حالت تاریک

امروز : شنبه, 1403/05/06 | 2024/07/27

Logo

در گفتگو با هرمز تشریح شد؛

فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی

فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی

رئیس پلیس فتا هرمزگان؛ خرید امن، دسترسی آسان و پایین بودن هزینه را از مزیت‌های فضای مجازی برشمرد و گفت: پایین بودن امنیت، مهم‌ترین تهدید فضای مجازی است.

احسان بهمنی شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ با تأکید بر ارتقای سطح سواد رسانه‌ای مردم برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی گفت: یکی از موضوعات مهمی که خیلی هم کاربردی است خرید کاربران از فضای مجازی اعم از از سایت‌های اینترنتی و پیج‌های شبکه‌های اجتماعی است، لذا باید مواظب باشند در دام کلاهبرداران نیفتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون راه‌های مدیریت ارتباط در فضای مجازی افزود: این امر مهم برای هر کاربر متفاوت است، جامعه هدف باید مشخص باشد، به عنوان مثال؛ اگر جامعه هدف را قشر دانش‌‌آموز درنظر بگیریم نوع ارتباطات آنها در فضای مجازی با فضای داخل مدرسه و کلاس‌های آموزشی غیر درسی، باشگاه، مراکز تفریحی و مکان‌هایی که حضور پیدا می‌کنند (گیم نت) مرتبط است.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان ادامه داد: دانش‌آموزان خیلی راغب هستند که به صورت گروهی در محل «گیم‌نت‌ها» حضور یابند و بازی‌های تحت شبکه را با هم انجام دهند، لذا برقراری ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر در چنین فضایی خیلی مهم است، یا اگر قصد نصب یک بازی آنلاین را دارند و سپس به صورت شبکه‌ای باهم بازی کنند، باید آموزش‌های لازم دیده باشد تا بتواند تشخیص دهد با فردی که درحال برقراری ارتباط کردن با وی هست چه روشی بکار گیرد و مدیریت کند که آسیب نبیند.

بهمنی همچنین در ادامه افزود: دسته دیگر کاربران در معرض خطر آسیب‌های فضای مجازی، افراد در محل کار هستند که این هم بسیار حائز اهمیت است و کاربران باید به این موضوع توجه ویژه کنند که اطلاعات شخصی و خصوصی خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذارند، از اشتراک گذاشتن تصاویر خصوصی خود در فضای مجازی به شدت بپرهیزند، مطلبی را استوری نکنند، هیچ لزومی ندارد که افراد در حین سفر، تمام خاطرات سفرشان را به تصویر کشیده و استوری بگذارند! لذا جامعه هدف کارمندی به این موارد، اهتمام ویژه بورزند.

وی بیان کرد: جامعه هدف دیگر، دانشجویان و همچنین خوابگاه‌های دانشجویی است، بسیار مهم است که این قشر در محل خوابگاه، توجه زیادی به امنیت گوشی تلفن همراه داشته باشند و مواظب باشند که اطلاعات گوشی خود را در اختیار همکلاسی، هم‌اتاقی و همچنین دوستان خود قرار ندهند و یک محدوده امنیتی را برای خودشان درنظر بگیرند.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در ادامه تصریح کرد: گاها مشکلاتی که برای دانشجویان پیش آمده، پس از بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که به راحتی، اطلاعات شخصی، گوشی، تبلت یا لپ تاپ وی به سرقت رفته یا مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، اینجاست که راه‌های مدیریت ارتباط در فضای مجازی بر اساس کاربر و نوع استفاده از آن، متفاوت است که می‌بایست به صورت جزئی به آن پرداخته شود.

بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص لازمه فعالیت سالم، هدفمند و ایمن در فضای مجازی گفت: در محیط سایبری، موضوعی تحت عنوان «وبگردی» وجود دارد، این موضوع یک اصطلاح بسیار مهم است که از آن استفاده می‌شود، به همین دلیل، کاربرد که قصد دارد فعالیت سالم و هدفمندی را داشته باشد باید پیرامون همان موضوع مدنظر خودش، در فضای مجازی جستجو کند و به صفحات غیرمرتبط دیگر ورود نکند، این نیز نیازمند آموزش است که جامعه هدف بتواند خود را اغنا کند که حول محور موضوع موردنظرش جستجو کند و به صدها صفحات پیشنهادی گوگل هیچ توجهی نکند.

وی سپس تأکید کرد: کاربران همچنین باید بدانند که نیاز نیست اطلاعات شخصی خود اعم از ایمیل، آدرس صفحه و شماره تلفن را در هر تارنما در فضای مجازی وارد کنند، لذا کاربران فضای مجازی باید مواظب باشند تمام هویت خود را در هر صفحه به اشتراک نگذارند، به خصوص در کانال‌های پلتفرم تلگرام، ازآنجایی که عموماً رباط‌ها، مدیریت کانال‌ها را بر عهده دارند بسیار حائز اهمیت است و به اذعان برخی کاربران، ناخواسته عضو کانال‌های تلگرامی شده‌ و مشکلاتی برایشان بوجود آمده است.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان پیرامون مزیت‌ها و تهدیدات فضای مجازی گفت: به جرأت می‌توان گفت که فضای مجازی، سراسر مزیت است، امروزه بدون فضای سایبر، زندگی هیچ فردی به روال عادی ادامه نخواهد داشت بنابراین در زمانی که بیشترین استفاده را از فضای مجازی برده می‌شود مطمئنا برای کاربر، بیشترین تهدیدات نیز در همین فضا متصور هست.

بهمنی ضمن تشریح مزیت‌ و فرصت‌های فضای مجازی؛ خرید امن، دسترسی آسان، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و پایین بودن هزینه را از مزیت‌های آن برشمرد و گفت: این فضا قطعا تهدیداتی دارد و «پایین بودن امنیت در فضای مجازی» مهم‌ترین تهدیدی است که کاربران را با مشکلاتی مواجه می‌کند‌.

وی در پایان، سرقت اطلاعات، ورود به صفحات جعلی، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های کاربری از تهدیدات بسیار مهم فضای مجازی برشمرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از