خبر های امروز : 3
اجتماعی | - شماره خبر : 5358
1403-07-23 08:46 https://hormoz.ir/short/VpRPW
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان:
فراورده‌های خام دامی از مراکز مجاز خریداری شود
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: همشهریان، در زمان خريد فراورده‌های خام دامی از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی هرمز، مصطفی فخرآبادی، صبح امروز در جمع مردم و مسئولان، به مناسبت يكصدمين سالگرد تاسيس سازمان دامپزشكي كشور گفت: فعالیت‌های دامپزشکی زیر بنای بهداشت و سلامت عمومی جامعه بوده و به جهت تامین امنیت غذایی رکن اصلی رونق تولید و توسعه اقتصادی پایدار هر جامعه‌ای است اما متاسفانه گمنام بوده و افراد جامعه شناخت دقیقی از دامپزشکی ندارند.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های سلامت‌محور دامپزشکی در حوزه‌های مختلف، به نقش و جایگاه دامپزشکی در سه محور تامین سلامت و بهداشت دام از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های‌ دامی؛ تامین سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی از طریق کنترل بهداشتی کشتارگاه‌ها و مراکز تولید، توزیع و استحصال این فراورده‌ها، مبارزه با بیماری‌های‌ مشترک بین انسان و دام از طریق اقدامات انجام‌شده در واحدهای دامداری، مرغداری، روستاها، مناطق عشايري استان اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان بیان کرد: دامپزشکی یک سازمان مهم، هدفمند و حساسی است که با انجام وظایف و با اقدام به موقع در پیشگیری و مبارزه با عوامل بیماری‌زا، باعث می شود دام، طیور و فراورده‌های سالم دامی تولید و در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرد بنابر این دریک جمله می‌توان گفت رسالت دامپزشکی پیشگیری از بیماری‌های‌ مختلف دام و طیور، بیماری‌های‌ مشترک بین انسان و دام و تولید محصولات دامی سالم و ارتقا سلامت و بهداشت عمومی جامعه است.

فخرآبادی ادامه داد: بسیاری از مردم با وظایف سنگین این مجموعه سلامت محور آشنایی ندارند و ماموریت دامپزشکی را فقط در انجام واکسیناسیون و درمان دامها می‌دانند در حالی‌که موضوع فراتر ازاین بوده و با توجه به ابعاد و گستردگی وظایف و مسئولیت‌ها، دامپزشکی یکی از ارکان اساسی امنیت غذایی محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: در صورتی‌که دامپزشکی نتواند وظایف خود را به خوبی انجام داده و به ثمر برساند مطمئنا آسيب جدی به صنعت عظیم و اشتغال‌زای دام و طیور وارد آمده و با درگیری به انواع بیماری‌های ويروسي، باكترييايي، قارچي، انگلي و… ضمن از بین رفتن سرمایه دامی، ضررهای جبران‌ناپذیری به پیکر اقتصاد وارد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان تصریح کرد: فعالان دامپزشکی در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و آبزيان و مشترک انسان و دام همواره در معرض خطر ابتلا قرار داشته و در بحث نظارتی و کنترلی وظایف مهمی را عهده­‌دار هستند و به این قشر ایثارگر عنوان جهادگران بی‌ادعای عرصه بهداشت و سلامت جامعه اطلاق مي‌شود. 

فخرآبادی تأکید کرد: ١٤ مهر ماه، روز ملي دامپزشكي و هفته دامپزشكي را عرصه خوبي براي تقدير و تجليل از اين قشر زحمتكش است و هر چقدر از زحمات و تلاش‌هاي شبانه‌روزي و بسيار تاثيرگذار دامپزشكي تقدير و تجليل شود، هرگز قادر نخواهيم بود حق مطلب را ادا كنيم.

وی از همشهريان خواست: در زمان خريد فراورده‌های خام دامی از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی توجه داشته باشند، همیار دامپزشکی باشند و به هنگام خرید گوشت قرمز به مهر بهداشتی بر روی لاشه توجه کرده و گوشت مرغ و فراورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی و تحت نظارت این اداره کل تهیه فرمایند تا زمینه برای متخلفین حوزه بهداشت عمومی و مواد غذایی فراهم نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان همچنین از دامداران، دامپروران، روستائیان و عشایر استان درخواست کرد: در راستای پیشگیری از بیماری‌های‌ مختلف دام و طیور با اکیپ‌های واكسيناسيون دامپزشکی همکاری نمايند.

فخرآبادی ضمن تشکراز دفتر نمايندگي ولي فقيه در اداره كل دامپزشكي و ناظرين شرعي، بیان داشت: فعاليت‌هاي اداره كل دامپزشكي استان هرمزگان علاوه بر نقش استاني، در حوزه ملي نيز تاثيرگذار است که به برخی این اقدامات اشاره‌ شد.

وی گفت:  مجموعه دامپزشكي، در سال رشد توليد با مشاركت مردم، همه توان خود را بكار گرفته و در راستای حفظ و حراست از جمعیت دامی تلاش می‌كند.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان از همه مسئولین استانی بویژه امام جمعه بندرعباس، استاندار پرتلاش و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، ریاست دادگستری و دادستان بندرعباس، ریاست سازمان جهادکشاورزی استان، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت استان، فرماندهی انتظامی استان، صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، اصحاب رسانه و همه سازمان‌ها و مديران که همواره فعالیت‌های دامپزشکی را به نحو احسن تبيين کرده و ياري مي‌رسانند قدردانی نمود، همچنین از توجه و عنایت ویژه معاون وزير و رياست سازمان دامپزشکی کشور نسبت به استان هرمزگان تشکر کرد.

انتهای خبر/

نظرات