حالت تاریک

امروز : چهارشنبه, 1403/04/13 | 2024/07/03

Logo

در پویش ملی سلامت انجام شد؛

غربالگری فشارخون و قندخون 47 هزار نفر در رودان

غربالگری فشارخون و قندخون 47 هزار نفر در رودان

مدیر شبکه بهداشت و درمان رودان گفت: از آغاز پویش ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت بیش از 47 هزار نفر در شهرستان در این طرح مشارکت نمودند.

عباس علیمراد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«هرمز» با اشاره به اینکه کل جمعیت مشمول این طرح( ۱۸سال به بالا)، ۹۱ هزار و ۶۵۸ نفر است، اظهار کرد: آمار پویش ملی غربالگری فشارخون و قندخون در رودان تا روز گذشته، ۴۷ هزار و ۵۹۵ نفر در این طرح شرکت کرده‌اند که ۵۲ درصد از جمعیت تحت پوشش را شامل می‌شود و باید این آمار را با همکاری و مشارکت تمام اقشار جامعه به بیش از ۷۰ درصد برسانیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان رودان در ادامه عنوان کرد: از این تعداد افراد غربالگری شده، ۸۵۶ نفر مشکوک به بیماری فشارخون بالا و ۴۰۳ نفر مشکوک به دیابت، پنج هزار و ۲۴۳ نفر دچار کم تحرکی(۱۱ درصد)، ۴ هزار و ۳۸۸ نفر دچار چاقی(۹ درصد) شناسایی و اقدامات بهداشتی و درمانی در خصوص آنان صورت می‌گیرد.

علیمراد گفت: متاسفانه در شهر رودان آمار مشارکت پایین بوده و فقط ۲۰ درصد شهروندان در این طرح شرکت کردند که امیدواریم بیماری دیابت و فشارخون را جدی گرفته و در این طرح ملی شرکت کنند.

وی همچنین افزود: این طرح از ۲۰ آبان‌ماه در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و با حضور تیم‌های سیار آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان رودان تصریح کرد: هدف از این طرح افزایش بیماریابی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس، کنترل دیابت و فشارخون بالا در افراد ۱۸ سال و بالاتر و زنان باردار در همه گروه‌های سنی است.

علیمراد بیان کرد: تمامی افراد بالای ۱۸ سال با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت می‌توانند از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهره مند شوند.

وی در راستای ارزیابی روند اجرای طرح غربالگری فشار خون بالا و دیابت، از مرکز خدمات جامع سلامت بیکاه و خانه‌های بهداشت تحت پوشش این مرکز بصورت سرزده بازدید کرد.

علیمراد در این بازدید ضمن بررسی عملکرد مرکز و خانه‌های بهداشت در بیماریابی و ارائه مطلوب خدمات غربالگری به جامعه اظهار گفت: فشار خون بالا و دیابت، بیماری‌های خاموش نام گرفته‌اند زیرا این بیماری‌ها ممکن است بصورت خاموش و نهفته در افراد وجود داشته باشد و فرد از آن بی اطلاع باشد تا زمانی که علائم آن بصورت بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سایر موارد بروز کند، پس هم اکنون بصورت رایگان با انجام تست‌های فشارخون و قندخون، خانواده و خود را در برابر این بیماری مصون کنید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان رودان خاطر نشان کرد: علاوه بر فعال بودن پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در این پویش، تیم های سیار نیز وظیفه بررسی سلامت مردم را بر اساس دستورالعمل‌های اجرایی این طرح بر عهده‌ دارند.

وی تأکید کرد: تمام تلاش‌ها در جهت بیماریابی در این طرح در حال انجام است و امیدواریم در پایان این پویش ضمن آموزش گروه‌های سنی مختلف و افزایش آگاهی در رابطه با بیماری دیابت و فشارخون بالا، موفق به شناسایی بیماران دیابتی و فشارخونی که از بیماری خودآگاهی ندارند شده و با ارائه خدمات لازم به کنترل بیماری و پیشگیری از آسیب‌های بعدی آن کمک کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از