

پرهیز از اسراف با بهره‌گیری از معارف عاشورا

پرهیز از اسراف با بهره‌گیری از معارف عاشورا

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان گفت: جلوه‌های پرهیز از اسراف و خودداری از مصرف بی‌رویه برق با بهره‌گیری از معارف تاسوعا و عاشورا می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمز به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان، این روزها در جای جای میهن اسلامی پاتوق‌ها و هیات‌های عزاداری سید و سالار شهیدان کربلا فعالند، دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها و روستاها ندای یا حسین یا حسین سر می‌دهند و علم سبز و سیاه بر سر در خانه‌ها و اماکن مسکونی به اهتزاز در می‌آیند، این روزها یک ایران اسلامی عزادار شهادت حضرت حسین ابن علی (ع) است.

همه می‌دانیم که ماه محرم، ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) و شیعیان و دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در غم شهادت مظلومانه آن حضرت و یاران وفادارش است و دهه اول این ماه نیز، دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده شده است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از فروعات دین اسلام است. اختصاص آیاتی از کتاب آسمانی قرآن و فرمایشات ائمه اطهار(ع) به این مطلب، بیانگر اهمیت و توجه دین اسلام به این موضوع است. امر به معروف و نهی از منکر، رمز پایداری و برپایی دستورات الهی و افزایش شور و نشاط در جامعه اسلامی است. با امر به معروف و نهی از منکر، بی‌تفاوتی از میان مردم مسلمان برداشته می‌شود و همه افراد در برابر یکدیگر مورد سئوال قرار می‌گیرند.

یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر رعایت صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف است. اگر همه مردم در قبال کسانی که رعایت اعتدال و میانه‌روی را نمی‌کنند احساس مسئولیت کرده و نسبت به اسراف آنان تذکر لسانی دهند مطمئناً جلوی بسیاری از اسراف و تبذیرها گرفته خواهد شد. در خیلی از مواقع مردم نسبت به مسئله‌ای ناآگاه و غافل هستند و این بی‌اطلاعی موجب اسراف آنان می‌شود.

اکنون که مردم خطه سختکوش و با صلابت هرمزگان تابستانی با گرمای فزون‌تر از سال‌های قبل را تجربه می‌کنند، یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه و دقت قرار گیرد، رعایت الگوی مصرف در برق است. هرچند که متولیان امور در شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان تذکرات و یادآوریهای لازم را در رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی بیان می‌کنند، اما توجه دادن به این موضوع، وظیفه همه مردم به عنوان عضوی از اعضای جامعه مهم و اثرگذار است.

اگر جامعه اسلامی و دیگر مسلمانان در مقابل اسرافِ مسرفان بی‌تفاوت باشند، نه تنها خودشان در معصیت آن افراد شریک هستند بلکه یک واجب الهی که امر به معروف و نهی از منکر باشد را هم ترک کرده‌اند. شرع مقدس، اسراف را یکی از گناهان کبیره برشمرده و اثرات منفی آن را، سلب نعمت از فرد مُسرف می‌شمرد.

چه نیکوست که در کنار عزاداری بر مصائب حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، به ویژه در روزها و شب های تاسوعا و عاشورای حسینی به بیانات آن حضرت نیز توجه کرده و عامل به آن باشیم تا جامعه اسلامی ما، عاری از هرگونه اسراف و تبذیر در بخش‌های مختلف به ویژه در دو نعمت آب و برق باشد.

آماده‌باش برای تامین پایدار برق در هیات‌های عزاداری شهرها و روستاهای استان هرمزگان در ایام تاسوعا و عاشورا از روزها و هفته های قبل کلید زده شد و همه ظرفیت‌های تامین و توزیع برق در این راستا بکار گرفته شد تا مجلس عزای حضرت سید الشهدا(ع) پررونق، با شکوه و حماسی باشد، حضور میدانی ویژه گروه‌های عملیاتی نواحی چهارگانه بندرعباس و سایر شهرستان‌ها در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی موضوعی است که برنامه‌ریزی شده است.

محمد کریمی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با تسلیت فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، از برنامه‌ریزی گسترده به منظور ایمن‌سازی کامل شبکه توزیع برق شهر بندرعباس و سایر نواحی و شهرستان‌ها در ایام محرم خبر داد و افزود: با اطلاع‌رسانی گسترده، به تمامی هیأت، تکایا و ایستگاه‌های صلواتی که اقدام به ثبت درخواست کرده اند انشعاب برق موقت و ایمن به این اماکن واگذار شده است. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان افزود: گروه‌های عملیاتی ویژه نواحی چهارگانه بندرعباس با بکارگیری خودرو‌های چندمنظوره در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در نقاط مختلف سطح شهر مستقر هستند تا اطمینان خاطر کامل از تامین برق مورد نیاز مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) حاصل شود. مسئولیت قانونی متولیان برگزاری مراسم و هیات و تکایا در قبال جلوگیری از استفاده غیرقانونی و ناایمن از برق، به عهده این گروه‌های عملیاتی است، در این ایام با توجه به تراکم جمعیت و حضور کودکان در مراسم و همچنین به کارگیری ادواتی همچون علم و کتل، احتمال مخاطرات ایمنی و برق گرفتگی به دلیل ورود به حریم شبکه‌های توزیع برق و یا اتصالات ناایمن در محل برگزاری مراسم افزایش می‌یابد لذا ضروری است مسئولان مراسم عزاداری ضمن مراقبت لازم در راستای اجرا و بازبینی وضعیت سیم‌کشی داخلی اماکن، از ورود علم و کتل به حریم شبکه‌های توزیع برق و همچنین صعود غیرمجاز از پایه‌های شبکه روشنایی و توزیع انرژی، اکیدا جلوگیری کنند تا شاهد وقوع حوادث ناگوار برای شهروندان و عزاداران حسینی نباشیم.  

کریمی با اعلام شماره تلفن ۱۲۱ به منظور رسیدگی به درخواست‌های احتمالی شهروندان در صورت قطعی برق، از هموطنان بندرعباس و سایر شهرستان‌ها و مسئولان هیات‌های عزاداری درخواست کرد با حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق به ویژه در این ایام به حفط پایداری شبکه توزیع برق شهرها و روستاها کمک کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از