حالت تاریک

امروز : یکشنبه, 1403/06/11 | 2024/09/01

Logo

غیرت و مردانگی
یادداشت؛

غیرت و مردانگی

غیرت معنی متعدد دارد؛ اما آنچه مهم است اینکه یک مرد باید نسبت به خانواده و همسرش غیرت داشته باشد، چراکه غیرت از نشانه های ایمان است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هرمز»؛ حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی، کارشناس مسائل مذهبی استان هرمزگان در یادداشتی نوشت: یکی از فضیلت‌ها و خصلت‌هایی که در زندگی فردی و اجتماعی و مشترک و زندگی زناشویی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ موضوع «غیرت و مردانگی» است که هر انسانی باید داشته باشد، انسان که به‌عنوان خلیفهًًالله، به وقتش باید غیور باشد، حتی حیوانات هم نسبت به هم نوع خودشان غیرت دارند.

 غیرت معنی متعدد دارد؛ غیرت دینی و اعتقادی، غیرت وطنی، و اجتماعی، غیرت ناموسی، حیثتی و معانی دیگر. در حال حاضر، موضوع مورد بحث، غیرت ناموسی است که یک مرد باید نسبت به خانواده و همسر غیرت داشته باشد، چراکه غیرت از نشانه‌های ایمان است، کسی که غیرت ندارد، پیداست که یا ایمان ندارد و یا ضعف ایمان دارد.

 غیرت از صفات انبیا و اولیای خداست، رسول مکرم اسلام ((ص) فرموده: (کَانَ اَبِی اِبرَاهِیمَ ع غیُوراً وَ اَناَ اَغیَرُمِنهُ وَ اَرغَمَ اللهُ اَنفَ مَن لَا یَغَارُ منَ المُئومِنِینَ)، (پدرم ابراهیم خلیل، غیور بود، و من باغیرت‌تر از او هستم، خداوند دماغ آن عده از مؤمنین که نسبت به همسرشان غیرت نشان نمی‌دهند به خاک می‌مالد، باز هم رسول خدا (ص) فرموده: (اِنَّ الغَیرَهًَ مِنَ الایماَنِ) (همانا غیرت از نشانه‌های ایمان است)، وجود نازنین پیامبر رحمت (ص) در جای دیگری فرموده: (اِنَّ الجَنَّهًَ لَیُوجَدُ ریحُهَا مِن مَسیِرَهًِ خَمسَمِائهًِ عَامِِ وَلَا یَجِدُ هَا عَاقِ وَلَا دَیُّوثِِ قِیلَ: یَارَسُولَ الله مَا الدَّیُّوثِ؟ قَالَ: اَلَّذِی تَزنِی اِمرَاَتُهُ وَهُوَ یَعلَمُ بِهَا) (همانا بوی بهشت از فاصله ۵۰۰ساله را به مشام انسان می‌رسد، دو نفر از بوی بهشت محروم هستند (خود بهشت که اصلاً نمی‌رسند) حتی از بوی بهشت هم محروم‌اند؛ کسی که عاق والدین باشد، و کسی که دیّوث است، گفته شده، ای رسول خدا (ص)؛ دیّوث چیست؟ فرمود: دیّوث کسی که زنش زنا می‌کند و او می‌داند، پیداست که این مردان از حیوان هم پست‌تر هستند، حیوان به همان حیوانیت خودش نمی‌گذارد حیوانی نر دیگر به جفت او نزدیک شود.

 غیرت و فضیلت، آن است که یک مسلمان و یا هرکسی نسبت حریم خصوصی و خانه و وطن و ناموس خودش داشته باشد و در زندگی مشترک بالاترین خصلت و ارزش غیرت است که دو طرف زوجین باید داشته، هم شوهر و هم زن، مخصوصاً مرد نسبت حریم خودش. مرد در تمام شئون زندگی، بالاخص نسبت به پوشش همسرش، باید غیرت داشته باشد، چرا که از نگاه اسلام و تعالیم ارزشمند و آسمانی آن، تمام بدن زن به منزله عورت است، لذا بدن زن باید پوشیده و برجستگی‌های بدن زن نباید پیدا باشد.

 دشمن از راه‌های دیگر وارد شد، جنگ تحمیلی، و فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها و ده‌ها توطئه دیگر، اما نتوانست جوانان را از دین و انقلاب اسلامی و اهداف مقدس شهدا دور کند، لذا از طریق دیگر وارد شد؛ جنگ فرهنگی، و تهاجم و شبیخون فرهنگی، و بی‌خاصیت کردن وظیفه مقدس مادری، و گسترش بی‌غیرتی به بهانه آزادی که واقعاً در شأن جمهوری اسلامی نیست که در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، و حتی ترمینال‌های مسافری، شاهد زن‌های بدحجاب و بی‌حجاب باشد، و از در و دیوار این کشور، بی‌غیرتی موج می‌زند.

 دشمنان، تمام تیرهای خود را در کمان گذاشت و مقدسات و معنویات انقلاب اسلامی را هدف گرفت، نتوانست به اهداف شوم خود دست یابد، اما تنها گزینه که برایش باقی‌مانده است گزینه فرهنگی و فرهنگ مبتذل غرب است در بی‌غیرتی بروز می‌کند، برای اینکه دشمن، خودش نسبت به این گزینه نامیمون، تجربه موفق دارد، اگر به تاریخ سرزمین‌های آندلس و اسپانیا نگاه شود متوجه خواهیم شد که بهترین سرزمین‌های اسلامی بود و بیش از ۸۰۰ سال اسلام در آنها حکومت می‌کرد و از پیکره اسلام جدا شد و جز اقمار کشورهای مسیحی قرار گرفت.

 اگر این جدایی؛ علت‌یابی شود، علت آن، همین بی‌غیرتی نسبت به ناموس و وطن بوده است، دشمن، به بهانه تفرجگاه‌ها، و تفریحگاه و پارک‌های متنوع و بدون کنترل‌شده، جوانان آن سرزمین را از اسلام و قرآن و کتابخانه خدا کرد، هر جا که مردم و ملت‌های اسلامی ضربه خورده است از همین بی‌غیرتی بوده است، یا بی‌غیرتی ناموسی و یا وطنی، سیاسی و حیثیتی بوده است، تمام امید دشمن به همین گزینه است که تا حدودی موفق شده و با این بی‌غیرتی، بزرگ‌ترین نهاد مقدس مادری را می‌خواهد از این ملت بگیرد، و فرهنگ مبتذل حیوان‌گردانی و... را تبلیغ کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از