حالت تاریک

امروز : دوشنبه, 1403/02/31 | 2024/05/20

Logo

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفتگو با هرمز:

محیط‌زیست به ارث نرسیده است

محیط‌زیست به ارث نرسیده است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: محیط‌زیست به ارث نرسیده؛ بلکه محیط‌زیست را به ما امانت داده‌اند که به بچه‌هایمان و نسل آینده برسانیم.

دکتر افشین علیزاده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به برگزاری نخستین دوره آموزشی آشنایی با فضاسازی و مدیریت پارک‌ها، باغ‌های وحش و پرندگان در جزیره قشم اظهار کرد: وضعیت نگهداری حیوانات در کشور ما متأسفانه نامناسب بوده و علاوه بر اینکه تعداد بازدیدکنندگان را کم کرده؛ بلکه گردشگر با یکبار بازدید از وضعیت آن به انجمن‌های مختلف و رسانه شکایت می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: قانون سفت و محکمی برای وضعیت نگهداری حیوانات وجود ندارد و باوجوداینکه دستورالعمل‌هایی نوشته شده و کسی که بخواهد باغ‌وحش تأسیس کند باید طبق آن پیش برود؛ اما تغییر کاربری می‌دهند و به آن اضافه می‌کند و گونه‌هایش را عوض می‌کند و در آن زمان هیچ قانونی پشت آن نیست که جلویش را بگیرد.
علیزاده عنوان کرد: هدف برگزاری این کارگاه این بود که همه کارشناسان محیط‌زیست که از سراسر کشور حضور می‌یابند و به‌نوعی سروکار دارند با دادن این مجوزها لازم است از این شرایط آگاه باشند و با محیط نگهداری حیوانات کشورهای دیگر آشنا شویم و از پیامدهای محیط زیستی، فاصله‌ها و محل‌های نگهداری حیوانات و محل‌های بازدید همه این موارد در حد توان در این کارگاه بازگو شد و برخی از کارشناسان محیط‌زیست کشور در حاشیه این کارگاه عنوان کردند تازه ما فهمیدیم که پارک وحش چیست و تفاوت آن با باغ وحشی که چندین حیوان را اسیر کرده‌اند و بازدیدکنندگان چند عکس از آنها می‌گیرند چیست و این کارگاه تاکنون بسیار مثمرثمر بوده است.

وی عنوان کرد: قدرت اجرایی محیط‌زیست است که می‌تواند مرتب بازرس بفرستد و گزارش بفرست و با پلمب و جریمه جلوی نا به سامانی‌ها در باغ‌وحش‌ها گرفته شود که متأسفانه تاکنون این قدرت از محیط‌زیست گرفته شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در کاهش مشکلات زیست‌محیطی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان مشاور، دستیار پژوهشی برای سازمان محیط‌زیست ایفا نقش کنند.

علیزاده خاطرنشان کرد: باغ‌وحش‌ها اهداف مختلفی دارند که یکی از آنها درآمدزایی است و اگر به‌خوبی مدیریت شود در آمد افزایشی خواهد بود؛ در حال حاضر هدف اصلی پارک وحش‌ها در دنیا پژوهش است که منجر به حفاظت از گونه‌هایی باشد که بیشتر در خطر انقراض قرار دارند.

وی اذعان کرد: مردم شیر در باغ‌وحش‌ها را دوست دارند و آنها در باغ‌وحش‌ها و پارک وحش نیز نگهداری می‌شود؛ اما هدف تکثیر از آنها نیست؛ اما باید حیواناتی مانند یوزپلنگ ایرانی که در خطر انقراض قرار دارد و این را باید بانک ژنی آن را حفظ کنیم و این موجود را برای نسل آینده نگه داریم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: محیط‌زیست به ما ارث نرسیده؛ بلکه محیط‌زیست را به ما امانت داده‌اند که به بچه‌هایمان و نسل آینده برسانیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از